نیسان آینه تمام‌نمای افول صنعت ژاپن شد

نیسان آینه تمام‌نمای افول صنعت ژاپن شد
نیسان قصد دارد با ادغام کارخانه‌هایش، تولید سالانه‌اش را از ۳.۵ میلیون به ۲.۵ میلیون دستگاه خودرو کاهش دهد.
کد خبر : ۱۷۶۹۶۹

به گزارش ایبنا، کارخانه اوپاما (Oppama) نیسان موتور در سال ۱۹۶۱ افتتاح شد و زمانی ارزش زیادی در مسیر تبدیل شدن ژاپن به یک قدرت تولیدی بود، اما امروزه، این کارخانه نمایانگر خطر‌های ناشی از عدم موفقیت در صنعتی است که به سرعت تغییر می‌کند.

این کارخانه واقع در ۴۸ کیلومتری جنوب توکیو، قرار است تا مارس ۲۰۲۸ تعطیل شود. این تعطیلی، بخشی از تجدید ساختار گسترده نیسان پس از رکود فروش است که بدترین بحران مالی را از زمان نجات این خودروساز از ورشکستگی قریب‌الوقوع توسط رنو در ۲۵ سال پیش، رقم زد.

برند‌های قدیمی ژاپنی که زمانی مترادف با فناوری پیشرفته بودند، برای سازگاری با سلیقه‌های در حال تغییر مصرف‌کنندگان، چندان موفق عمل نکردند و سهم بازار را به امثال «تسلا» و موجی از شرکت‌های نوپای چینی به رهبری بی‌وای‌دی واگذار کرده‌اند. این بدان معناست که هر اتفاقی برای کارخانه اوپاما و هزاران ساکن محلی وابسته به آن بیافتد، به عنوان هشداری برای تولیدکنندگان ژاپنی خواهد بود.

همچنین این دوران جدیدی برای اقتصاد ژاپن تحت تاثیر موجی از ورشکستگی‌ها در میان شرکت‌های کوچک و متوسط در صنایع مختلف است.

در سال ۲۰۰۷ و زمانی که نیسان تولید ۱۵ میلیون خودرو را اعلام کرد، اوپاما هنوز هفت مدل مختلف تولید می‌کرد. این شهر در سال ۲۰۱۰، با عرضه لیف، اولین خودروی تمام برقی تولید انبوه جهان که قرار بود این خودروساز را به یک رهبر جهانی در نوآوری تبدیل کند، جان تازه‌ای گرفت، اما تولید لیف در سال ۲۰۱۳ به آمریکا و انگلیس منتقل شد. اکنون، اوپاما فقط دو مدل هاچ‌بک جمع و جور «نوت» و «آئورا» را تولید می‌کند.

خودرو‌های «تسلا»، لیف را به عنوان پرفروش‌ترین خودروی برقی در تاریخ از میدان به در کردند، اما این چینی‌ها هستند که به عنوان یک ابرقدرت در صنعت ظاهر شده‌اند و مدل‌های شیک و پیشرفته‌ای را با قیمت‌های متنوع ارائه می‌دهند. خط تولید تمام برقی محدود نیسان توسط ساکورا، آریا و لیف هدایت می‌شود که به امید افزایش فروش، بازسازی می‌شود.

ریشه اصلی مشکلات نیسان، عدم وجود خودرو‌های پرفروش، است، اگرچه اسپینوزا، مدیرارشد برنامه‌ریزی نیسان، گفته است: پس از تعطیلی کارخانه اوپاما، هیچ برنامه‌ای برای ادغام بیشتر در ژاپن وجود ندارد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، «ساتورو شینوزوک»، تحلیلگر اندیشکده «تِیکوکو دِیتابَنک»، گفت: احتمالا ادغام‌های بیشتری تحت تاثیر رشد شرکت‌هایی که در زمینه خودرو‌های برقی، رانندگی خودکار و موتور‌های با راندمان بالا تخصص دارند در راه است و دیگران به دنبال دستیابی به این تخصص از طریق ادغام و خرید هستند.

منبع:ایسنا

در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»