جایگاه رقابتی ایران در اقتصاد دنیا کجاست؟

حجم بازار و ثبات اقتصادی؛ نقاط قوت اقتصاد ایران

گزارش رقابت پذیری اقتصاد جهانی سال ۲۰۱۸ که توسط مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده، ایران را در جایگاه هشتاد و نهم در میان ۱۴۰ کشور مورد بررسی قرار داده است.
کد خبر : ۱۰۶۶۶۹
مجمع جهانی اقتصاد

به گزارش ایبنا، در این گزارش در که سایت رسمی مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده است، ایران در مجموع در شاخص رقابت پذیری اقتصاد در رتبه ۸۹ قرار گرفته است. اما در برخی شاخص های جزیی تر عملکردی بهتر و در برخی عملکردی بدتر داشته است.


براساس این گزارش، از نقاط قوت شاخص های اقتصادی ایران حجم بازار و ثبات اقتصاد کلان بوده است.



براساس این گزارش، ایران در بخش زیرساخت ها امتیاز ۶۵ از ۱۰۰ را کسب کرده است و در این شاخص در رتبه ۷۶ دنیا قرار گرفته است.


در شاخص بکارگیری فناوری اطلاعات، ایران امتیاز ۴۸ از ۱۰۰ را کسب کرده است و در رتبه هشتادم جهان قرار دارد. در زمینه ثبات اقتصادی در شاخصهای کلان ایران یکی از بالاترین امتیازات خود را کسب کرده و نمره ۶۷ از ۱۰۰ را کسب کرده است، اما با اینحال به خاطر رقابت بالا در این سطح، رتبه ۱۱۷ جهان را به خود اختصاص داده است.


در بخش مهارت ایران با امتیاز ۵۷ در رتبه ۹۱ جهان ایستاده است. در بخش سلامت نیز امتیاز بالای ۷۷ ایران را در جایگاه هشتاد و چهارم دنیا نشانده است. بازار محصولات و بازار کار ایران از ضعیف ترین شاخص های اقتصادی کشور از دید مجمع جهانی اقتصاد بوده که رتبه کشور را در این دو زمینه به ترتیب در جایگاه ۱۳۴ و ۱۳۶ در بین کل ۱۴۰ کشور مورد برررسی قرار داده است.


بهترین امتیاز ایران در این شاخص ها به حجم بازار برمیگردد که با امتیاز بالای ۷۴ در رتبه ۱۹ جهان قرار گرفته است.





ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر