28 فروردين 1400 - 11:46

پیش‌بینی قیمت ۱۰ دلار برای هر بشکه نفت برنت در سال ۲۰۵۰

یک مشاور انرژی هشدار داد: قیمت نفت در سال ۲۰۵۰ می‌تواند تا ۱۰ دلار در هر بشکه برسد.
کد خبر : ۱۲۳۴۷۷
نفت

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، وود مکنزی، مشاور انرژی، گفت: اگر جهان با اقدام دستیابی به اهداف اقلیمی توافق پاریس، سرعت انتقال انرژی را افزایش دهد، ممکن است قیمت نفت خام برنت تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ دلار در هر بشکه برسد. اگر جهان در مسیر کاهش  گرمای کره زمین تا دو درجه سانتیگراد حرکت کند، مقیاس این تغییر آنقدر زیاد خواهد بود که انقلابی در صنعت انرژی ایجاد می کند و تقاضای نفت، قدرت تولیدکنندگان اصلی نفت و قیمت نفت را بر باد می دهد.


وود مکنزی خاطرنشان کرد: هنوز سناریوی انتقال انرژی شتابدار(AET-۲) فقط یکی از سناریوهای سیستم های انرژی جهانی آینده است. طبق سناریوی AET-۲ انتظار می رود تقاضای نفت جهانی به میزان قابل توجهی کاهش یابد و منجر به کاهش قابل توجه قیمت نفت شود. به گفته وی، احتمالاً اوپک تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۵۰ درصد سهم بازار را خواهد داشت، اما به دلیل افت شدید تقاضا، کنترل کمتری بر بازار دارد. همچنان تولیدکنندگان ارزان قیمت در خاورمیانه تامین کننده اصلی نفت در جهان هستند، اما قیمت برنت ممکن است به ۱۰ دلار در هر بشکه برسد.


به گفته یک مقام ارشد: اگرچه این سناریو نه یک پیش بینی و نه یک سناریوی اساسی است، اما صنعت نفت نباید از این میزان تغییر از انتقال انرژی راضی باشد. خطرات مرتبط با تقویت سیاست تغییر اقلیمی و تغییر سریع فناوری بسیار زیاد است. وود مکنزی گفت: در صورتی که جهان برای کنترل گرمایش جهانی و رسیدن به اهداف توافق پاریس اقدام کند، هم  Big Oil و هم شرکت های نفت ملی (NOC) به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. سناریوی ما پایان Big Oil و ظهور Big Energy است. شرکت های یکپارچه، برنامه های سرمایه گذاری خود را افزایش می دهند تا با جریان نقدی حاصل از منابع تجدیدپذیر، هیدروژن و CCS، درآمد صعودی را کاهش دهند.


شرکت های بزرگ نفتی بین المللی قبلاً گفته اند که بیشتر در انرژی کم کربن شامل هیدروژن، جذب کربن و برق از طریق تجدیدپذیرها سرمایه گذاری خواهند کرد، اما بیشتر آنها به جریان های نقدی حاصل از عملیات نفت و گاز متکی هستند تا سرمایه های بیشتری را به راه حل های انرژی با انتشار کم اختصاص دهند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر