رتبه اعتباری ترکیه به دلیل سقوط لیر کاهش پیدا کرد

موسسه اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» آمریکا رتبه اعتباری ترکیه را به دلیل کاهش لیر به "B+" کاهش داد.
کد خبر : ۹۰۰۵۹
لیر

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، موسسه اعتبار سنجی «استاندارد اند پورز» آمریکا رتبه اعتباری بلند مدت ترکیه را به دلیل سقوط ارزش پول این کشور از "BB-" به "B+" کاهش داد. البته این موسسه چشم انداز این کشور را باثبات برآورد کرد.


موسسه اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» اعلام کرد طی ۲ هفته اخیر، ارزش لیر در برابر دلار آمریکا به شدت کاهش پدیدا کرده که این رویه به فشارهای خارجی، تحرکات سیاسی و نیز بیش از حد داغ شدن اقتصاد این کشور برای یک دوره طولانی مدت بر می گردد.


این موسسه آمریکایی اوراق قرضه ترکیه ای را به زیر "BBB-" رتبه بندی کرد و آن را به عنوان سرمایه گذاری پُرخطر یا اسقاط اعلام کرد؛ ضمن اینکه پیش بینی کرد که اقتصاد ترکیه در سال آینده میلادی کوچکتر خواهد شد.


بر همین اساس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ارزش لیر به دلیل تنش میان واشنگتن و آنکارا به دلیل بازداشت کشیش آمریکایی در ترکیه در راستای دست داشتن در کودتای این کشور یک سوم ارزش خود را از دست داده و در هفته گذشته هم بعداز اعلام تحریم های آمریکا علیه آنکارا با افت بیشتر روبرو شد.


در همین حال، وزیر دارایی و خزانه داری آمریکا اعلام کرد که آنکارا به مقررات مالی سخت گیرانه متعهد است که اولویت اصلی آن کاهش تورم به کمتر از ۱۰ درصد است. با اعلام افزایش تعرفه ۲۰ درصدی و ۵۰ درصدی بر روی واردات آلومینیوم و فولاد ترکیه ای از سوی دونالد ترامپ، لیر ترکیه بیش از ۲۰ درصد ارزش خود را از دست داده و ترکیه هم در پاسخ، افزایش تعرفه بر روی کالاهای وارداتی از قبیل خودرو، الکل و تنباکو آمریکایی را اعمال کرده است.


رجب طبیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه به دنبال تحریم کالاهای برقی آمریکایی است و از مردم کشورش خواست تا با کار بیشتر به تولید و صادرات بیشتر کالا بپردازند و نیز افزایش اشتغالزایی در میان شهروندان ترکیه ای را کلید زنند.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر