افزایش سهم یوآن چین در مبادلات تجاری روسیه

افزایش سهم یوآن چین در مبادلات تجاری روسیه
طبق اعلام بانک مرکزی روسیه، سهم یوآن چین در صادرات و واردات این کشور در ماه آوریل به ترتیب ۲۳ و ۳۱ درصد افزایش یافته است.
کد خبر : ۱۵۱۹۶۲

به گزارش ایبِنا، به نقل از راشاتودی، بانک مرکزی روسیه در جدیدترین گزارش خود از بررسی بازار‌های مالی اعلام کرد، سهم یوآن چین در صادرات و واردات روسیه در ماه آوریل، یک جهش دیگر ثبت کرد و به ترتیب ۲۳ و ۳۱ درصد افزایش یافت.

 

بر اساس این گزارش، سهم وآن چین در فعالیت‌های صادرات و واردات روسیه در ماه مارس به ترتیب ۱۸ و ۲۷ درصد بوده است.

 

در گزارش بانک مرکزی روسیه آمده است، به لحاظ حجم مبادلات، درآمد‌های صادراتی ماهانه روسیه به یوآن چین از ۶.۹ میلیارد دلار به ۷.۲ میلیارد دلار افزایش یافته، درحالی که پرداخت‌های واردات از ۷.۷ میلیارد دلار به ۷.۹ میلیارد دلار رسیده است.

 

در عین حال، سهم تجارت یوآن در بازار ارز‌های خارجی روسیه از ۳۶.۱ درصد در ماه آوریل به ۳۹.۲ درصد در ماه می‌افزایش یافته، چراکه سهم ارز‌های غربی یعنی دلار آمریکا و یورو به ۵۹.۴ درصد کاهش یافته است.

 

سهم دلار در مبادلات ماه می‌به ۴۳.۷ درصد کاهش یافته است که در ماه آوریل ۴۴.۵ درصد بود. سهم یورو نیز از ۱۷.۸ درصد به ۱۵.۷ درصد کاهش یافته است.

 

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه گفت: استفاده رو به رشد از ارز‌های ملی در تسویه حساب‌های فرامرزی، از جمله در تجارت انرژی، نشان‌دهنده پایان سلطه دلار آمریکا به‌عنوان ارز غالب در جهان است.

 

وی که در مجمع بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) سخنرانی می‌کرد، گفت، ذخایر دلاری اقتصاد‌های بزرگ به سرعت در حال کاهش است، زیرا بسیاری از کشور‌ها در حال ایجاد ذخایر ارزی جدید هستند.

 

ولادیمیر ایلیچی‌یف، معاون وزیر اقتصاد روسیه نیز گفته است، سهم دلار و یورو از تراکنش‌های مالی روسیه از ۹۰ درصد در سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۵۰ درصد تا پایان سال جاری خواهد رسید و این روند نزولی ادامه پیدا می‌کند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر