رشد دارایی بانک‌های اسلامی در امارات متحده عربی

دارایی‌های بانک‌های اسلامی امارات متحده عربی به طور کامل در طول سال ۲۰۲۰ رشد ۵ درصدی داشته است که حدود ۱۹ درصد از کل دارایی‌های سیستم بانکی این کشور عربی را تشکیل می‌دهد.
کد خبر : ۱۲۵۴۷۰
بانک

به گزارش ایبِنا به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، بانک مرکزی امارات (CBUAE) در گزارش ثبات مالی خود تصریح کرد: با این وجود، دارایی‌های پنجره‌های اسلامی در بانک‌های معمولی ۲.۴ درصد کاهش یافته است که تقریباً ۵ درصد از کل دارایی‌های سیستم بانکی را تشکیل می‌دهد. همچنین، در این گزارش آمده است که دارایی کل بخش مالی اسلامی کشور، متشکل از بانک‌های کاملاً اسلامی، پنجره‌های اسلامی و شرکت‌های مالی اسلامی حدود ۷۸۲ میلیارد درهم (۲۱۳ میلیارد دلار) است.


میزان دارایی ۱۷ بانک متعارف دارای پنجره‌های اسلامی در سال ۲۰۲۰ به ۱۶۶.۲ میلیارد درهم رسیده است. ۱۱ شرکت مالی اسلامی در امارات متحده عربی وجود دارد که حدود ۵۵ درصد یا ۱۷.۶ میلیارد درهم از کل دارایی‌های بخش شرکت‌های مالی در سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهند.


افزون بر این در این گزارش آمده است: رشد شدید بانک‌های کاملاً اسلامی در امارات متحده عربی با نرخ رشد سالانه مرکب در ۵ سال گذشته ۵.۶ درصد منعکس می‌شود. دارایی بانک‌های اسلامی عمدتاً از محل تأمین مالی تشکیل شده است که حدود ۶۵ درصد از کل دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد. سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مالی حدود ۱۱ درصد بوده است. در حالی که مابقی آن را مانده‌ موجودی نزد بانک‌های مرکزی، تأمین مالی بین بانکی و سایر دارایی‌ها تشکیل می‌دادند.


 از سوی دیگر، بخش قابل‌توجه سبد تأمین مالی را عمدتا تأمین مالی شرکت‌های خصوصی و تأمین مالی خرد به خود اختصاص داده‌اند. البته در چند وقت اخیر بودجه دولت افزایش یافته و به ۲۲ درصد از کل در سال ۲۰۲۰ رسیده است.


در خصوص تأمین مالی اقتصادی، تأمین مالی بخش ساخت و ساز و املاک و مستغلات حدود ۲۱ درصد از کل سبد تأمین مالی را تشکیل داده است. در حالی که بخش‌های تجارت و خدمات سهم ۱۶ درصدی به خود اختصاص داده‌اند. شایان ذکر است، بانک‌های اسلامی در امارات متحده عربی عمدتا از طریق بودجه داخلی اداره می‌شوند و سپرده‌های مقیم حدود ۹۳ درصد از کل سپرده‌ها را تشکیل می‌دهند.


علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها