13 فروردين 1398 - 12:08

بانک مرکزی هند ۵ میلیارد دلار سوآپ ارزی انجام می‌دهد

بانک مرکزی هند برای تقویت ذخایر ارزی و تزریق نقدینگی در این کشور، مزایده سوآپ ارزی به ارزش ۵ میلیارد دلار انجام خواهد داد.
کد خبر : ۹۸۵۸۴
رزرو بانک هند

به گزارش خبرنگار ایبِنا به نقل از بیزینس تودی، رزرو بانک هند اعلام کرد که مزایده سوآپ دلار-روپیه را به ارزش ۵ میلیارد دلار در روز بیست و سوم ماه جاری میلادی انجام خواهد داد.


پیش از این بانک مرکزی هند در ماه گذشته اولین دور از سوآپ ارزی را با موفقیت انجام داده بود. بانک مرکزی هند در اولین دور از مزایده سوآپ ارزی در مجموع ۲۴۰ پیشنهاد به ارزش ۱۶.۳۱ میلیارد دلار دریافت کرد. بانک مرکزی هند در مجموع به ارزش ۵.۰۲ میلیارد دلار، اسکناس دلار از صرافی‌های مجاز خریداری کرد که سود سالانه آن را ۳.۷۶ درصد تعیین و به روپیه پرداخت کرد.


این سوآپ ارزی در راستای سیاست پولی رزرو بانک هند است. کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند مزایده سوآپ منجر به تقویت نظام نقدینگی این کشور می‌شود. همچنین برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که بانک‌ها به اندازه کافی اوراق بهادار برای تراکنش‌های عملیات‌های بازار آزاد ندارند و این امر باعث شده تا بانک مرکزی هند تصمیم به انجام سوآپ ارزی کند. 


با انجام این مزایده سوآپ، ذخایر ارزی رزرو بانک هند به ۴۱۲ میلیارد دلار تا پایان بیست و سوم ماه آوریل افزایش خواهد یافت. اقدام بانک مرکزی هند برای خرید دلار و دادن روپیه به بانک‌ها در قبال آن می تواند به تزریق نقدینگی در زمان افزایش تقاضا در پایان سال مالی هند کمک کند.


بر پایه این گزارش، از آنجایی که انجام این سوآپ به تقویت ذخایر ارزی هند می‌انجامد؛ اما نگرانی در مورد سوآپ ارزی که می‌تواند نیاز رزرو بانک را برای خرید اوراق قرضه از بازار کاهش دهد به دنبال دارد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر