11 آذر 1396 - 13:25

برنامه توسعه همکاری‌های ایران و هلند/ گسترش روابط بانکی

برنامه اقدام توسعه همکاری های اقتصادی ایران و هلند در سال ۲۰۱۸ براساس نقشه راه همکاری های دو کشور در حوزه های ۱۱ گانه از جمله درباره بانک های مرکزی و تجاری به امضا رسید.
کد خبر : ۷۸۴۶۱
محمد خزاعی

به گزارش ایبِنا، دومین نشست کارگروه عالی توسعه روابط اقتصادی ایران و هلند با حضور هیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران به ریاست محمد خزاعی معاون وزیر اموراقتصادی و دارائی و رئیس سازمان سرمایه گذاری کشورمان در شهر لاهه با طرفهای ذیربط هلندی برگزار شد.


در این نشست برنامه اقدام توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور در سال ۲۰۱۸ براساس نقشه راه همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و هلند در حوزه های ۱۱ گانه انرژی، آب، کشاورزی، بنادر و دریانوردی، بانک های مرکزی و تجاری، علمی، فناوری و نوآوری، توسعه فرودگاهی و... با حضور علیرضا جهانگیری سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند و اعضای ایرانی و هلندی کارگروه عالی اقتصادی، به امضای محمد خزاعی معاون وزیر اموراقتصادی و دارائی و « مارتین فان دن برخ» معاون امور اقتصادی وزیر امور خارجه هلند رسید.


محمد خزاعی رییس طرف ایرانی کارگروه عالی اقتصادی ایران و هلند در مراسم امضای این تفاهمنامه، «پیشرفت در مذاکرات با طرف هلندی را بسیار خوب ارزیابی و تصریح کرد: شرکت های هلندی در حوزه های مختلف بسیار علاقمند به همکاری با طرف های ایرانی هستند وچشم انداز روشنی برای همکاریهای اقتصادی و فنی بین دو کشور وجود دارد


در چارچوب این کارگروه عالی اقتصادی و با حضور غلامعلی کامیاب معاون بین الملل بانک مرکزی کشورمان مذاکرات سازنده ای با مدیران بانک مرکزی و بانک های بزرگ هلندی و همچنین صندوق ضمانت صادرات هلند (آترادیوس) صورت گرفت.


همچنین دو طرف برای همکاری های علمی، فناوری و نوآوری در حوزه های مختلف اقتصاد دانش بنیان اعلام آمادگی و توافق کردند زمینه ارتباط و گسترش مراودات موسسات علمی و فناوری دو کشور را در اولین فرصت فراهم کنند.


در زمینه توسعه همکاری های کشاورزی و آب و فاضلاب طرفین تاکید کردند کارگروه های تخصصی کشاورزی و آب شکل گرفته بر اساس یادداشت تفاهم های امضاء شده میان وزرای ذیربط طرفین در اولین فرصت نشست های تخصصی را برگزار و راه های گسترش سرمایه گذاری و تبادل تجارب و آموزش بین بخشهای مربوطه را هموار کنند.


معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران به همراه معاون بانک مرکزی و اعضای هیات ایرانی همچنین در جلسه ای کارشناسی، با حضور مدیر امور اقتصادی کنفدراسیون صنایع و کارفرمایان هلند و مدیران شرکت های بزرگ هلندی، راه های توسعه همکاری ها و سرمایه گذاری شرکت های هلندی در حوزه های نفت و گاز، توسعه گلخانه ها، انرژی های نو و مدیریت آب و فاضلاب و دیگر زمینه های مهم صنعتی و خدماتی و نیز راهکارهای فعال تر کردن حمایت های بانکی از این سرمایه گذاری ها را بررسی کردند.


کارگروه عالی توسعه روابط اقتصادی ایران و هلند به ابتکار وزارت امور خارجه و سفارتخانه های دو کشور و با مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه هلند سال گذشته با هدف توسعه نظام مند روابط اقتصادی و بر طرف کردن موانع و نیز زمینه سازی مناسب برای فعالیت های بخش خصوصی دو کشور در سفر وزیر اقتصاد این کشور به تهران شکل گرفت که به عنوان مدل موفقی از دیپلماسی اقتصادی در روابط دو جانبه با هلند معرفی شده است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر