08 خرداد 1402 - 15:16

خطرات کلیک روی لینک جعلی /چگونه در برابر تهدیدات سایبری ایمن باشیم؟

خطرات کلیک روی لینک جعلی  چگونه در برابر تهدیدات سایبری ایمن باشیم؟
برای جلوگیری از کلاهبرداری نباید روی لینک‌های قضایی و پیامک‌های مشکوک حاوی لینک پرداخت کلیک کنیم.
کد خبر : ۱۵۱۰۷۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا، فیشینگ یکی از مهمترین اصطلاحات برای انواع جرایم سایبری است که در سال‌های اخیر بسیاری از افراد با آن مواجه شده‌اند. گاهی تعدادی از کلاهبرداران با طراحی یک سایت جعلی که شبیه به سایت اصلی است، اطلاعات مالی افراد را سرقت می‌کنند، در اصطلاح تخصصی به این اقدام فیشینگ می‌گویند. به عبارت ساده‌تر فیشینگ همان رمزگیری یا تله‌گذاری برای به دست آوردن اطلاعاتی حساب بانکی افراد است.

 

حال سوالی در ذهن ایجاد می‌شود که برای ایمن سازی خود در برابر فیشینگ چه باید کرد؟ با اینکه ممکن است برخی حملات فیشینگ پیچیده باشند، اما معمولا کلاهبرداران از روش‌های ساده‌ای استفاده می‌کنند که به راحتی قابل تشخیص است و ساده‌ترین راه برای ایمن سازی عدم اعتماد و خودداری از ارائه هر گونه اطلاعات شخصی به افراد ناشناسی است که از هویت اصلی آن‌ها اطمینان نداریم.

 

فیشینگ با استفاده از روش‌های مختلفی مانند تماس تلفنی، پیامک و ایمیل صورت می‌گیرد بنابراین اگر بخواهیم در برابر این تهدیدات ایمن باشیم، باید در باز کردن ایمیل یا هر لینکی دقت کنیم و یا در چک کردن آدرس سایت‌ها دقیق باشیم البته زمانی که به مرحله پرداخت می‌رسیم باید دقت خود را چندین برابر کنیم.

 

ارسال لینک به خصوص پیامک‌های قضایی یکی از کلاهبرداری‌های اینترنتی شایع است و در واقع با ایجاد یک ترس قربانی را مجبور به باز کردن لینک می‌کنند. پس از کلیک بر روی این لینک ابتدا گوشی قربانی آلوده به نرم‌افزاری می‌شود و پیامک‌هایی حتی برای شماره‌هایی که در گوشی فرد ذخیره نیستند هم می‌رود؛ سپس درخواست مقدار کمی پول برای اطلاع از وضعیت می‌شود که فرد با وارد کردن اطلاعات حساب خود موجودی حساب خود را از دست می‌دهد. پس از این اقدام، شماره تلفن و کد ملی فرد را درخواست می‌کنند که با این کار کلاهبردار اقدام به فعال کردن همراه بانک قربانی می‌کند؛ بنابراین برای جلوگیری از کلاهبرداری نباید روی لینک‌های قضایی و پیامک‌های مشکوک حاوی لینک پرداخت کلیک کرد، چون حساب بانکی خالی می‌شود و اگر پیامی ارسال شد که قرار بود داخل آن از طریق لینک پول پرداخت شود این پیامک جعلی است. پیامک‌های قوه قضاییه با سرشماره ADLIRAN است و اگر ADLIRAN در متن پیامک باشد این پیامک جعلی است ضمن اینکه اطلاع‌رسانی قوه قضائیه رایگان است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر