20 آذر 1397 - 01:58
حکیمی در برنامه تیتر امشب؛

استفاده از رمز بانکی پویا عملیاتی شد/حذف رمز دوم ایستا ازخرداد۹۸

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: بهره گیری از رمز دوم یکبار مصرف با هدف کاهش جرایم مالی از اول آذرماه در شبکه بانکی عملیاتی شد و از اول خردادماه ۹۸ الزام آور و ارائه رمز دوم ایستا متوقف می شود.
کد خبر : ۹۴۵۱۱
رمزهای پویا

به گزارش خبرنگار ایبِنا، برنامه تیتر امشب از شبکه خبر با حضور ناصر حکیمی-معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، سرهنگ علی نیک‌نفس - معاون پلیس فتا و لسانی- کارشناس فضای مجازی با موضوع " رمزهای های یک‌بارمصرف بانکی" شب گذشته از شبکه خبر پخش شد.


ناصر حکیمی در گفتگوی تلفنی در این برنامه، اظهار داشت: بانک مرکزی باهدف افزایش امنیت تراکنش‌های بانکی "سند الزامات رمزهای یک‌بارمصرف " را در ابتدای شهریورماه سال جاری به شبکه بانکی ابلاغ کرد.


وی تصریح کرد: بر اساس این بخش‌نامه، بانک‌ها تا اول آذرماه به‌منظور عملیاتی کردن زیرساخت ارائه رمز دوم یک‌بارمصرف در سامانه خود فرصت داشتند. ازاین‌رو بانک و موسسه مالی در صورت عملیاتی نشدن این زیرساخت، مسئول جبران خسارت دارندگان کارت است.


حکیمی تأکید کرد: بانک‌ها به‌منظور جلوگیری از وقوع جرم باید به دارندگان کارت، رمزهای دوم یک‌بارمصرف ارائه کنند ... همچنین بر اساس "سند الزامات رمزهای یک‌بارمصرف " از اول خردادماه سال ۹۸ قرار است، استفاده از رمز دوم پویا برای تمام دارندگان کارت‌های بانکی الزام‌آور و رمز دوم ایستا به‌طور کامل حذف شود.


نیک‌نفس نیز با اشاره به متفاوت بودن فضای واقعی و مجازی گفت: به دلیل پیچیده بودن مسائل در فضای مجازی و سایبری جرائم و کلاه‌برداری‌های اینترنتی افزایش‌یافته ازاین‌رو، کاربران فضای مجازی باید دقت بیشتری در بهره‌گیری از خدمات بانکی و پرداخت در فضای سایبری داشته باشند.


وی با اشاره به افزایش فریب‌کاری‌ها و تکنیک‌های فریب در فضای مجازی، اظهار داشت: فعالیت در فضای سایبری نیازمند مراقبت‌های بیشتری به نسبت فضای واقعی است. عدم آگاهی مردم در خصوص فضای مجازی موجب کوچ مجرمین به فضای سایبری شده که این امر تخلفات و کلاه‌برداری در این فضا را افزایش داده است.


نیک‌نفس افزود: حجم پرونده‌ها در خصوص کلاه‌برداری‌های مالی در فضای مجازی با افزایش سه برابری مواجه شده است که نسبت بالایی از این تخلفات از طریق فیشینگ صورت می‌گیرد.


نیک‌نفس بابیان اینکه کلاه‌برداری از طریق فیشینگ یک‌سوم از جرائم مالی سایبری را به خود اختصاص داده، یادآور شد: کلاه‌برداران سایبری با ایجاد صفحات قلابی و مشابه درگاه‌های بانکی، اطلاعات کارت‌های بانکی مالباختگان را سرقت کرده و پس‌ازآن نسبت به برداشت غیرمجاز اقدام می‌کنند ...


معاون پلیس فتا تأکید کرد: بهره‌گیری از رمزهای یک‌بارمصرف در تراکنش‌های بانکی می‌تواند میزان جرائم مالی سایبری را کاهش و از سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی جلوگیری کند. ازاین‌رو بانک‌ها باید قابلیت بهره‌گیری از رمز دوم یک‌بارمصرف را در اختیار مشتریان خود قرار دهند.


لسانی در برنامه تیتر امشب، اظهار داشت: فعالیت و ارائه خدمات بانکی و پرداخت‌های آنلاین در فضای مجازی نیازمند آموزش و افزایش مهارت‌های کاربران است.


وی با اشاره به افزایش قیمت کالاها با افزایش نرخ ارز، گفت: در این شرایط بازار کالاهای دست‌دوم در فضای اینترنتی داغ شده که این موضوع میزان جرم در این بخش را افزایش داده است.


لسانی یادآور شد: کلاه‌برداران در برخی موارد با ارائه کالای ارزان‌قیمت، تماس‌های فراوانی به یک شماره برقرار می‌کنند، اما به دلیل برخورداری از سیستم تلفن هوشمند در هر ثانیه از کاربر هزینه کم می‌شود.


به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی باهدف ایمن‌سازی دسترسی کاربران به سیستم‌های الکترونیکی و افزایش امنیت در تراکنش‌های بانکی، همچنین استفاده عموم مردم از خدمات در بستر بانکداری الکترونیک، "سند الزامات رمزهای پویا یا همان رمز یک‌بارمصرف با عنوان لاتین One Time Password و مخفف OTP را با همکاری شرکت کاشف به بانک‌ها و مؤسسات مالی ابلاغ کرد. تکنولوژی رمزهای یک‌بارمصرف یا OTP یکی از روش‌های مهم رمزنگاری است که امنیت در تراکنش‌های بر پایه کارت را افزایش و درعین‌حال جرائم بانکی و برداشت‌های غیرمجاز را در سطح گسترده‌ای کاهش می‌دهد. استفاده از رمزهای عبور یک‌بارمصرف یا OTP برای انجام تراکنش‌های بانکی و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک ضریب امنیتی بالایی برای مشتریان و کاربران در انجام تراکنش‌های بانکی ایجاد می‌کند.


مهم‌ترین مزیت استفاده از OTP این است، که برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی را از طریق سرقت اطلاعات کارت‌های بانکی بخصوص رمز دوم که آگاهی و واردکردن آن در هر پرداخت اینترنتی الزام‌آور است را غیرممکن می‌کند. بدین معنا که اگر مجرم سایبری به رمز عبور یک‌بارمصرف و اطلاعات کارت‌بانکی افراد از هر طریقی دسترسی پیدا کند با توجه به این‌که رمز باطل‌شده، دیگر نمی‌تواند با این اطلاعات به‌حساب بانکی افراد دسترسی و از آن برداشت کند. گسترش استفاده از رمزهای یک‌بارمصرف نقش مؤثری در کاهش جرائم مالی به‌خصوص در بحث برداشت‌های غیرمجاز را به دنبال دارد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر