10 بهمن 1396 - 11:04
معاون وزیر اقتصاد مطرح کرد؛

معرفی ۱۱ میلیارد دلار پروژه به چینی‌ها/ رشد ۲۲ درصدی مبادلات

معاون وزیر اقتصاد با اعلام سرمایه گذاری مستقیم حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری چینی‌ها در ایران، از معرفی ۱۱ میلیارد دلار پروژه به سرمایه گذاران چینی خبر داد.
کد خبر : ۸۱۳۱۲
محمد خزاعی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمد خزاعی در سومین همایش فرصت‌های بازرگانی و سرمایه‌گذاری ایران و چین با اشاره به چند نکته اساسی در روابط ایران و چین اظهارداشت: در بعضی از رسانه ها گلایه‌هایی از روابط ایران و چین دیده می‌شود اما ما باید روابطمان را براساس واقعیت‌های سیاسی و اقتصادی بنا کنیم نه بر اساس درخواست‌ها و علاقه‌هایمان اما متاسفانه با به وجود آمدن کوچکترین مشکلی در روابط بانکی ایران و چین عده‌ای شروع به بهانه گیری و گلایه می‌کنند.


وی با بیان اینکه نباید واقعیت‌های مربوط به روابط دو کشور را نادیده بگیریم گفت: در مورد جمهوری اسلامی ایران واقعیت این است که ایران امروز یکی از بزرگترین قدرت های سیاسی و اقتصادی منطقه است و بدون حضور ایران معادلات سیاسی منطقه رقم نمی خورد.


خزاعی تصریح کرد: رابطه ایران و چین در دوران تحریم بسیار دوستانه بوده و ما از حمایت دولت چین برخوردار بوده‌ایم، این رابطه بلندمدت بوده و ریشه در فرهنگ و اقتصاد دو کشور دارد. وی با اشاره به اینکه ایران از هر نوع همکاری‌های اقتصادی و سیاسی بین‌المللی دوطرفه استقبال می‌کند، افرود: چین امروز با ۱۰ سال قبل بسیار متفاوت است و چهلمین سال برنامه اصلاحات اقتصادی خود را می‌گذراند.


معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: سیزدهمین برنامه توسعه اقتصادی چین از دو سال قبل شروع شد و رشد اقتصادی بالای ۶.۵ درصد را در نظر گرفته بود که به آن رسید. خزاعی با بیان اینکه چین ایده‌های بزرگ اقتصادی را در سطح بین‌المللی مطرح کرده است، خاطرنشان کرد: ایده «یک راه، یک کمربند» که توسط رییس جمهور چین مطرح شد یکی از ایده‌های مهمی است که جغرافیای اقتصادی و سیاسی دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد که در این ایده ایران جایگاه اساسی و مهمی را دارد.


رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران افزود: ایده دیگر افتتاح بانک سرمایه‌گذاری آسیا با ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه اولیه است که صرفا مخصوص کشورهای آسیایی است.


خزاعی یادآور شد: ایران با همکاری دوستان چینی و تلاشی که وزارت اقتصاد انجام داد از ابتدا به عنوان در موسس این بانک حضور داشت و گروهی که ایران در آن حضور دارد از نظر حق رای و سهم بعد از چین بزرگترین گروه است.


وی افزود: اقدام دیگر ایجاد صندوق مربوط به طرح «یک راه، یک کمربند» توسط چین با سرمایه اولیه ۴۸ میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری‌ها در این طرح در سال‌های آتی بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار باشد.


وی اظهارداشت: چین امروز به قدرتی بزرگ تبدیل شده که روابط گسترده با آسیا، اروپا و امریکا دارد بنابراین امروز در مورد قدرتی مانند چین و قدرت برتری در منطقه مانند جمهوری اسلامی ایران بحث می‌کنیم. خزاعی تاکید کرد: تنظیم روابط، کنترل روابط و تلاش برای توسعه روابط توسط هر دو کشور بسیار مهم و گسترش روابط بین ایران و چین به نفع هر دو دولت و هر دو ملت است.


معاون وزیر اقتصاد افزود: فضای عمومی جهان را نیز باید در نظر گرفت، چین شریک استراتژیک و تاریخی جمهوری اسلامی ایران است و جمهوری اسلامی ایران شریکی تاریخی و استراتژیک برای چین محسوب می شود. رییس جمهوری چین از اولین روسای جمهوری بود که طی سال‌های اخیر به ایران سفر کرد و برخلاف آنچه برخی فکر می‌کنند روابط دو کشور دچار مشکل شده این روابط بین روز به روز در حال گسترش است.


وی تصریح کرد: بیش از ۸ درصد منابع انرژی، نفت، گاز و مشتقات چین از جمهوری اسلامی ایران تامین می‌شود و این در حالی است که چین توانایی تامین منابع از سایر کشورها را دارد. خزاعی افزود: به قیمت روز بیش از ۱۱ میلیارد دلار صادرات نفت ایران به چین است و سطح فروش نفت خام ایران به چین بالاترین سطح در طی دهه اخیر است.


رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران بیان داشت: مجموع تجارت ایران و چین اعم از صادرات و واردات در سال ۲۰۱۷ حدود ۲۲ درصد افزایش داشته و اولین قرارداد بزرگ مالی بین ایران و یک موسسه مالی چین به نام سیتیک تراست به مبلغ ۱۰ میلیارد دلار امضا شده است. خزاعی ادامه داد: همچنین حدود ۱۱ میلیارد دلار پروژه ایرانی در حوزه‌های صنعتی، بهداشتی و غیره برای تامین مالی به موسسات مالی چین معرفی شده‌اند و همه اقدامات مربوطه انجام شده است.


وی خاطرنشان کرد: حضور شرکت‌های ایرانی در چین و شرکت‌های چینی در ایران حاکی از عزم دو ملت و بخش خصوصی دو کشور برای گسترش همکاری‌ها است. معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: ریاست محترم جمهوری خلق چین و ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و مقامات دولتی دو کشور بارها بر تصمیم جدی و استراتژیک شان برای توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی تاکید کرده‌اند و با توجه به اینکه گسترش روابط بین ایران و چین می‌تواند در مسائل سیاسی و اقتصادی منطقه بسیار موثر باشد، طبیعی است که برخی از کشورهای جهانی و کشورهای منطقه از این اتفاق خرسند نباشند، بنابراین ایران و چین در همه بخش‌ها باید مراقبت کنند تا به این روابط صدمه نخورد.


خزاعی افزود: مشکلاتی که در حوزه مسائل اقتصادی و بانکی پیش آمد با کمک دو کشور حل شد و باید سعی شود که جلوی این مشکلات گرفته شود. وی با بیان اینکه وزارت اقتصاد و سازمان سرمایه گذاری آماده همکاری بیش از پیش با شرکت‌های چینی برای سرمایه‌گذاری در ایران هستند، افزود: از اواخر سال ۹۲ تا دی ماه ۹۶ در حوزه سرمایه گذاری مستقیم خارجی حدود دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت های چینی در ایران بوده و این در حالی است که سرمایه گذاری مستقیم شرکت های چینی از سال ۷۵ تا ۹۱ فقط ۱۱۰ میلیون دلار بوده است.


این مسئول با بیان اینکه امیدواریم این روند گسترش همکاری ها توسعه پیدا کند، گفت: ایران به دنبال گسترش روابط اقتصادی با همه کشورهای دنیا به جز برخی کشورهای خاص بوده و ایجاد تنوع در منابع تامین مالی برای ایران مهم است و امیدواریم در این مسیر هم از همکاری دولت و ملت چین بهره مند شویم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر