• معیار های انتخاب اعضای هیئت سیاست گذاری در لایحه قانون بانک‌مرکزی

    معیار های انتخاب اعضای هیئت سیاست گذاری در لایحه قانون بانک‌مرکزی

    در تنظیم لایحه قانون بانک ‌مرکزی چهار هدف برای این بانک در نظر گرفته شده که در بین آنها تامین ثبات قیمت‌ها به‌عنوان هدف اصلی بانک‌ مرکزی در نظر گرفته شده و به تامین سایر اهداف با اولویت حفظ این هدف، اشاره شده است.

  • نقدی بر ماموریت، اهداف و وظایف پیشنهاد شده برای بانک مرکزی

    نقدی بر ماموریت، اهداف و وظایف پیشنهاد شده برای بانک مرکزی

    نظریه‌پردازان اقتصادی حساسیت نسبتاً بالایی نسبت به مواد ۱۱ و ۱۲ متن لایحه پیشنهادی دارند و لازم است مفاهیمی نظیر مأمویت بانک مرکزی در اجرای نقش‌های سیاست‌گذاری پولی، تنظیم‌گری، بانکداری دولت و مدیریت ذخایر ارزی به روشنی و با حداقل ابهام تعریف شوند. این یادداشت حاوی بحث‌هایی در رابطه با برخی از ابهامات موجود است.

  • نهاد پایش معیارهای ورشکستگی بانکی و اهمیت آن در لایحه قانون بانکداری

    نهاد پایش معیارهای ورشکستگی بانکی و اهمیت آن در لایحه قانون بانکداری

    تعریف معیارهای مشخص جهت شناسایی بانک‌های در معرض خطر و تدوین آن به عنوان چارچوب قانونی مشخص، می‌تواند به ممانعت از ورشکستگی بانک‌ها کمک کند. در این مقاله سعی شده است، ضمن بیان کاستی‌های فصل نهم لایحه قانون بانکداری، معیارهایی مشخص جهت شناسایی بانک‌های در معرض خطر معرفی و چارچوب نهادی لازم برای بکارگیری آن معیارها بیان شود.

  • «قانون بانکداری» یا «قانون بانکداری اسلامی» ارزیابی عنوان لایحه پیشنهادی دولت

    «قانون بانکداری» یا «قانون بانکداری اسلامی» ارزیابی عنوان لایحه پیشنهادی دولت

    تعیین صحیح عنوان قوانین، یکی از مهمترین مسائل در اصلاح قانون پولی و بانکی و قانون عملیات بانکی بدون ربا به حساب می‌آید که به طور عام کمتر به آن توجه می‌شود. به نظر می‌رسد تصویب قانون جدید با عنوان «قانون بانکداری اسلامی»‌ می‌تواند به تقویت شهرت نظام بانکی کشور در فضای بین‌المللی بانکداری و مالی اسلامی کمک شایانی کرده و زمینه ارتباط بهتر شبکه بانکی کشور با سایر کشورهای اسلامی را بهتر فراهم کند.

  • راهکارهای تعمیق و توسعه بازار بین بانکی ارزی

    راهکارهای تعمیق و توسعه بازار بین بانکی ارزی

    بررسی عملکرد بیش از یک دهه فعالیت بازار بین بانکی ارز در کشور نشان می‌دهد حجم پایین معاملات در بازار بین بانکی ارزی ایران در مقایسه با سایر کشورها، محدود بودن معاملات بازار به معاملات نقدی، انحصار دوجانبه در بازار بین بانکی ارز، فقدان دستورالعمل اجرایی عملیات بازار بین بانکی ارزی، درجه شفافیت پایین و عدم کفایت استراتژی‌های مدیریت ریسک بازار مهم‌ترین چالش‌های این بازار است.

  • شروط ضمن عقد آسیبی جدی در زمینه‌‌‌ سلامت شرعی قراردادهای بانکی

    شروط ضمن عقد آسیبی جدی در زمینه‌‌‌ سلامت شرعی قراردادهای بانکی

    شروط ضمن عقد در برخی از قراردادهای بانکی با شبهات شرعی جدی مواجه است و لازم است بانک مرکزی با استفاده از ظرفیت شورای فقهی این بانک، نسبت به برطرف کردن این شبهات در قراردادها اقدام کند.

  • اهمیت و چالش‌های شکل گیری بازار مشتقات ارزی در ایران

    اهمیت و چالش‌های شکل گیری بازار مشتقات ارزی در ایران

    از آنجایی که با توجه به افزایش احتمال مراودات اقتصادی بین‌المللی کشور در فضای پسا‌برجام، نیاز به راه‌اندازی بازار ابزارهای مشتقه ارزی برای پوشش ریسک نوسانات ارز احساس می‌شود لذا ضروری است که زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری چنین بازاری در کشور فراهم شود.

  • ریسک‌ اوراق ارزی و الزام به پرداخت پاداش ریسک

    ریسک‌ اوراق ارزی و الزام به پرداخت پاداش ریسک

    از آنجایی که برای حفظ جذابیت اوراق ارزی و افزایش استقبال سرمایه گذاران باید ریسک‌ این اوراق به خوبی شناخته و مدیریت شود لذا در صورتی که این اوراق نسبت به اوراق داخلی (ریالی) مخاطره‌پذیرتر باشد، باید نرخ بازدهی بالاتری که در اصطلاح به آن «پاداش ریسک » می گویند در نظر گرفت تا انگیزه خرید اوراق ارزی برای سرمایه‌گذاران فراهم شود.

  • الزامات احیای مجدد بازار بین‌بانکی ارز

    الزامات احیای مجدد بازار بین‌بانکی ارز

    بازار بین بانکی ارز ذیل بازار پول قرار داشته که با هدف تسهیل، پایش و ارتقاء شفافیت مبادلات ارزی حال و آینده موازنه پرداخت‌های خارجی کشورها شکل گرفته است. مقررات تشکیل بازار مذکور، آئین نامه مبادلات، مکانیزم تسویه، ضوابط اخذ مجوز فعالیت موسسات مالی مجاز و نیز نهاد ناظر دراقتصادهای مختلف برعهده بانک‌های مرکزی، کمیته‌های اوراق بهادار و یا خزانه‌داری‌ها است .

  • اختصاص جریمه تاخیر به خیریه

    راهکار بانک‌های اسلامی در سایر کشورها;

    اختصاص جریمه تاخیر به خیریه

    جریمه تاخیر تادیه یکی از مسائل حل نشده در اجرای بانکداری بدون ربا در کشور است که همواره مورد اعتراض برخی از فقها و مراجع تقلید بوده است. بانک‌های اسلامی در سایر کشورها جهت حل این مشکل، به طور عمده از شیوه اختصاص جریمه به فعالیت‌های خیریه استفاده می‌کنند.

  • بازار بدهی ۷ درصد از کل بازار مالی ایران

    بازار بدهی ۷ درصد از کل بازار مالی ایران

    توسعه بازار اوراق بدهی دولتی منطبق با شریعت که از نقدشوندگی و عمق کافی برخوردار باشد، موجب باز شدن قفل نقدینگی و به جریان افتادن دارایی‌های منجمد شده طلبکاران از دولت (شامل پیمانکاران، شبکه بانکی و شرکت‌های بیمه و بازنشستگی) می‌شود. علاوه بر آن، این مساله پیامدهای جانبی مثبت دیگری مانند شفافیت و انضباط‌بخشی مالی دولت را نیز به همراه خواهد داشت.

  • استمرار کاهش تورم با هماهنگی مقام های پولی و مالی

    استمرار کاهش تورم با هماهنگی مقام های پولی و مالی

    تجربه کشورها در دهه‌های گذشته نشان داد که با وجود اینکه هدف‌گذاری تورمی در ارتقا و حفظ انضباط مالی مؤثر بوده‌ است؛ اما این چارچوب نتوانست از افزایش بدهی‌های دولت‌ها جلوگیری کند. به‌عبارتی این تجربیات نشان داد بانک‌ مرکزی به عنوان مقام پولی توانایی برقراری انضباط مالی دولت به طور کامل را ندارد.

  • چالش های کاربرد اوراق بهادار جهت سیاست گذار پولی

    چالش های کاربرد اوراق بهادار جهت سیاست گذار پولی

    با توجه به اینکه دولت تلاش‌های گسترده‌ای جهت توسعه بازار بدهی انجام داده است و انتظار می‌رود در سال ۱۳۹۵، انواع مختلفی از صکوک در بازار بدهی کشور مورد استفاده واقع شود، مناسب است بانک مرکزی به تدریج با برطرف کردن موانع موجود، زمینه‌های استفاده از این ابزار جهت سیاست‌گذاری پولی را فراهم کند.

  • بانک های ایرانی رتبه نخست برترین بانک های اسلامی دنیا را کسب کردند

    بانک های ایرانی رتبه نخست برترین بانک های اسلامی دنیا را کسب کردند

    بانک های ایرانی بر اساس رتبه‌بندی انجام شده توسط بنکر در میان بیست کشور جهان از لحاظ بیشترین دارایی‌های منطبق بر شریعت، از نظر حجم دارایی‌ها در بالاترین ردیف و کشورهای عربستان سعودی، مالزی، امارات متحده عربی و کویت رتبه‌های دوم تا پنجم را کسب کردند.

  • افزایش سرمایه بانک‌ها با انتشار صکوک منطبق با بال ۳

    افزایش سرمایه بانک‌ها با انتشار صکوک منطبق با بال ۳

    پس از وقوع بحران مالی سال ۲۰۰۸، مقررات سخت‌گیرانه‌تری برای فعالیت‌ بانک‌ها وضع شد، به گونه‌ای که با تدوین و ابلاغ توافقنامه بال ۳ توسط بانک تسویه بین‌المللی (BIS)، بانک‌ها به رعایت سطوح بالاتری از استانداردها به ویژه در زمینه کفایت سرمایه و مدیریت نقدینگی خود ملزم شدند.

  • نقاط قوت و ضعف لایحه قانون بانک مرکزی

    نقاط قوت و ضعف لایحه قانون بانک مرکزی

    تدوین پیش‌نویس لایحه قانون بانک مرکزی را می‌توان گام مهم و موثری در جهت اصلاحات ساختاری در راستای اتخاذ سیاست‌های پولی و اعتباری کارا و نیل به اهداف کلیدی اقتصاد کلان دانست اما این لایحه علاوه بر نکات قوت، ظرفیت هایی برای بهبود نیز دارد.

  • بازگشایی قفل منابع بانک ها با تسعیر نرخ ارز

    بازگشایی قفل منابع بانک ها با تسعیر نرخ ارز

    از آنجا که رشد شاخص‌های سلامت نظام بانکی کشور درگرو پرداخت بدهی‌های دولت به شبکه بانکی کشور است و یکی از سریع‌ترین راهکارها در این خصوص پرداخت بدهی دولت از محل تجدید ارزیابی‌های خارجی بانک مرکزی به شمار می رود، مجلس شورای اسلامی نیز بر اساس تبصره ۳۵ اصلاحیه قانون بودجه سال ۹۵ تسویه ۴۵ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به شبکه بانکی از این محل را تصویب کرده اما نکته مهم دراین‌بین بررسی اثرات این تصمیم بر اقتصاد کشور است.

  • صورت‌های مالی لازم‌الاجرای بانک‌های ایران

    تقابل قانون با استاندارد یا همزیستی مسالمت آمیز؟

    صورت‌های مالی لازم‌الاجرای بانک‌های ایران

    تغییر صورت‌های مالی جدید بانک‌ها در حالی انجام شد که نه تنها تقابلی واقع نشده و نیازی به طبقه‌بندی افراد به استانداردگریز یا استانداردگرا وجود ندارد بلکه این رخداد را باید همزیستی مسالمت‌آمیز قانون و استاندارد تلقی کرد و آن را به فال نیک گرفت زیرا در تاریخچه تحولات حسابداری ایران، به‌عنوان تجربه‌ای نو و یک نقطه عطف تاریخی ثبت خواهد شد.

  • تثبیت در ابزارهای اعمال سیاست های پولی؛ مقدمه‌ای بر حملات سفته‌بازانه

    تثبیت در ابزارهای اعمال سیاست های پولی؛ مقدمه‌ای بر حملات سفته‌بازانه

    در بسیاری از کشورهای جهان بانک مرکزی به عنوان متولی اعمال سیاست پولی در کنترل نرخ بهره مداخله کرده و به عبارتی از نرخ بهره به عنوان ابزار سیاستی استفاده می‌کند علاوه بر نرخ بهره، نرخ ارز نیز می‌تواند ابزار اعمال سیاست پولی تلقی شود و بانک مرکزی با کنترل و دستکاری آن در جهت رسیدن به اهداف سیاست پولی نظیر کنترل تورم و حفظ رشد اقتصادی تلاش می کند اما نکته اینجاست که تثبیت در ابزار های اعمال سیاست های پولی می تواند مقدمه  ای بر حملات سفته بازانه باشد.

  • فرصتی تاریخی برای اثر گذاری در  اصلاح قوانین حوزه‌ پول و بانک

    فرصتی تاریخی برای اثر گذاری در اصلاح قوانین حوزه‌ پول و بانک

    بانک  مرکزی اوایل هفته‌ی جاری پیش‌نویس لوایح «قانون بانک مرکزی» و «قانون بانکداری» را در اختیار عموم قرار داد و از استادان، کارشناسان، محققان، مدیران مالی و دانشجویان خواست تا نظرات اصلاحی و تکمیلی خود را در مورد این لوایح در اختیار بانک مرکزی بگذارند. این اقدام به این معنی است که پس از سال‌های متمادی انتظار، بالاخره اصلاح قوانین حوزه‌ی پول و بانک وارد مرحله‌ی جدی‌تری شده است.

  • ارتقای شورای فقهی بانک مرکزی به رکن مشورتی یا اجرایی

    ارتقای شورای فقهی بانک مرکزی به رکن مشورتی یا اجرایی

    در پی اعلام دستور مقام معظم رهبری برای ایجاد شورای فقهی به عنوان یک رکن اصلی در بانک مرکزی و تاکید ولی الله سیف رییس کل بانک مرکزی  برای تحکیم جایگاه شورای فقهی در بانک مرکزی در لایحه پیشنهادی به دولت ، اهمیت وجود این رکن در بانک مرکزی بیش از پیش هویدا شده ا ست.  اما مهمترین سوال در این زمینه این است که این رکن چه تاثیری بر نظام بانکی داشته و امکان اجرایی شدن مصوبات آن تا چه میزان است؟

  • آزادسازی مبادلات ارزی بانک‌ها و اهمیت مضاعف مدیریت ریسک‌

    آزادسازی مبادلات ارزی بانک‌ها و اهمیت مضاعف مدیریت ریسک‌

    از آنجایی که ریسک‌هایی که بانک‌ها در بازار  و در انجام مبادلات ارزی با آنها مواجه هستند دامنه وسیعی مانند ریسک تسویه، اعتباری، هزینه جایگزینی، نقدینگی، عملیاتی و قانونی دارد باید درک درستی از ریسک‌های مرتبط با مبادلات ارزی وجود داشته باشد تا هم مقام ناظر و هم فعالان بازار بتوانند به طور مناسبی آنها را مدیریت کنند. با آزادسازی خرید و فروش ارز توسط بانک‌ها در بازار آزاد که اخیرا دستور العمل آن توسط ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام شده، توجه ویژه به مسئله مدیریت ریسک ارزی برای بانک‌ها و تقویت راهکارهای کاهش این نوع از ریسک اهمیت دوچندانی یافته است.

  • زمین بازی برای ارز تک نرخی مهیا شد

    زمین بازی برای ارز تک نرخی مهیا شد

    در شرایط فعلی اقتصادی، هم زمین بازی برای یکسان سازی نرخ ارز مستعد است و هم بازیگران اصلی آمادگی پذیرش این مهم و هماهنگی با آن را دارند بنابراین می‌توان برهه زمانی فعلی را یکی از مساعدترین زمان‌های ممکن برای اجرای این طرح دانست لیکن توجه به این مهم الزامی است که تلاش برای حاکمیت یک نرخ واحد در بازار منحصر به یک مقطع زمانی خاص نیست و برای تداوم این دستاورد باید تلاش کرد شرایط زمین بازی و بازیگران اصلی را در حالت مساعد حفظ کرد.