گزارش نیویورک تایمز از وضعیت متشنج داخلی آمریکا؛

زوال دلار؛ دستمایه حمله جمهوری‌خواهان به دولت بایدن

زوال دلار؛ دستمایه حمله جمهوری‌خواهان به دولت بایدن
ران دسنتیس اعلام کرده است در مقابل سیاست های فدرال رزرو، ایران، چین، روسیه، هند و هر کشور دیگری که منتظر تراژدی سقوط دلار است، خواهم ایستاد
کد خبر : ۱۵۰۹۹۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، در کمتر از ۱۸ ماه به انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ایالات متحده، سقوط ارزش دلار و از دست رفتن جایگاه جهانی این ارز، دستمایه‌ حملات تند جمهوری خواهان به دولت بایدن و دموکرات‌ها شده است. ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا و رقیب پرهیاهوی دونالد ترامپ در رقابت‌های مقدماتی درون حزبی جمهوری خواهان، موضع‌گیری سختی نسبت به عملکرد جو بایدن و همفکران دموکراتش در موضوع دلار داشته و عدم توانایی وی در کنترل سیاست‌های کلان ابلاغی فدرال رزرو و خزانه‌داری آمریکا را دلیل وضعیت نابسامان و رو به زوال امروز دلار می‌داند و معتقد است ادامه‌ این شرایط، قطعا موجب بحران سیاسی و امنیتی داخلی در ایالات متحده خواهد شد.


در راستای همین موضوع، کرک دانگل روث، سر ویراستار گروه اقتصاد بین الملل نشریه نیویورک تایمز در مقاله‌ی اواخر ماه می ۲۰۲۳ خود، به ابعاد مختلف موضوع‌گیری نامزد‌های انتخاباتی آمریکا در قبال آینده دلار و پیش‌بینی وضعیت این ارز در ماه‌های آتی پرداخته است.

 

 

ران دسنتیس، دشمن شماره یک فدرال رزرو در سیاست‌های دلاری است

 

دولت آمریکا مسلما با تغییرات عدیده‌ای با اتمام دوره منفعلانه‌ ریاست جمهوری جو بایدن همراه خواهد بود و جمهوری‌خواهان با محوریت ترامپ مجددا در عرصه سیاست آمریکا نقش‌آفرینی خواهند کرد. کاهش محبوبیت ترامپ، فضا را برای رقبای درون حزبی باز نمود و ران دسنتیس، فعال‌ترین عضو فعلی این حزب، رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شد. تحلیل شخصیتی و هویتی و موضع گیری اقتصادی او، نشان دهنده تفکرات لجوجانه و مطلق گرا همراه با دشمنی آشکار با قدرت یابی کشور‌هایی نظیر چین، روسیه و هند و جمهوری اسلامی ایران و هر نهاد و سازمانی است که بخواهد سلطه دلار را بر اقتصاد جهان کاهش دهد. فرماندار فعلی فلوریدا که پیشتر نماینده حوزه انتخابیه ششم فلوریدا از حزب جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا بوده است، یکی از منتقدین بزرگ سیاست‌های امروز فدرال رزرو است. وی معتقد است که انفعال دولت بایدن در مقابل سیاست‌گذاری‌های غلط مدیران فدرال رزرو که موجب شکست هژمونی دلار و حذف قریب‌الوقوع آن در سطح اول تجارت بین‌الملل می‌شود، موجودیت ایالات متحده را به نابودی خواهند کشاند.


وی در اولین اظهارنظر‌های خود پس از اعلام رسمی نامزدی برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا در جمع هوادارانش در فلوریدا گفت:

"در گذشته، در برهه‌هایی از زمان، بعضی ابرقدرت‌ها بر سر جایگاه انحصاری دلار در اقتصاد بین‌الملل چالش‌هایی ایجاد می‌کردند، اما اینکه امروز دولت‌های خارجی بیشتری، چه در بین کشور‌های پیشرفته و چه در بین اقتصاد‌های نوظهور، تمایل بالایی دارند تا اقتصاد خود را از اتکا به دلار آمریکا خلاص کنند، اتفاق غیر منتظره و کاملا جدیدی است که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن نیز تشدید شده است. من با تمام قدرت در مقابل دشمنان دلار آمریکا چه در داخل و چه در خارج کشورمان خواهم ایستاد. من با برنامه ریزی‌های مدون و عملیاتی، در مقابل نقشه‌های فدرال رزرو، ایران، چین، روسیه، هند و هر نهاد و سازمانی که بخواهد تراژدی سقوط دلار را به چشم ببیند خواهم ایستاد"

 


میتینگ‌های انتخاباتی آمریکا، نشان از بحران مالی فراگیر دارد

 

همه نشانه‌های امروز در هیاهوی میتینگ‌های انتخاباتی درون حزبی در ایالات متحده حاکی از آن است که یک بحران مالی جهانی در آستانه سقوط ایالات متحده از سکوی اول اقتصاد در حال رخ دادن است. همین امر به اروپا و متحدانش و همچنین ائتلاف نوظهور و قدرتمند اقتصادی بریکس اجازه می‌دهد تا سلطه اقتصادی دلار از آن خود کنند.


ماریان ویلیامسون، نویسنده مشهور آمریکایی، نخستین رقیب دموکرات بایدن برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ است که میانه‌ اسفندماه ۱۴۰۱ اعلام آمادگی کرد، با ضعیف خواندن اقدامات اقتصادی دولت بایدن، انتخاب مجدد یک دموکرات قدرتمند برای مبارزه‌ جدی با عوامل شکننده‌ی هژمونی دلار آمریکا بر جهان تجارت که اقتصاد داخلی این کشور را به شدت تحت الشعاع قرار داده، خواستار شد.


ویلیامسون در اولین بیانیه‌ی انتخاباتی خود، اعلام کرد که انگیزه‌اش از نامزدی مجدد در انتخابات، مبارزه با بی‌عدالتی‌های اقتصادی است که میلیون‌ها آمریکایی به دلیل کاهش تاثیر قدرت مالی دلار بر نظام سیاسی این کشور متحمل می‌شوند.


نیکی هیلی، نامزد جمهوری‌خواه، که ۲ بار سابقه فعالیت به عنوان فرماندار کارولینای جنوبی را در کارنامه خود دارد و در دولت ترامپ به عنوان نماینده آمریکا در سازمان ملل فعالیت داشت و اواخر آبان ماه پارسال با انتشار یک پیام ویدئویی سه دقیقه و ۳۳ ثانیه‌ای به طور رسمی نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد نیز نسبت به وضعیت بغرنج دلار ایالات متحده اظهار نگرانی شدید نموده و این امر را دستمایه‌ی حملات پی در پی خود به سیاست‌های اقتصادی دولت بایدن در ماه‌های اخیر کرده است. وی در اولین اظهار نظر رسمی خود در جمع مردم کارولینای جنوبی گفت:

"زمانی که سرمایه گذاران جهانی شروع به دامپینگ دلار و هجوم به سوی ارز‌های دیگر می‌کنند، تقاضا برای اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده کاهش می‌یابد و نرخ بهره افزایش می‌یابد. ایالات متحده در حال حاضر ۱۱ درصد از کل درآمد مالیاتی خود را صرف پرداخت سود بدهی خارجی می‌کند، اما اگر شرایط فاجعه بار فعلی دلار ادامه پیدا کند و فدرال رزرو، نرخ‌های بهره را به سطحی که چهار دهه پیش بود باز گرداند، آمریکا باید ۴۴ درصد از درآمد مالیاتی خود را صرف پرداخت سود وام‌های کلان جهانی خود کند و این یعنی اقتصاد ایالات متحده به مرز نابودی فراگیر خواهد رسید و موجودیت ایالات متحده برای همیشه پایان خواهد یافت."

 

 

مایک پنس و لیز چنی، نگران سقوط دولت رفاه در اثر کاهش ارزش دلار هستند

 

منتقدان بعدی نظام فعلی دلار محور اقتصادی آمریکا در جهان، نامزد‌های دیگر حزب دموکرات هستند. مایک پنس به عنوان فرزند یک کهنه‌سرباز جنگ کره، به مدت چهار سال معاون وفادار ترامپ بود و از نادر اطرافیان رئیس‌جمهوری به شمار می‌رفت که تا پایان دولت دوام آورد، اما تسخیر کنگره روابط آن‌ها را بر هم زد.


لیز چنی دختر دیک چنی معاون رئیس‌جمهوری سابق، زمانی چهره‌ای مترقی در حزب جمهوری‌خواه بود و از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به عنوان سومین عضو بلندپایه این حزب در مجلس نمایندگان حضور داشت. وی در سال ۲۰۱۷ سمت قدیمی پدرش را به دست آورد و به نمایندگی از وایومینگ در کنگره ادامه داد و هم‌گام با دولت ترامپ پیش آمد.


هر دوی این افراد در یک نشست مشترک، نسبت به آینده‌ اقتصاد دلار محور آمریکا در جهان ابراز نگرانی شدید کردند:


"مسئله مهم امروز کشور ما، وضعیت نابه سامان و در حال سقوط دلار آمریکا در جهان است. زمانی که دلار جایگاه مرجعیت ذخیره ارزی خود را از دست دهد، خسارات جبران ناپذیری نصیب ما خواهد شد. در چنین شرایطی، استقراض و ادامه‌ی روند افزایش بدهی‌های خارجی برای دولت آمریکا تقریبا غیرممکن خواهد بود. فدرال رزرو مجبور می‌شود یا هزینه‌ها را افزایش دهد یا به جای استقراض، شروع به چاپ پول کند و این امر به معنای چاپ بیش از ۲ تریلیون دلار در سال فقط برای پرداخت بهره بدهی و ادامه فعالیت دولت است. چاپ پول در چنین مقیاسی نمی‌تواند به طور نامحدود بدون ایجاد ابر تورم ادامه یابد و لحظه به لحظه به تعداد کشور‌هایی که از نظام دلار محور تجاری خارج می‌شوند، افزوده می‌شود.
برای آگاهی از اینکه چه اتفاقی برای ما خواهد افتد، به ونزوئلا نگاه کنید. هنگامی که این کشور در سال ۲۰۱۳ وارد یک بحران اقتصادی شد، دولت آن با چاپ ۵۰۰ میلیون بولیوار به این بحران پاسخ داد. این امر عرضه گسترده پول کشور را ۷۰ درصد افزایش داد و باعث شد ارزش بولیوار ۴۴ درصد کاهش یابد. در پنج سال پس از آن، ونزوئلا ۸۰ تریلیون بولیوار دیگر چاپ کرده و ارزش پول این کشور به حدی کاهش یافته است که برای خرید یک فنجان قهوه به معنای واقعی کلمه باید میلیونر باشید. پس از سقوط دلار و محاصره اقتصادی کشور، شرایط مشابه ونزوئلا برای اقتصاد ایالات متحده پیش خواهد آمد. ما آماده ایم تا با انتخاب خود به عنوان مهم‌ترین شخص اجرایی و عملیاتی آمریکا، جلوی این فاجعه را بگیریم".


به نظر می‌رسد وضعیت اسفناک امروز دلار برای مقامات آمریکایی در هر دو حزب به وضوح روشن شده است. حال باید دید پس از پایان انتخابات ۲۰۲۴ و شروع به کار دولت جدید، چه میزان از این وعده‌های انتخاباتی در جهت نجات اقتصاد آمریکا محقق خواهد شد.

نویسنده: سید مهدی میرحسینی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر