16 مرداد 1396 - 21:44
پورابراهیمی عنوان کرد؛

سهم ۳۵ درصدی مالیات از بودجه دولت/ واگذاری‌ها به هدف نخورد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه مدیریت ۹۰ درصد واگذاری‌ها در دست دولت است، گفت: سهم مالیات از بودجه دولت افزایش یافت.
کد خبر : ۷۳۲۶۷
محمدرضا پورابراهیمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمدرضا پورابراهیمی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اقدامات اقتصادی دولت یازدهم گفت: یکی از اشکالاتی که به دولت یازدهم وارد است افزایش سهم نفت در بودجه است، چرا که ما به واسطه تحریم ها توانسته بودیم سهم نفت را در بودجه به ۲۵ درصد برسانیم که در سال ۹۶ باز هم به ۳۵ درصد افزایش یافت.


وی افزود: در حوزه مالیات دولت کار بزرگ انجام داد و از ۳۴۶ هزار میلیارد تومان بودجه دولت، ۱۱۶ هزار میلیارد تومان یعنی حدود ۳۵ درصد سهم مالیات بوده است.


پورابراهیمی تأکید کرد: در حوزه واگذاری به بخش خصوصی دو اتفاق باید در دولت پیگیری می‌شد که یکی ساماندهی سهام عدالت بود که کارگروهی از سال ۹۲ در وزارت اقتصاد تشکیل شد، اما به موانعی برخورد کرد.


وی افزود: بحث دوم این است که ۹۰ درصد واگذاری‌هایی که طبق اصل ۴۴  انجام شده، مدیریت آنها در دست دولت است.


پورابراهیمی ادامه داد: از طریق این واگذاری ها اکنون وزارت رفاه تبدیل به دولتی جداگانه شده و از طریق نهادهای مانند سازمان تامین اجتماعی، بر نهادهای واگذار شده مدیریت می کند.


وی تاکید کرد: در حال حاضر بر اثر واگذاری های نادرست، دولت دارایی های بخش خصوصی را اداره می کنند و پاسخگو هم نیست.


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بزرگترین واگذاری دولت باید صندوق تامین اجتماعی باشد گفت: این صندوق متعلق به سندیکای کارگری و کارفرمایی است اما اکنون یک جانبه توسط دولت اداره می شود.


وی در پایان با اشاره به حوزه نظام بانکی و بازار سرمایه تاکید کرد: بازار بدهی در صورت عدم نظارت از بازار غیر متشکل هم مشکل‌ساز تر است که اکنون به دلیل عدم نظارت صحیح به این سمت در حال حرکت است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر