به گزاش ایبِنا، به نقل از یایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، در سامانه تصمیم، دستگاهها پیشنهادهای خود را به صورت الکترونیکی در چارچوب تعریف شده برای معاون اول رییس جمهور ارسال میکنند.
این درخواستها باید شامل متن درخواست پیشنهادی، بیان مساله، اقدامات پیشنهادی، نتایج و آثار مورد انتظار، پیشینه و زمینه سیاستی و توجیه حقوقی پیشنهاد باشد. همچنین سامانه تصمیم این امکان را برای دستگاهها فراهم میکند تا انواع فایلهای چند رسانهای و اسناد مرتبط با پیشنهاد را به صورت ضمائم برای تصمیمگیران ارسال کنند.
تا پیش از راهاندازی این سامانه، دستگاهها تنها به ارسال متن پیشنهادی از طریق سامانه پیام در قالب مکاتبه اکتفا و برای تعداد انگشت شماری از آنها گزارش توجیهی تدوین میکردند، در نتیجه تصمیمگیران مجبور بودند با شرکت در جلسات متعدد اولیه، در جریان ماهیت و موضوع درخواست آن دستگاه قرار گیرند.
عدم تهیه گزارش دقیق و کارشناسی شده برای هر پیشنهاد، کار کارشناسی و فرایند بررسی هر پیشنهاد را پیش از تصویب در جلسه هیئت وزیران طولانی میکرد.
اما در شیوه جدید، دستگاههای متقاضی طرح پیشنهادی در دولت باید مساله اصلی پیشنهاد و سایر مستندات خود را با جزییات کامل و دقیق در سامانه، برای ارزیابی و بررسی اولیه کارشناسان کمیسیونها و تصمیمگیران به منظور تسریع در روند رسیدگی به درخواست بارگذاری کنند.
در راستای ارتقاء سطح کیفی تصمیمات، این سامانه امکان رصد مداوم فرایند رسیدگی به پیشنهادها و آخرین تغییرات در وضعیت محتوای پرونده از لحظه ارسال به معاون اول رییسجمهور تا برگزاری جلسات در کمیسیونهای تخصصی، فرعی و اصلی دولت را برای کاربران سامانه فراهم میآورد.
همچنین دعوتنامه جلسات با جزییات کامل به همراه گزارشها و پیوستهای پیشنهادها از طریق همین سامانه ارسال میشود و دستگاهها میتوانند در هر مرحله اقدامات و نتایج استعلامهای انجام شده در پرونده پیشنهادهای خود را مشاهده کنند.
از سوی دیگر این سامانه دارای قابلیت اجرای گزارشهای مدیریتی متعددی است که مدیران عالی را از وضعیت رسیدگی به پیشنهادها آگاه میسازد. به دلیل ثبت فعالیتها و گردش کارهای انجام شده، هر حوزه کاری باید پاسخگوی اقدامهای خود در روند رسیدگی به پیشنهادات باشد.
در مراحل بعدی، امکان پیگیری هر مصوبه از طریق این سامانه تعاملی فراهم می شود تا با بررسی و ارزیابی چگونگی اجرای هر تصویبنامه، کیفیت نظام تصمیمگیری قوه مجریه ارتقا یابد.
به عبارت دیگر برخلاف رویه گذشته، دستگاههای اجرایی باید اقدامات صورت گرفته برای هر مصوبه را به دولت گزارش کنند تا هیئت وزیران بتواند از طریق این بازخوردها در جریان مراحل اجرای تصویبنامهها قرار گیرد و در صورت نیاز تصمیمات جدیدی اتخاذ نماید.
دفتر دولت دارای حجم قابل توجه و ارزشمندی از اسناد، مدارک و مکاتبات الکترونیکی است. با تحلیل هوشمندانه بر روی این دادههای عظیم، میتوان در مسیری قرار گرفت که سیاستگذاریها و برنامهریزیهای کشور واقعبینانهتر و بادقت بالایی صورت پذیرد.
در این راستا دفتر دولت با طراحی و ایجاد یک پردازشگر هوشمند متون و جستجوگر با نام "متین" با بکارگیری هوش مصنوعی و داده کاوی امکان بازیابی هدفمند سوابق را در جهت ارتقاء کیفیت تصمیم سازی برای کمیسیونهای دولت فراهم کرده است.
گفتنی است: سامانه «تصمیم» با نظر معاون اول رییس جمهور و دبیر دولت جایگزین "سامانه پیام" شده و بزودی همه مکاتبههای دفتر هیئت دولت با وزارتخانهها و سایر دستگاهها صرفا از طریق این سامانه انجام می شود.