ادامه فشارهای شدید ترامپ به بانک مرکزی آمریکا

اگر نرخ بهره پایین بود مثل موشک حرکت می‌کردیم!

رییس‌جمهور آمریکا سطح کنونی نرخ بهره در این کشور را غیر ضروری اعلام کرد.
کد خبر : ۱۰۱۶۲۵
بانک آمریکا

به گزارش ایبِنا به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، دونالد ترامپ که به طور مداوم تصمیم بانک مرکزی این کشور را برای حفظ نرخ بهره مورد انتقاد قرار داده است، بار دیگر بر جروم پاول رییس بانک مرکزی این کشور تاخت.


وی با ادامه رویکرد انتقادی‌اش به بانک مرکزی این کشور، عنوان کرد که تصور می‌کند اقتصاد آمریکا باوجود این‌که بانک مرکزی نرخ بهره را بالا در نظر گرفته است، بازهم رکوردشکنی خواهد کرد.


وی تصریح کرد: اگر بانک مرکزی نرخ بهره را پایین‌تر می‌آورد، اقتصاد ما مثل موشک حرکت می‌کرد. اما ما نرخ بهره بالایی را پرداخت می‌کنیم و این غیر ضروری است. بانک مرکزی ما نمی‌داند دارد چه می‌کند.


ترامپ در سال جاری میلادی بارها انتقادات تندی را خطاب به بانک مرکزی آمریکا و رییس این بانک مطرح کرده و آن‌ها را متهم به کند کردن روند اقتصادی آمریکا کرده است.


این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد که برای یکصد و بیست و یکمین ماه متوالی رشد اقتصادی آمریکا مثبت باقی مانده است.


بزرگ‌ترین اقتصاد جهان کماکان در حال بهره بردن از شرایط مثبت فعلی است و با رشد اقتصادی ماه ژوئن، آمریکا برای ۱۲۱ ماه متوالی رشد مثبت داشته است که رکوردی بی نظیر در تاریخ این کشور محسوب می‌شود. این روند که از ژوئن ۲۰۰۹ تاکنون ادامه داشته است طولانی‌تر از رشد مثبت در بازه زمانی مارس ۱۹۹۱ تا مارس ۲۰۰۱ محسوب می‌شود.


متوسط نرخ تورم آمریکا در بازه زمانی ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۹ برابر با ۲.۳ درصد بوده است که این رقم بسیار کمتر از متوسط ۳.۹ درصدی دهه ۱۹۹۰ و ۴.۲ درصدی دهه ۱۹۸۰ بوده است. با این حال کاهش رشد اقتصادی در سطح جهان و تداوم تنش‌های تجاری با چین عواملی هستند که می‌توانند اقتصاد آمریکا را به سمت رکود سوق دهند.


جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا که زیر فشار شدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور برای کاهش نرخ بهره قرار دارد ممکن است سرانجام به این کار راضی شود و دست کم در کوتاه مدت چنین اقدامی به تقویت رشد اقتصادی منجر خواهد شد. ریچارد کلاریدا، نایب رئیس هیأت مدیره فدرال رزرو گفت: اقتصاد آمریکا در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد هر چند که نباید از ریسک‌های موجود غافل شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر