به گزارش خبرنگار بینالملل ایبنا به نقل از رویترز، تعرفههای تجاری که دولت دونالد ترامپ برای حمایت از تولید داخلی وضع کرده، در صنعت شکلات نتیجه معکوس داشته است. این تعرفهها هزینه واردات کاکائو را که به طور طبیعی گران است، افزایش میدهد و رقابتپذیری کارخانههای محلی آمریکا را در مقایسه با کارخانههای کانادایی و مکزیکی که به بازار آمریکا عرضه میکنند، تضعیف میکند.
بر اساس توافق تجارت آزاد ایالات متحده، مکزیک و کانادا (USMCA) که دولت ترامپ تأیید کرده همچنان معتبر است، این کشورها میتوانند شکلات را صرفنظر از منبع کاکائوی مورد استفاده و بدون تعرفه به ایالات متحده صادر کنند. کانادا همچنین تعرفهای بر واردات کاکائوی خام و نیمهفرآوری شده مانند کره و پودر کاکائو ندارد، در حالی که مکزیک دانههای خود را تولید میکند.
این امر به کارخانهها در شمال و جنوب مرز آمریکا این امکان را میدهد که بهصورت ارزانتر تولید کنند، در حالی که کارخانههای داخلی مجبور به پرداخت تعرفههایی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد بر روی ورودیهای کاکائو هستند. این نرخها ممکن است از اول آگوست به ۳۵ درصد نیز افزایش یابد.
یک شرکت بزرگ شکلاتسازی سهام عام که عمدتاً در آمریکا شکلات تولید میکند، اما کارخانههایی در کانادا و مکزیک دارد، تخمین زده است که در صورت ادامه تعرفهها، با هزینههای تعرفهای به میزان ۱۰۰ میلیون دلار در سهماهه سوم و چهارم مواجه خواهد شد.
این در حالی است که شرکتهای کوچکی مانند «تازا چاکلت» مستقر در ماساچوست که شکلات را از صفر با استفاده از کاکائوی وارداتی تولید میکند، هیچ گزینهای برای تولید در آمریکا ندارند. تازا در ماه میمجبور شد ۲۴،۱۲۴ دلار به عنوان تعرفه بر روی یک محموله کاکائو از هائیتی پرداخت کند که مشمول تعرفه ۱۰ درصدی بود. این شرکت همچنین با هزینه بیش از ۳۰،۰۰۰ دلاری برای آزادسازی محموله بعدی کاکائوی خود از جمهوری دومینیکن مواجه است.
به گفته «الکس ویتمور» بنیانگذار و مدیرعامل تازا، این یعنی از دست دادن حاشیه سود، بنابراین اولین فکر این است که قوانین تغییر کند و باید بهترین راهحل اقتصادی برای مصرفکننده ایجاد شود. شرکت او در حال بررسی انتقال بخشی از تولید تازا به کانادا برای بهرهمندی از شرایط USMCA است، اما به دلیل سرمایهگذاری قابل توجهی که این کار نیاز دارد، فعلا از این کار منصرف شدهاست.
دادههای گمرکی که برای رویترز توسط Trade Data Monitor (TDM) جمعآوری شده نشان میدهد که صادرات شکلات کانادا به ایالات متحده در پنج ماهه اول سال جاری به میزان ۱۰ درصد افزایش یافته است، که نشاندهنده این است که برخی تولیدکنندگان کانادایی از فرصت ایجاد شده توسط تعرفهها به خوبی بهرهبرداری کردهاند.
شرکتهای بهرهمند عمدتاً تولیدکنندگان قراردادی شکلات در کانادا و مکزیک هستند یا پیمانکاران چندملیتی مانند Barry Callebaut که در کانادا و مکزیک دارای تأسیسات قابل توجهی هستند.
«پائولو کوادرینی» مدیر کل انجمن شکلات و شیرینیسازی مکزیک (Aschoco Confimex) گفت که تعرفههای ایالات متحده فرصتهای جدیدی برای شرکتهای مکزیکی ایجاد میکند. به گفته وی تمایل میان شرکتها و کارآفرینان، همچنین درخواستهای شرکتهای شکلات آمریکایی برای تولید در مکزیک در حال افزایش است.
بازار شکلات در ایالات متحده، که بزرگترین مصرفکننده شکلات در جهان است، به ارزش ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار برآورد میشود و واردات از تأمینکننده اصلی کانادا حدود ۱۰ درصد از این مجموع را تشکیل میدهد، در حالی که واردات از تأمینکننده دوم مکزیک حدود ۲.۵ درصد است.
تعرفهها که یکی از ارکان برنامه اقتصادی «اول آمریکا» ترامپ هستند، در زمانی حساس برای تولیدکنندگان شکلات آمریکا وضع شدهاند، زیرا مصرفکنندگان به دلیل تورم دو رقمی در چند سال گذشته، خرید کمتری انجام میدهند.
در چنین شرایطی قیمتها در صنعت شکلات به شدت افزایش یافته، بهطوریکه قیمت کاکائو در چهار ماه اول سال گذشته به رکوردهای بیسابقهای رسید و به دلیل شرایط جوی نامساعد و بیماری در کشورهای تولیدکننده اصلی مانند ساحل عاج و غنا، همچنان بالاتر از میانگین تاریخی باقی مانده است.