به گزارش ایبنا، تعداد کشتیهایی که از کانال سوئز عبور میکنند به علت ادامه تنشها در ۶ ماه گذشته ۸۵ درصد افت کرده، درحالیکه تعداد کشتیهایی که از دماغه امید نیک گذر میکنند، بیش از ۲ برابر شده است.
بیشتر کشتیهایی که از کانال سوئز استفاده میکنند، مسیر خود را طولانیتر کرده و به سمت دماغه امید نیک جنوب آفریقا تغییر دادهاند. کانال سوئز کوتاهترین مسیر میان آسیا و اروپاست و حدود ۱۵ درصد حجم تجارت جهانی از آن عبور میکند.
تعداد کشتیهای تجاری شامل کشتیهای کانتینری، الانجی، الپیجی و کشتیهای فلهبر بار خشک و مایع و شناورهای رو-رو در این کانال از هزار و ۹۴ فروند در ماه نوامبر به ۹۲۳ فروند در ماه دسامبر کاهش یافته است.
عبور کشتیهای مسافری هم از ۲۳۳ کشتی در ماه ژانویه به ۹۴ کشتی در ماه فوریه و ۸۵ فروند در ماه مارس کاهش یافته است. در ماه آوریل هم این تعداد ۱۵۹ فروند بوده است.
بر اساس برآورد خبرگزاری آناتولی بر اساس آمارهای مارین ترافیک، به طور کلی ترافیک عبوری از این آبراه ۸۵ درصد کاهش یافته است.
در عین حال، درآمد کانال سوئز در بحبوحه تنشها در دریای سرخ ۵۰ درصد افت کرده که وزیر برنامهریزی مصر ماه گذشته خبر داد.
هالا السعید در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض گفت، این کاهش در اثر اختلال در کشتیرانی به دلیل تنش در دریای سرخ ایجاد شده است.
ترافیک کشتیها در تنگه بابالمندب هم در چند ماه اخیر حدود ۶۰.۷ درصد کم شده است. ۳۴۱ کشتی در ماه نوامبر، ۳۱۰ کشتی در ماه دسامبر و ۱۸۹ کشتی در ماه ژانویه، ۱۵۱ کشتی در ماه فوریه، ۱۵۲ کشتی در ماه مارس و ۱۳۴ کشتی در ماه آوریل از این تنگه عبور کردهاند.
با این حال، عبور کشتیها از دماغه امید نیک در ماه نوامبر به ۱۶۸۲، ماه دسامبر ۱۸۰۰ بوده و این تعداد در ماه ژانویه و فوریه رکورد زده و به ترتیب به ۲۶۹۹ و ۲۷۲۸ فروند رسیده است.
تعداد کشتیهای عبوری از این دماغه در ماه مارس ۲۹۲۲ فروند و در ماه آوریل ۲۸۷۳ فروند بوده است.
تجارت دریایی در دماغه امید نیک طی ۶ ماه گذشته ۱۲۵ درصد رشد کرده که نشاندهنده تغییر مسیر کشتیها از کانال سوئز و تنگه بابالمندب است.
تعداد کشتیهای کانتینری و تانکرهای حملکننده الانجی به ترتیب ۲۶۰ و ۱۸۰ درصد افزایش یافته است.
منبع: فارس