
به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا و به نقل از گاردین، به گفته تحلیلگران و معاملهگران بازار سوخت، در پی تصمیم دونالد ترامپ در روز شنبه مبنی بر اعمال تعرفه بر واردات نفت از کانادا و مکزیک، مصرفکنندگان آمریکایی شاهد افزایش قیمت بنزین در جایگاههای سوخت خواهند بود.
افزایش احتمالی قیمت سوخت نشاندهنده ماهیت دوگانه سیاستهای حمایتی تجاری ترامپ است. این سیاستها از یکسو برای تقویت کسبوکارهای داخلی و فشار بر همسایگان آمریکا جهت کاهش مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر طراحی شدهاند، اما از سوی دیگر، با وعدههای او برای کنترل تورم در تضاد هستند.
ایالات متحده روزانه حدود ۴ میلیون بشکه نفت از کانادا وارد میکند که ۷۰ درصد آن در پالایشگاههای منطقه غرب میانه (Midwest) پردازش میشود. همچنین بیش از ۴۵۰ هزار بشکه در روز از نفت مکزیک وارد میشود که عمدتاً در پالایشگاههای مستقر در سواحل خلیج آمریکا تصفیه میشود.
اعمال تعرفه بر این واردات به معنای افزایش هزینههای تولید سوخت نهایی مانند بنزین است که بخش زیادی از آن احتمالاً به مصرفکنندگان آمریکایی منتقل خواهد شد.
افزایش قیمت سوخت اجتنابناپذیر است
پاتریک دی هان، تحلیلگر GasBuddy، در شبکههای اجتماعی نوشت: اگر نفت خام و فرآوردههای پالایشی از این تعرفهها معاف نشوند، انتظار افزایش قابل توجه قیمت سوخت را داشته باشید.
وی در گفتوگویی تلفنی با رویترز نیز تأکید کرد: هرچه این تعرفهها بیشتر ادامه پیدا کند، تأثیر منفی آن بر مصرفکنندگان شدیدتر خواهد شد.
انجمن تولیدکنندگان سوخت و پتروشیمی آمریکا که نماینده پالایشگاههای ایالات متحده است، روز شنبه اعلام کرد که امیدوار است تعرفهها قبل از آنکه تأثیر خود را بر مصرفکنندگان نشان دهند، لغو شوند.
ترامپ دستور داد که از روز سهشنبه، تعرفه ۲۵ درصدی بر واردات از کانادا و مکزیک و ۱۰ درصدی بر کالاهای چینی اعمال شود تا به «وضعیت اضطراری ملی» ناشی از ورود فنتانیل و مهاجران غیرقانونی به آمریکا رسیدگی شود.
مقامات کاخ سفید اعلام کردند که محصولات انرژی از کانادا مشمول تعرفه ۱۰ درصدی خواهند شد، درحالیکه واردات انرژی از مکزیک شامل تعرفه کامل ۲۵ درصدی خواهد بود.
به گفته مقامات، ترامپ در ابتدا قصد داشت بر تمام کالاهای وارداتی از کانادا و مکزیک تعرفه ۲۵ درصدی اعمال کند، اما تعرفه نفت کانادا را کاهش داد تا تأثیر آن بر قیمت انرژی کمتر شود.
اختلال در تجارت نفت میان آمریکا و همسایگانش
این تحولات میتواند تجارت نفت میان ایالات متحده و همسایگانش را مختل کند. بسیاری از پالایشگاههای آمریکایی برای پردازش انواع نفت خام سنگین و متوسطی که کانادا تولید میکند، طراحی شدهاند و تولید نفت کانادا بیش از تقاضای داخلی آن است.
جان لافورج، تحلیلگر مؤسسه سرمایهگذاری Wells Fargo، در گفتوگو با رویترز گفت: قطعاً این وضعیت به ضرر یکی از طرفین تمام خواهد شد. نفت استان آلبرتا گزینههای محدودی برای صادرات دارد و پالایشگاههای غرب میانه نیز منابع محدودی برای تأمین خوراک نفتی خود دارند.
پالایشگاههای سواحل خلیج که برخلاف پالایشگاههای غرب میانه به حملونقل دریایی دسترسی دارند، احتمالاً راحتتر میتوانند جایگزینی برای نفت مکزیک پیدا کنند.
شرکتهای فعال در بازار عمدهفروشی سوخت میگویند چارهای جز انتقال هزینههای اضافی به مصرفکنندگان ندارند، بهویژه که حاشیه سود سوخت پس از دوران پساکرونا کاهش یافته و تقاضا نیز روندی ضعیف دارد.
رانندگان در سواحل شرقی نیز ممکن است افزایش قیمتها را احساس کنند. ظرفیت پالایش در این منطقه تنها نیمی از تقاضای روزانه سوخت را تأمین میکند و بخش عمده باقیمانده از طریق خط لوله Colonial تأمین میشود که روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه سوخت از سواحل خلیج به این منطقه منتقل میکند.
اما این خط لوله تقریباً همیشه در حداکثر ظرفیت خود کار میکند. در دورههای افزایش تقاضا، پالایشگاه Irving Oil در سن جان، نیوبرانزویک، به عنوان تأمینکننده اصلی این منطقه عمل کرده است. اکنون، واردات از این پالایشگاه نیز مشمول تعرفه ۱۰ درصدی خواهد شد.
پاتریک دی هان گفت که سواحل شرقی یا باید این هزینه اضافی برای واردات از کانادا را بپردازد، یا برای جبران کمبودها به واردات سوخت از اروپا روی بیاورد.
در غرب میانه، اثر تعرفهها ممکن است با تأخیر احساس شود، زیرا پالایشگاههای این منطقه اخیراً با ظرفیت بالایی تولید کرده و ذخایر نفت کانادایی خود را افزایش دادهاند.
با اینحال، تحلیلگران معتقدند که این تعرفهها هزینههای تولید را افزایش خواهند داد.
جان لافورج از Wells Fargo گفت: از هر زوایهای که نگاه کنید، قیمتها افزایش خواهند یافت.