12 شهريور 1396 - 08:15
مدیرعامل بانک قوامین در گفت‌وگو با ایبِنا:

تغییر حساب‌ها با مجوز مشتریان انجام شد

مدیرعامل بانک قوامین گفت: این بانک به‌منظور حفظ منافع مشتریان با صدور بخشنامه نرخ سود بانکی با پیشنهاد تبدیل حساب مشتریان به بلندمدت از طریق پیامک و با رضایت آنها این تبدیل را انجام داد.
کد خبر : ۷۴۳۷۷
نتاج

غلام حسن تقی نتاج در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با تأکید بر صراحت بانک مرکزی در اجرای بخشنامه جدید نرخ سود بانکی از 11 شهریورماه گفت: این نهاد نظارتی باهدف رعایت یکنواخت نرخ سود سپرده‌ها در شبکه بانکی کشور بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد که از 11 شهریور برای تمام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مجاز لازم اجرا است.


وی افزود: بر اساس این بخشنامه به سپرده بلندمدت یک‌ساله 15 درصد تعلق می‌گیرد و اگر قرار باشد سپرده‌ای باقابلیت دریافت و پرداخت وجود داشته باشد آن سپرده کوتاه‌مدت و نرخ سود آن در حدود ۱۰ درصد است.


اجرای بخشنامه جدید بانک مرکزی قیمت تمام‌شده پول را کاهش می‌دهد


نتاج با تأکید بر این‌که بانک قوامین مصمم به اجرای بخشنامه جدید نرخ سود بانکی است، یادآور شد: با اجرایی بخشنامه جدید نرخ سود بانکی از سوی بانک مرکزی قیمت تمام‌شده پول کاهش و نزدیک به نرخ تورم در کشور می‌شود.


مدیرعامل بانک قوامین اذعان داشت: اجرای این بخشنامه در حالی الزامی شده که در یک الی دو سال گذشته شاهد بودیم بانک‌ها ازجمله بانک قوامین به‌منظور ایجاد جذابیت برای سپرده‌گذاران یک سری از طرح‌ها را برای سپرده‌های بلندمدت با نرخ بالا تعریف کرده بودند که درعین‌حال قابلیت دریافت و پرداخت نیز در این سپرده‌ها ممکن بود.


وی ادامه داد: این حساب‌ها از تاریخ 11 شهریور به بعد بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی دیگر از سودهای قبلی محروم می‌شدند و بر این اساس ممکن بود سپرده‌گذاران با تصور نرخ سود قبلی متضرر می‌شدند زیرا تصور آن‌ها بر این بود که سودی در حدود 20 درصد به مانده سپرده آن‌ها باقابلیت دریافت و پرداخت تعلق می‌گیرد.


نتاج با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در بانک مرکزی در چهارشنبه گذشته، تصریح کرد: در این جلسه بانک مرکزی به‌صراحت اعلام کرد که از تاریخ 11 شهریور به بعد اگر حسابی بلندمدت باشد و در آن دریافت و پرداخت صورت بگیرد به‌صورت قانونی این حساب کوتاه‌مدت و با نرخ سود 10 درصد تلقی می‌شود.


مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به ضرر سنگینی که در این روند به سپرده‌گذاران تحمیل می‌شد، اذعان کرد: بانک قوامین به‌منظور جلوگیری از این ضرر، پیامکی را تنظیم و به تمام سپرده‌گذاران ارسال کرد.


وی افزود: مضمون این پیامک این بود که با توجه به ابلاغیه جدید بانک مرکزی در خصوص سود سپرده‌ها مشتریان مخیر هستند که تعیین کنند سپرده آن‌ها به بلند تبدیل شود یا کماکان باقابلیت دریافت و پرداخت به سپرده کوتاه‌مدت با نرخ 10 درصد تغییر یابد که در صورت تغییر سپرده به کوتاه‌مدت باید مشتریان عدد یک را به شماره پیامک ارسال می‌کردند.


نتاج تأکید کرد: البته تا تاریخ 11 شهریور نرخ سود سپرده‌ها به‌صورت قبلی قابل دریافت بود ولی بعد از این تاریخ این نرخ به‌صورت کوتاه‌مدت و با نرخ 10 درصد محاسبه می‌شود.


وی ادامه داد: بسیاری از مشتریان بانک قوامین عملاً تبدیل سپرده خود به بلندمدت را قبول کردند درحالی‌که برای عده‌ای دیگری از مشتریان پیامک ارسالی ابهام داشت و با وجود موافقت تغییر سپرده به کوتاه‌مدت جدید با نرخ 10 درصد به شعب این بانک مراجعه و خواستار تبدیل سپرده خود به بلندمدت شدند که بعد از مراجعه آنها این فرایند در حال انجام است.


مدیرعامل بانک قوامین تصریح کرد: سپرده‌گذاران این حساب‌ها تا قبل از 11 شهریور کماکان نرخ سود قبلی را دریافت می‌کنند و آن دسته که سپرده آنها به بلندمدت تبدیل‌شده این تبدیل با نرخ سود قبلی تا پایان یک سال محاسبه می‌شود و آنها هر زمان خواستند می‌توانند پول خود را دریافت‌کننده در این صورت بعد از آن، سپرده آنها به کوتاه‌مدت با نرخ 10 درصد تبدیل می‌شود.


تبدیل حساب مشتریان به کوتاه‌مدت به ضرر آنها خواهد بود


وی تأکید کرد: اگر هر یک از مشتریان بانک قوامین موافق تغییر سپرده خود به بلندمدت یک‌ساله نبودند، می‌توانند با مراجعه به شعب این بانک نوع سپرده خود را به کوتاه‌مدت تغییر دهند البته این تبدیل به ضرر مشتریان خواهد بود زیرا نرخ سود آنها به‌صورت تقریبی 10 درصد کاهش می‌یابد.


نتاج تصریح کرد: به نفع تمام سپرده‌گذاران است که سپرده آنان به بلندمدت یک‌ساله با نرخ سود قبلی تغییر یابد تا بتوانند از سود آن بهره‌مند شوند.


مدیرعامل بانک قوامین تأکید کرد: بانک قوامین باهدف حفظ رضایت مشتری با پیشنهاد این تبدیل به مشتریان از طریق پیامک و با رضایت آن‌ها سپرده‌های مشتریان را به بلندمدت تغییر داد البته هر زمان مشتری اراده کند می‌تواند این سپرده را به کوتاه‌مدت باقابلیت دریافت و پرداخت با سود 10 درصد تغییر دهد.


وی بابیان این‌که بخشنامه بانک مرکزی صراحت دارد، اظهار داشت: از 11 شهریور به بعد هر حسابی که در آن دریافت و پرداخت انجام شود از حالت یک‌ساله خارج و به کوتاه‌مدت با نرخ سود 10 درصد تبدیل می‌شود.


بانک‌ها در اجرای بخشنامه جدید بانک مرکزی همراه خواهند بود


نتاج بابیان این‌که بانک‌ها در اجرای بخشنامه جدید بانک مرکزی همراه خواهند بود، گفت: بانک مرکزی با تبدیل اضافه برداشت بانک‌ها به خط اعتباری و در نظر گرفتن مهلت زمانی برای تسویه این خطوط اعتباری با نرخ‌های مناسب 16 الی 17 درصد زمینه‌های اجرای این بخشنامه در شبکه بانکی را فراهم کرده است.


وی یادآور شد:: قبل از اقدامات بانک مرکزی در این بخش، بانک‌ها در صورت اضافه برداشت مشمول جریمه 34 درصدی می‌شدند و برای فرار از این جریمه مجبور به جذب سپرده با نرخ‌های 24 درصدی بودند.


مدیرعامل بانک قوامین افزود: نکته دیگر احیای بازار بین‌بانکی برای بانک‌ها است تا اگر به هر دلیلی با خروج بیش‌ازحد نقدینگی مواجه شدند بتوانند از این بازار با نرخ‌های 18 الی 19 درصد استفاده کنند بنابراین دیگر ضرورتی برای رعایت نکردند نرخ‌های سود مصوب بانک مرکزی وجود ندارد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر