06 دی 1396 - 09:11
آشنایی با مفاهیم اقتصادی: ۶۳/

تخصیص منابع بانکی با قرارداد خرید دین

عمده نیازهای مالی متقاضیان واجد شرایط از طریق معاملات و قراردادهای مجاز براساس قانون بانکداری اسلامی انجام می‌شود که یکی از آنها خرید دین است.
کد خبر : ۷۹۶۲۵
بانک ها

به گزارش ایبِنا، خرید دین از جمله عقودی است که هرجند تاکنون دارای دستورالعمل اجرایی بوده، اما به شکل یک عقد مستقل در قانون عملیات بانکی بدون ریا مطرح نبوده است. با اجرای ضوابط جدید این عقد در شبکه بانکی کشور، مشکل بسیاری از واحدهای تولیدی، خدماتی و بازرگانی برطرف خواهد شد.


براساس عقد خرید دین، بانک یا موسسه اعتباری به عنوان شخصی ثالث، می‌تواند دین مدت‌دار بدهکار را به کمتر از مبلغ اسمی آن به صورت نفدی از خریداری کرده و بدین ترتیب موجبات رفع مشکلات تقدینگی این واحدها را فراهم کند. خرید دین قراردادی است که به موجب آن شخصی ثالثی، دین مدت دار بدهکار را به کمتر از مبلغ اسمی آن به صورت نقدی از داین خریداری می کند.


مبلغ اسمی رقمی است که در متن اسناد و اوراق تجاری ذکر شده و حاکی از میزان دین است. بانک ها می‌توانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت تمامی بخش‌های اقتصادی، دیون موضوع اسناد و اوراق تجاری مدت‌دار متقاضیان را خریداری کنند.


اسناد و اوراق تجاری به آن دسته از استاد و اوراق بهادار اطلاق می‌شود که مفاد آن حاکی از طلب حقیقی متفاضی باشد. بانک ها موظفند قبل از خرید دین موضوع اسناد و اوراق تجاری، از حقیقی بودن دین و نقد شوندگی آن در سر رسید، اطمینان حاصل کنند. مطابق ضوابط مقرر، بانک ها باید نسبت به حفیقی بودن بدهی و معتبر بودن بدهکار اطمینان بیدا کنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها