27 شهريور 1396 - 12:38

سامانه صیاد رونمایی می‌شود/ اتصال تمام بانک‌ها به این سامانه

بانک مرکزی به منظور ساماندهی به وضعیت چک در کشور، پس از پیاده سازی کامل سامانه چکاوک در سال ۹۴، فردا سه‌شنبه به صورت رسمی از این سامانه رونمایی می‌کند.
کد خبر : ۷۵۰۳۱
چک

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، فردا سه‌شنبه ۲۸ شهریور در حاشیه جلسه شورای پول و اعتبار آیین رونمایی از سامانه صیاد (سامانه صدور یکپارچه دسته چک) برگزار می‌شود.


این طرح با همت کارشناسان بانک مرکزی به منظور رفع مشکلات فعلی کاربری چک پیاده‌سازی شده است و اجرای آن در دو بعد شکلی و فرآیندی، تحولات مهمی از جمله اعتبارسنجی یکپارچه، کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته چک پیش از صدور، استعلام وضعیت عملکرد صادرکننده چک توسط گیرنده آن، استانداردسازی ابعاد، جانمایی اقلام اطلاعاتی و ویژگی‌های امنیتی برگه چک را دربر خواهد داشت.


استانداردسازی برگه چک نقش مهمی را در پیشگیری از جعل ایفا میکند و به ذینفع چک امکان می‌دهد تا از اصالت آن با توجه به یکپارچگی مولفه‌های امنیتی و ظاهری در تمام بانک‌ها اطمینان حاصل کند.


با توجه به اصلاح فرایند صدور و کارسازی چک، امکان استعلام وضعیت صادرکننده چک برای گیرنده‌ی ذینفع آنبه هنگام معامله و پیش از پذیرش آن از سامانه متمرکز فراهم خواهد شد.


این امر باعث کاهش مخاطره پذیرش چک توسط ذینفعان شده و با افزایش مسئولیت صادرکنندگان چک اصلاح رفتاری را سبب خواهد شد. امید می‌رود با اصلاح فرایند و رفتار صادرکنندگان چک، اعتماد به این ابزار پولی ارتقا یافته و همزمان با تسهیل مراودات تجاری مشتریان، حجم پرونده‌های قضایی مرتبط با چک تعدیل شود.


سامانه مورد اشاره با مشارکت تمامی بانک‌ها از روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد و از نیمه اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ پذیرش دسته چک‌های صادره‌ قبلی بانک‌ها در چکاوک متوقف خواهد شد و تداوم ارایه‌ی خدمت به آن صرفاً محدود به بانک صادرکننده می‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر