10 اسفند 1396 - 13:05

آخرین مهلت خرید گواهی ۲۰ درصدی بانک ها تا پایان وقت اداری امروز

بانک مرکزی با هدف تنظیم بازار از ۲۸ بهمن ماه به مدت دو هفته مجوز فروش گواهی سپرده ۲۰ درصدی را صادر کرد که بر همین اساس این مهلت تا پایان وقت اداری امروز به پایان می رسد.
کد خبر : ۸۲۸۶۰
گواهی سپرده

به گزارش ایبِنا، بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی به بانک ها به شبکه بانکی کشور اجازه داده شد  از تاریخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۸ به  مدت ۲ هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ ۲۰ درصد اقدام کند. اوراق مزبور با سررسید یک سال منتشر خواهند شد و نرخ بازخرید قبل از موعد آن ۱۴ درصد خواهد بود.


فروش ۱۰۱ هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده ریالی
رییس کل بانک مرکزی درخصوص عملکرد مجموعه اقدامات بانک مرکزی در قالب بسته سیاستی اخیر تا سوم اسفندماه گفته بود: میزان استقبال آحاد جامعه از گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز و پیش فروش سکه چندان زیاد نبوده و برعکس فروش اوراق گواهی سپرده ریالی با استقبال قابل توجهی روبرو بوده است، بطوریکه گواهی سپرده ریالی مبتنی بر ارز فروش رفته، بسیار ناچیز و تعداد قطعات پیش‌فروش سکه نیز معادل ۱۷۷ هزار قطعه بوده است.


ولی اله سیف در ادامه تصریح کرد بود که این در حالی است که عملکرد انتشار گواهی سپرده ریالی از تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ تا ۳ اسفند ۱۳۹۶ معادل ۱۰۱ هزار میلیارد تومان بوده که رقمی قابل توجه محسوب می‌شود. این بدان معنی است که چنانچه فعالان اقتصادی بازار، انتظار ناترازی قابل توجهی را در نرخ ارز داشتند، قاعدتاً باید به سمت استفاده از ابزار اوراق گواهی مبتنی بر ارز و طلا می‌رفتند، در صورتی که استقبال سرمایه‌گذاران و سپرده‌گذاران عمدتاً به سمت گواهی سپرده ریالی به عنوان یکی از ابزارهای بازار پول بوده است. لذا این امر شاهدی بر عدم وجود ناترازی معنی دار در نرخ ارز و همچنین جذاب بودن بازار پول برای سپرده‌گذاران است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر