21 اسفند 1397 - 08:44
درخواست‌های بخش خصوصی از دولت؛

پرداخت مستقیم یارانه کالاهای اساسی به مردم/ ارز تک نرخی شود

رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به درخواست بخش خصوصی برای تک نرخی شدن ارز، عنوان کرد: امیدواریم ١٤ میلیارد دلار تخصیص یافته به کالاهای اساسی به شکل یارانه مستقیم به مردم داده شود.
کد خبر : ۹۸۱۲۶
مسعود خوانساری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مسعود خوانساری صبح امروز (سه شنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: ارز چند نرخی دولتی، نیما، سنا و آزاد باعث ایجاد فساد و رانت می شود و بار دیگر از دولت و بانک مرکزی می خواهیم نرخ ارز را تک نرخی کنند.


وی افزود: گزارشات نشان می دهد با وجود تخصیص ارز ٤٢٠٠ تومانی به کالاهای اساسی اما شاهد تورم ٣٥ درصدی در این کالاها بوده ایم. رییس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: امیدوار هستیم ١٤ میلیارد دلار تخصیص یافته به کالاهای اساسی به شکل یارانه مستقیم به مردم داده شود.


رییس اتاق بازرگانی تهران همچنین خواستار واقعی سازی نرخ حامل های انرژی برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه شد و گفت: شبهاتی درباره ادغام ۵ بانک وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه وجود دارد مبنی بر اینکه این بانک ها زیان ده بوده اند. از بانک مرکزی می خواهیم به طور شفاف اعلام کند که آیا این بانک ها زیان ده بوده اند یا نه؟ آیا قرار است از پول مردم ضرر و زیان آنها جبران شود؟


خوانساری در ادامه به موضوع پرداخت ٣٠ هزار میلیارد تومان از سوی دولت به خودروسازان برای تولید خودروی ارزان اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان بخش خصوصی می خواهیم بدانیم از چه محلی این مبلغ قرار است پرداخت شود. در این بخش از سخنان خوانساری، محمدرضا نجفی منش؛ عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس انجمن قطعه سازان در واکنش به اعلام رقم ٣٠ هزار میلیارد تومانی کمک دولت به خودروسازان گفت که این رقم شامل همه صنایع می شود و فقط مختص خودروسازان نیست.


رییس اتاق تهران در ابتدای سخنان خود به برگزاری نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی اشاره کرد و اظهار داشت: خوشبختانه این انتخابات با نظم و آرامش بالا برگزار شد و رای بالا به افراد هم از نظر سقف رای و کف رای منحصر بفرد بود.


خوانساری ادامه داد: انتخاب آگاهانه از ویژگی های این دوره از انتخابات بود. رییس اتاق تهران تصریح کرد: با وجود آنکه در شش ماهه نخست امسال، بحران ارزی داشتیم و بخشنامه های متعددی صادر شد ولی با تمام مشکلات، فعالان بخش خصوصی، حساب دولت و نمایندگان خود را جدا کردند.


وی ادامه داد: در مهرماه امسال به این نتیجه رسیده بودیم که اگرچه ۸۰ درصد فعالان از وضعیت اقتصادی ناامید بودند ولی به دلیل عملکرد خوب نمایندگان در اتاق بار دیگر به پای صندوق ها خواهند آمد.


خوانساری خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم بتوانیم پاسخگوی تک تک آرای مردم و بخش خصوصی در دوره جدید باشیم. وی اظهار داشت: نمایندگان هشتمین دوره هیات نمایندگان از نظر هم سویی منحصر بفرد بودند و توانستند در ارتقای کیفیت اتاق و رساندن صدای بخش خصوصی به مسئولان موفق باشند. برای اولین بار رهبر معظم انقلاب از مسئولان خواستند تا به سخنان بخش خصوصی توجه کنند.


وی ادامه داد: متاسف هستیم که در دوره بعد در خدمت تعدادی از اعضا نیستیم و امیدواریم بتوانیم در کنار هیات نمایندگان از نظرات کارشناسی این افراد استفاده کنیم. رییس اتاق تهران ادامه داد: ترکیب نمایندگان دوره بعدی نیز ترکیبی از جوانان و افراد باتجربه است و برای اولین بار نمایندگان استارتآپ ها به اتاق راه یافتند و امیدوار هستیم بتوانیم تلفیقی بین اقتصاد سنتی و مدرن ایجاد کنیم.


همچنین پدرام سلطانی در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در سال ٩٧ ضمن تشکر از اعضا و هیات رییسه اتاق اظهار داشت: به عنوان کسی که سه دوره در اتاق حضور داشتم، شهادت می دهم این دوره فارغ از گروهی که انتخاب شدند، عملکرد ممتاز داشته و در مقایسه با ادوار قبل بهتر بوده است.


وی ادامه داد: این شهادت بر مبنای نظرسنجی بین اعضای اتاق است، ما تلاشمان را برای تحقق برنامه ها و انجام اصلاحات لازم اتاق انجام دادیم و با توجه به اینکه در دوره بعد حضور ندارم از بدنه اجرایی و هیات رییسه و نمایندگان تشکر می کنم.


سلطانی تاکید کرد: با توجه به عدم حضورم در دوره بعد، به نقدکنندگان دوره نهم اتاق تبدیل خواهم شد؛ چرا که اگرچه در جامعه به درجه نقدگویی بالایی رسیده ایم اما هنوز نتوانسته ایم به نقد شنوی و نقد پذیری برسیم اما خوشحالم که اتاق این کار را از خودش آغاز کرده است.


عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به توسعه همکاری با سایر کشورها تاکید کرد و گفت: بخش خصوصی کشور بر این باور است که ما نمی توانیم به رشد اقتصادی نائل شویم مگر اینکه بتوانیم با دنیا کار کنیم، البته چاره ای هم جز این کار نداریم.


وی اضافه کرد: ما می دانیم که برخی کشورها نگاه مثبتی به ما ندارند و همچنین دایه مهربان تر از مادر در دنیا نداریم، حتی می دانیم دشمنانی هم داریم اما با دشمن هم باید یک روز مدارا کرد زیرا نباید اجازه دهیم فشار تخاصم گونه جهانی ما را محدود کند.


سلطانی افزود: امیدوارم اتاق تهران در دوره نهم، گفتمان اصلاح حکمرانی اقتصادی و حتی عمومی را راه اندازی کند چرا که باتوجه به شرایط سخت کنونی، باور دارم الان بهترین شرایط برای راه اندازی یک گفتمان عمومی در کشور است.


عضو اتاق تهران خاطرنشان کرد: کسی به این کشور کمک می کند که مشکلات موجود را بیان کند، با پنهان کردن مشکلات سودی عاید ما نمی شود، بنابراین بهتر است حرف هایمان را یکی کنیم تا بتوانیم از این پیچ تند اقتصادی عبور کنیم.


همچنین فریال مستوفی نیز در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در سخنانی درباره آزادی اقتصادی که با کمک موسسه فریزر تهیه شده بود، گفت: ایران رتبه ضعیفی در گزارشات موسسات بین المللی داشت.


وی با یادآوری نحوه دعوت مرکز سرمایه گذاری اتاق تهران از موسسه فریزر برای حضور در ایران گفت: ما همایشی یک روزه را با حضور نمایندگان فریزر در تهران داشتیم و تیمی کارشناسی را برای مصاحبه با صاحب نظران انجام داده و میزان موفقیت کشورهای دیگر را بررسی کردیم.


همچنین در نشست اتاق ایران؛ رییس کمیسیون سرمایه گذاری خارجی اتاق ایران نیز اظهار داشت: آزادی اقتصادی ایران در طول چهل سال گذشته همواره در گزارشات فریزر همواره بررسی شده است. اولین موضوع برای بهبود جایگاه ایران تناسب سطح آزادی با مسائل اقتصادی است و دومین موضوع ثبات در میزان آزادسازی اقتصادی است که در ایران مورد دوم وجود نداشته است.


مستوفی با بیان اینکه سیاست های پولی و سیاست های مالی در ایران با هم تناسبی نداشته اند، اظهار داشت: از سال ١٣٩٢ دولت تلاش کرد از بانک مرکزی استقراض نکند اما به جای آن شرکت های دولتی به بانک ها بدهکار شدند و بانک ها نیز از بانک مرکزی اضافه برداشت داشتند که خود باعث افزایش تورم و بالا رفتن پایه پولی شد.


رییس مرکز سرمایه گذاری اتاق تهران ادامه داد: یکی دیگر از مسائلی که باعث افزایش تورم در کشور شد، برداشت دولت از منابع بانک مرکزی برای پرداخت پول موسسات اعتباری غیرمجاز بود. وی به موضوع اندازه دولت اشاره کرد و گفت: از آنجایی که شفافیت مالیاتی نداریم و فرار مالیاتی بالاست، فشار مالیاتی بر سر بنگاه هایی است که شفافیت بالایی دارند. بنگاه داری بانک ها، نرخ بهره، قوانین کار از جمله چالش هایی هستند که باید برای برطرف کردن آنها تلاش کنیم تا شاخص آزادی اقتصادی بالا برود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر