05 آبان 1396 - 10:22

بانک‌ها رویکرد خود را در قبال بانکداری دیجیتال مشخص کنند

معاون فناوری اطلاعات بانک ملت گفت: بانکداری دیجیتال در ایران همچنان مفهوم نوپایی است و باید تکلیف خود را در خصوص ورود فناوری‌های نوین بانکی مشخص کنند.
کد خبر : ۷۶۷۰۵
لگزایی

به گزارش ایبِنا، علیرضا لگزایی معاون فناوری اطلاعات بانک ملت، در نشست فناوری‌های نوین بانکی در ارتباط با ارزیابی تاثیرات فناوری بر کسب وکار بانک‌های تجاری  با  بیان این مطلب گفت: بانک‌ها باید بدانند در مسیر فناوری‌های نوین بانکی با چالش‌های متعددی مواجه هستند.


وی با برشمردن مواردی که در آینده گریبان سیستم بانکی را خواهد گرفت، گفت: مقایسه جایگاه بخش خدمات و بانکداری در اقتصاد ایران با سایر نقاط جهان نشان می‌دهد که در زمینه ارائه خدمات جایگاه مناسبی نداریم. سهم خدمات، از تولید ناخالص داخلی در ایران ۵۷ درصد است در حالی که هم d ن بخش در جهان به ۶۹ درصد رسیده، از طرفی سهم بانکداری از اشتغال در ایران تنها ۱.۲ درصد است.


لگزایی سپس با توضیح استراتژی کسب و کار به یک مفهوم متداول از مبحث استراتژی اشاره کرد و گفت: این استراتژی، مجموعه ای یکپارچه از انتخاب‌هاست که جایگاه رقابتی هر کسب و کاری را در بازار پولی و مالی کشور جهت کسب دستاوردهای پایدار در درازمدت تعیین می‌کند.


معاون فناوری اطلاعات بانک ملت با اشاره به ویژگی‌های بانکداری دیجیتال و ضرورت تجهیز سیستم بانکی به این شکل از بانکداری پرداخت و گفت: بانکداری، در همه‌ جا و همه وقت و بهبود کسب و کار بانکداری از ویژگی‌های این دوره است.


 به گفته این فعال حوزه بانکی، تلاقی پدیده‌های فناورانه و سیر پیشرفت آنها از تلفن، تا خودپردازها، اینترنت و موبایل‌های هوشمند یک مفهومی دارد. در دوره بانکداری مکانیزه، استراتژی کسب و کار بانک‌ها، به دنبال یافتن کاربردهای فناورانه جهت بهبود کسب و کار بانکداری بودند.


لگزایی افزود: در دوره دوم که بحث بانکداری الکترونیک مطرح شد، بانک ها به دنبال ایجاد زمینه برای ارائه خدمات بانکی در محلی خارج از شعب شدند و در دوره بانکداری دیجیتال که اکنون در آن قرار داریم، بانک ها باید در کوتاه ترین زمان ضمن ارائه خدمت، نسبت به تغییرات و تحولات فناورانه پاسخگو باشند.


 وی در خصوص اثرگذاری فناوری بر استراتژی کسب و کار در عرصه سوم (بانکداری دیجیتال) به چند مقوله مهم اشاره کرد. لگزایی گفت: قوانین، مقررات و استانداردهایی که در این حوزه شکل می‌گیرند، می‌توانند روی مدیریت خدمات تاثیر بگذارند. تعامل با اکوسیستم ها در مدیریت کسب و کار تاثیر دارد و نوآوری در خدمات در نهایت، مدیریت ریسک را در بانکداری دیجیتال به همراه خواهد داشت.


لگزایی با برشمردن مجموعه بخش‌هایی که بر حوزه نوآوری خدمات تاثیر می گذارند، گفت: در مجموعه فناوری‌ها، فناوری اطلاعات بیشترین تاثیر را بر حوزه نوآوری خدمات داشته است. وی ادامه داد: نکته مهم، بحث وابستگی بین نوآوری در خدمات و پذیرش بازاراست. نوآوری، باید بتواند مورد قبول و پذیرش مخاطب هم قرار بگیرد و در این صورت موثر خواهد بود.


لگزایی به اقسام و انواع ورود نوآوری به عرصه بانکداری اشاره کرد و گفت: نوآوری از نظر درجه و شدت، می تواند تدریجی و ملایم و یا رادیکال و شدید باشد. همچنین به لحاظ انواع، نوآوری‌ها، می‌توانند روی محصول و یا روی فرآیند قرار بگیرند. یکی از حلقه‌های مفقوده صنعت بانکداری ما این است که رویکرد ما فرآیند محور نیست.


وی در ادامه در خصوص نوآوری خدمات در عرصه بانکداری دیجیتال به موضوع پلتفرم‌ها پرداخت و گفت: در انتهای دوره بانکداری دیجیتال ما با موضوع پلتفرم‌ها روبرو می‌شویم. با ورود به این دوره، عملا متوجه می‌شویم که دوره انتزاعی محوری در استفاده از برخی تجهیزات به پایان رسیده است.


لگزایی اظهارداشت: پلتفرم‌ها یک اکوسیستم در حال تکامل هستند که نوآوری آنها از طریق اجزای یک سیسستم شکل می‌گیرد. رهبران یک پلتفرم، شرکت‌هایی هستند که ساختار یا معماری سیستم‌ها را شکل داده و کنترل می‌کنند. قواعد بازی، اندازه زمین بازی و شرایط ورود بازیگران توسط این اکوسیستم تعیین می‌شود.


وی افزود: اگر دوره های عمر بانکداری دیجیتال را در نظر بگیریم این دوره سه ویژگی مشخص دارد. نوآوری‌ها از جنس فرآیند است و بر محصول سوار نیست. کار به صورت شبکه‌ای است و اثر این نوآوری‌ها هم بسیار شدید و رادیکال است.


وی در ادامه به مسائل و چالش های بانک‌های ایرانی، در خصوص تعیین استراتژی بانکداری در عصر دیجیتال اشاره کرد و گفت: بانک‌ها باید رویکرد خود را در خصوص بانکداری دیجیتال روشن کنند. در این راه یا مسائل و چالش‌هایی همچون، شبکه‌های اجتماعی، توسعه کیف پول در سایر اکوسیستم‌ها، توسعه اکوسیستم پرداخت، اتصال به نظام بانکداری بین الملل و تحلیل داده‌های عظیم از جمله این مسائل و چالش ها هستند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر