06 دی 1396 - 10:18

هزینه ۲۰ هزار میلیارد تومانی بانک ها برای حرکت به سمت EMV

یک فعال بانکداری الکترونیک هزینه حرکت شرکت های پرداخت و بانک ها به سمت EMV را بین ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این هزینه باعث شده که ایرانی ها به فکر تقویت پرداخت همراه باشند.
کد خبر : ۷۹۶۳۳
ابراهیم حسینی نژاد

به گزارش ایبِنا به نقل از ستاد خبری هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت، ابراهیم حسینی نژاد درباه وضعیت پرداخت همراه در نظام بانکی اظهار داشت: پرداخت همراه را باید از دریچه های مختلف و از دید بانک و پذیرنده ها مورد بررسی قرار داد اما آنچه باعث قوام این وضعیت می شود رسیدن به یک اندازه اقتصادی مشخص است.


وی با بیان اینکه برای رسیدن به یک اندازه اقتصادی در حوزه پرداخت همراه، باید پلتفرم مناسبی طراحی شود، افزود: در ایران برخی از اپراتورهای تلفن همراه اقداماتی را انجام دادند ولی نتوانستند بازار مناسبی را در اختیار بگیرند.


مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش افزود: بانک مرکزی باید پروتکل جامع و عمومی تدوین کند تا بانک ها و شرکت ها از آن استفاده کرده و پرداخت از طریق موبایل را مورد استفاده قرار دهند.


حسینی نژاد گفت: بانک مرکزی هم اکنون شرکت های پی اس پی و بانک ها را به سمت پلتفرم جدید و پیاده سازی و پاسخگویی به روال های جدید هدایت می کند بنابراین باید انتظار داشته باشیم تا شهریور سال آینده یک تا دو درصد تراکنش ها از طریق NFC انجام شود.


وی با تاکید بر اینکه اگر نگاه به پرداخت همراه جامع تر باشد وضعیت بهتر خواهد بود، پیشنهاد داد: بهتر است یک پلتفرم کیف پول وجود داشته باشد؛ لازمه ی این موضوع نیز سیاست های قوی برای پشتیانی این کیف پول است تا با راه اندازی آن پرداخت آفلاین امکان پذیر باشد.


مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش تصریح کرد: امروزه در دنیا NFC بازاری ندارد چرا که در سطح بین المللی استانداردهای EMV پیاده شده و به همین دلیل پرداخت همراه ضرورتی ندارد.


حسینی نژاد مهمترین دلیل تمایل به سمت پرداخت های همراه را اختلال در خدمات کارتخوان ها و خودپردازها اعلام کرد و افزود: اگر کارتخوان و عابربانک ها خدمات رسانی نکردند، می توان از طریق تلفن همراه امور بانکی را انجام داد؛ ضمن اینکه احتمال دارد کارت بانکی در برخی مواقع همراه مردم نباشد یا از بین ۲۰ کارت، قصد تراکنش با یک کارت را داشته باشند.


وی با اشاره به پیاده سازی استاندارد EMV در دنیا گفت: EMV یک استاندارد فنی شناخته‌شده برای کارت‌های پرداخت هوشمند و پایانه‌های پرداخت و خودپردازهایی که قابلیت پذیرش این کارت‌ها را دارند، است.


این فعال بانکداری الکترونیک ادامه داد: در دنیا EMV وجود دارد و اگر کارتخوان ها کار نکنند حتما به طور آفلاین فعالیت می کنند به همین دلیل، تقویت پرداخت همراه یک ضرورت محسوب نمی شود.


مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش تصریح کرد: EMV در ایران نیز در حال قدرت گرفتن است و به نظر من برای توسعه این ابزار نیاز به ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری است.


یادآور می‌شود، هفتمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت با موضوع «نوآوری، بازیگران جدید و کارآیی در کسب و کار مالی» دوم و سوم بهمن ماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر