23 بهمن 1398 - 08:54
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

اتخاذ راهکارهای تامین مالی پایدار برای نظام بانکی

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان داشت: باید راهکارهای تامین مالی پایدار برای بانک‌ها تدبیر شود.
کد خبر : ۱۱۰۹۲۷
اسکناس

سیدحسن حسینی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با بیان اینکه افزایش سرمایه بانک ها ضرورت دارد، اما اگر صوری باشد به هیچ عنوان پسندیده نیست، گفت: در حقیقت اتفاقاتی که در سنوات گذشته در حوزه تسعیر ارز و یا دارایی های بانکی رخ داده را به منزله افزایش سرمایه بانک ها دیده ایم و متاسفانه در مجلس هم تصویب شده اما باید بدانیم که این رویه جز ایجاد تورم و تولید پول بدون پشتوانه عایدی دیگری ندارد.


نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه تاکنون به دنبال تامین منابع پایدار برای بانک ها نبوده ایم، افزود: اگر ما به دنبال این باشیم که مطالبات بانک ها را وصول کنیم که قسمت اعظمی از این مطالبات در اختیار دولت، دستگاه های دولتی، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی است که به نوعی کماکان تحت سلطه دولت هستند می توانیم بگوییم که افزایش سرمایه بانک ها رخ داده است.


وی با تاکید بر اینکه با تسعیر دارایی های ارزی و محاسبه آنها به حساب مطالبات بانک ها از دولت کماکان بانک ها را چند قدم به عقب بردیم، تصریح کرد: باید راهکارهای تامین مالی پایدار برای بانک ها تدبیر شود، در غیر این صورت بهبودی در عملکرد آنها رخ نخواهد داد.


حسینی شاهرودی در پاسخ به این سوال که فروش اموال ها مازاد بانکی چه ضرورتی داشته و چه کمکی به افزایش سرمایه بانک ها می کند؟ گفت: در قانون بانک مرکزی و همچنین در اصلاحیه های بعدی آن این موضوع دیده شده و به وضوح مشخص است که دارایی بانک ها باید چگونه و سرمایه بانک ها از کجا تهیه شود.


وی ادامه داد: بانک ها باید سرمایه های غیرنقد خود مانند ساختمان و غیره را تبدیل کرده تا به این ترتیب توان مالی خود را افزایش دهند. این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه متاسفانه فروش اموال مازاد بانکی هنوز از سوی بانک ها اجرایی نشده است، گفت: اخیرا نیز گزارشی مبنی بر حضور بانک ها در حوزه های اقتصادی و سرمایه گذاری های مستقیم منتشر شد، از اینرو باید بدانیم که این رویه ها باعث می شود بانک رسالت و مسئولیت اصلی خود را که واسطه ای است بین سرمایه گذار و فعال اقتصادی فراموش کند.


وی با تاکید بر اینکه برخی بانک ها در سال های اخیر  وساطت میان سرمایه گذار و فعالیت های اقتصادی را از دست داده و خود یک فعال اقتصادی شده اند، افزود: طبیعتا این رویه یعنی بانک ها با مکانیزم دولتی یا درون سازمانی رقیب بخش خصوصی شده اند.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: بانک مرکزی باید نظارتی بیش از پیش بر رویه بانکداری بانک ها داشته باشد تا بهبود نسبی حاصل شود. وی تاکید کرد: ما نیاز داریم تا منابع ثابت بانک ها را به منابع غیر ثابت و نقدینگی و وجوه نقد تبدیل کنیم تا این وجوه در اختیار سرمایه گذاران اقتصادی قرار گیرد.


خبرنگار - سید علی موسوی


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر