هوش مصنوعی کشف دارو‌های جدید را تسریع می‌کند

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه شفیلد و شرکت داروسازی آسترازنکا دریافتند که هوش مصنوعی می‌تواند کشف دارو‌های جدید را سرعت بخشد.
کد خبر : ۱۴۶۴۸۱

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از الاهرام، به گزارش مجله علمی "Nature Medicine Intelligence"، تیم تحقیقاتی یک سیستم هوش مصنوعی به نام "دراگ بان" ایجاد کردند، زیرا می‌تواند پیش بینی کند که آیا داروی مورد آزمایش می‌تواند به درستی با مولکول‌های پروتئین هدف در داخل بدن تعامل داشته باشد یا خیر.

اگرچه برنامه‌های محاسباتی که می‌توانند پاسخ بدن به یک داروی خاص را اندازه‌گیری کنند، در حال حاضر وجود دارد، اما سیستم «دراگ بان» می‌تواند این کار را با دقت بیشتری انجام دهد و اطلاعات مهمی را ارائه می‌دهد که به دانشمندان کمک می‌کند نحوه تعامل دارو با مولکول‌های پروتئین را درک کنند.

محققان شرکت کننده در این آزمایش می‌گویند که سیستم جدید برای شناسایی زیرساختار‌های پروتئین‌ها در بدن انسان و همچنین در اجزای دارو آموزش دیده است و همچنین می‌تواند نحوه تعامل این زیرساختار‌ها با یکدیگر را بیاموزد و سپس پیش‌بینی‌هایی در مورد نحوه تعامل دارو‌های جدید در بدن انسان به دست می‌آورد.

هایپینگ لو، استاد هوش مصنوعی در دانشگاه شفیلد، در بیانیه‌ای گفت: «این سیستم برای دستیابی به دو هدف اصلی طراحی شده است، اول، امکان نظارت دقیق‌تر بر تداخلات دارویی تا دانشمندان بتوانند این فعل و انفعالات را در سطح مولکول‌ها درک کنند؛ و دوم، توانایی پیش‌بینی سریع‌تر این فعل و انفعالات در صورت آزمایش.»

ارسال‌ نظر