24 ارديبهشت 1401 - 09:49
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با ایبِنا:

مشوق‌هایی برای ورود ارز به کشور در نظر گرفته شود

عضو کمیسیون اقتصادی گفت: ورود ارز به کشور باید تسهیل شود، اکنون وارد کردن ارز به کشور جذابیت‌های لازم را به همراه ندارد و نیاز به اقدامات تشویقی در این مسیر است.
کد خبر : ۱۳۲۳۴۰
صفایی دلوئی

محمد صفایی دلوئی، عضو کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم گناباد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره منوط شدن اضافه برداشت بانک ها به تودیع وثیقه نزد بانک مرکزی گفت: یکی از عوامل موثر بر تورم، اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است. موضوع اضافه برداشت‌ها به هر طریقی مدیریت شود و برای آن مانعی به وجود آید، نقدینگی را کاهش داده و تورم را به کنترل در می‌آورد، بنابراین از هر طرف که به آن نگاه شود، سودآور است.


وی در ادامه اضافه کرد: متاسفانه دارای یک نوع گسیختگی در افزایش نقدینگی هستیم که یکی از دلایل آن هم حیاط خلوت بودن بانک مرکزی برای دولت است، این امر در صورت ادامه، بدون شک منجر به تورم و تولید فقر بیشتر خواهد شد.


 این عضو کمیسیون اقتصادی درباره اثرات اصلاحیه اخیر قانون مبارزه با کالا و ارز نیز بیان کرد: روشن شدن مبادی ورود ارز در جلوگیری از قاچاق آن بسیار موثر است و کارهایی مانند همین اصلاحیه قانونی مبارزه با قاچاق ارز خوب است و یکی از شیوه‌های مدیریتی به حساب می‌آید، اما کسی که درصدد است ارز خود را وارد کشور سازد، نباید مورد سختگیری قرار گیرد. کشور ترکیه در قبال خرید یک آپارتمان، تابعیت می‌دهد و این امر نشان از اهمیت ورود ارز به کشور دارد.


وی در این خصوص افزود: زمانی که طالبان وارد افغانستان شد بسیاری از تجار آن کشور ارز را وارد ایران کردند، اما صرافی‌ها از ترس بحث پولشویی آن را نخریدند، بانک‌ها هم در این موضوع بلاتکلیف بودند و در نهایت ارز بسیار سنگینی که باید ایران آن را جذب می‌کرد، به ترکیه فرستاده شد.    


نماینده مردم گناباد در خانه ملت یادآور شد: همانطور که اشاره شد، مناسب‌تر آن است که درباره منشاء ارز برای واردکنندگان سختگیری صورت نگیرد. برفرض همان افغانستانی‌ها املاک خود را به فروش رسانده یا این حجم از پول را با هر روش دیگری به دست آورده بودند، آیا منشاء و چگونگی کسب آن به ایران ربط پیدا می‌کند؟ پذیرش چنین ارزهایی باید روان‌سازی شود، اکنون وارد کردن ارز به کشور ایران جذابیت‌های لازم را به همراه ندارد، نیاز به اقدامات تشویقی در این مسیر است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها