05 تير 1402 - 09:19
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

کاهش تورم به معنای کم شدن قیمت‌ها نیست/ تاثیر سیاست‌های دیپلماسی اقتصادی دولت بر مهار تورم

کاهش تورم به معنای کم شدن قیمت‌ها نیست  تاثیر سیاست‌های دیپلماسی اقتصادی دولت بر مهار تورم
نماینده مجلس گفت: تمام تلاش دولت و مجلس معطوف به تداوم سیاست‌هایی است که به ثبات ارزی، کاهش قیمت‌ها و مهار تورم کمک کند.
کد خبر : ۱۵۲۱۵۸

جعفر قادری؛ عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به کنترل نرخ تورم که از جمله دستاورد‌های اقتصادی دولت به شمار می‌رود، اظهار کرد: آنچه که رئیس جمهور مبتنی بر کاهش نرخ تورم در گفت‌و‌گوی تلوزیونی با مردم بیان کردند ناظر بر این موضوع نیست که کاهش نرخ تورم ناشی سیاست انقباضی دولت است، بلکه کاهش نرخ تورم، نتیجه سیاست‌های دیپلماسی اقتصادی دولت است.

 

وی در این باره تصریح کرد: کاهش نرخ تورم ناشی از سیاست‌گذاری‌های درست دولت در زمینه کم کردن کسری بودجه است، حتی می‌توان گفت بخشی از کاهش نرخ تورم ماحصل بهبود فضای کسب و کار نیز است.

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است: بخشی از کاهش نرخ تورم را می‌توان نتیجه حمایت‌های دولت از تولید عنوان کرد، بنابراین با اطمینان می‌توان گفت مجموعه سیاست‌های اتخاذ شده در دولت و مجلس نشان می‌دهد روند نرخ تورم کاهشی بوده و امیدواریم با تداوم سیاست‌ها روز به روز شاهد بهبود اوضاع اقتصادی کشور باشیم.

 

استاد اقتصاد دانشگاه شیراز خاطر نشان کرد: کاهش نرخ تورم به دلیل فروش بیشتر نفت و درآمدزایی بهتر دولت حاصل شده است. با توجه به اینکه سیاست‌های دولت در زمینه صادرات به بار نشسته و صادرات غیرنفتی افزایش داشته و با سیاست گذاری‌های درست و نظارت‌های مداوم موانع پیش روی سفته بازی‌های مختلف در بازارهای ارز، طلا و مسکن ایجاد شده وهمچنین شاهد رونق تولید هستیم؛ قطعا زمینه‌های لازم برای کاهش نرخ تورم هم مهیا می‌شود.

 

قادری ادامه داد: تداوم روند مدیریتی دولت در حوزه‌های مختلف اقتصادی زمینه را برای ثبات بیشتر قیمت‌ها باز می‌کند. کاهش نرخ تورم به معنای کاهش قیمت‌ها نیست، بلکه کالا‌ها نسبت به روند افزایشی بالایی که سال گذشته داشتند امسال با دور کمتری دچار افزایش قیمت شده اند.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: وقتی گفته می‌شود نرخ تورم کاهش یافته به این معنا نیست که قیمت کالا‌ها پایین آمده بلکه دولت تلاش می‌کند تا مانع بالا رفتن شدید نرخ کالا‌ها و خدمات اساسی مورد نیاز مردم شود.

 

این استاد دانشگاه افزود: تمام تلاش دولت و مجلس معطوف به تداوم سیاست‌هایی است که به ثبات اقتصادی کمک کند تا در نتیجه این رفتار و سیاست، شاهد ثبات ارزی و کاهش قیمت‌ها و مهار تورم باشیم. 

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر