افزایش ۱۵ درصدی گردش تجاری ایران و روسیه

گردش تجاری ایران و روسیه در سال جاری ۱۵ درصد افزایش یافت.
کد خبر : ۱۲۵۸۰۵
پرچم ایران و روسیه

به گزارش ایبِنا به نقل از راشاتودی، روز سه شنبه نماینده تجاری روسیه در ایران گفت: گردش تجاری بین روسیه و ایران در شش ماه اول سال ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است. تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۲۰ رشد کرد در حالی که پویایی مثبتی را در ابتدای سال جاری نشان می دهد.


در شش ماه اول سال ۲۰۲۱، تجارت ۱۵ درصد رشد کرد. صادرات ۱۶ درصد و واردات از ایران نیز تا ۱۴ درصد افزایش یافت. بر اساس داده های منتشر شده از کمیسیون اقتصادی اوراسیا (EEC)، حجم تجارت بین ایران و روسیه در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۲۲ میلیارد دلار بوده که شامل کالاهای صادر شده از روسیه به جمهوری اسلامی ایران به ارزش ۱.۴۲ میلیارد دلار بوده است. در مقایسه با سال ۲۰۱۹، تجارت بین دو کشور در سال گذشته ۳۹.۸ درصد رشد داشته است.


پیش از این کمیسیون اقتصادی اوراسیا گزارش داده بود که ایران به زودی در مورد تشکیل منطقه تجاری آزاد دائمی با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، که شامل روسیه نیز است، گفتگو خواهد کرد.


توافق موقت از سال ۲۰۱۹ آغاز شده، اما این کشورها معتقدند که چنین توافقی به آنها امکان افزایش حجم تجارت متقابل را می دهد. گردش مالی فعلی بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در سال گذشته به ۲.۹ میلیارد دلار رسیده که ۱۸.۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است، روسیه شریک تجاری اصلی ایران (۷۸.۶ درصد) است، در حالی که قزاقستان (۱۱.۲ درصد) و ارمنستان (۸.۹ درصد) به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر