18 تير 1402 - 17:01
بانک‌مرکزی و شرکت ملی انفورماتیک برگزار می‌کنند؛

رویداد اینوتکنیک با رویکرد هوش مصنوعی/ رگولاتوری فناورانه ارتقا می‌یابد

رویداد اینوتکنیک با رویکرد هوش مصنوعی  رگولاتوری فناورانه ارتقا می‌یابد
رویداد اینوتکنیک با هدف استفاده از رویکرد نوآوری باز در حل مسائل صنعت بانکداری در مردادماه امسال برگزار می‌شود.
کد خبر : ۱۵۲۷۴۱

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی عبدالهی؛ رئیس شرکت ملی انفومایتک در نشست خبری با اصحاب رسانه تشریح نخستین گام از رویداد اینوتکینک، اظهار کرد: در اولین گام از سلسله رویداد‌های اینوتکنیک، هوش مصنوعی به عنوان موضوع اصلی انتخاب شده است که با هدف جذب ایده‌های نواورانه با محوریت کاربرد هوش مصنوعی در حوزه بانکی برگزار می‌گردد. نیاز‌های گسترده بانک مرکزی به استفاده از فناوری در زمینه تنظیم‌گری از یک سو و کاربرد‌های فراوان فناوری هوش مصنوعی در حوزه تنظیم‌گری فناورانه و نظارت هوشمند از سوی دیگر؛ موجب گردید تا اولین دوره از رویداد اینوتکنیک را به موضوع هوش مصنوعی اختصاص دهیم، تا از این طریق بتوانیم زمینه لازم را برای تعاملات موثر و منسجم میان بانک مرکزی (به عنوان رگولاتور پولی کشور) بانک‌ها و ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات فناورانه به منظور ایجاد بستر لازم برای شکل‌گیری رگولاتوری فناورانه، فراهم آوریم.

 

وی افزود: اینوتکنیک ترکیبی از نوآوری، تکنولوژی و شرکت ملی انفورماتیک است و کارکرد آن استفاده از رویکرد نوآوری‌های باز در حل چالش‌هایی است که بانک‌مرکزی و شبکه بانکی در حوزه وظایف خود با آن مواجه هستند.

 

عبدالهی در ادامه گفت: در سال‌های اخیر همکاری خوبی میان شرکت ملی انفوماتیک و بانک‌مرکزی برای ارتقای فناوری‌های حوزه شبکه بانکی انجام شده است و رسانه‌ها نیز در راستای تبیین این اقدامات موثر بوده‌اند. الکامپ پیش شروعی برای رونمایی از نماد‌ها و هویت بصری و ارائه فلسفه اینوتکنیک بود که از آن استقبال بسیار خوبی شد.

 

وی افزود: اینوتک رویدادی ادامه‌دار و تا سال‌های سال پایدار است و در آینده نزدیک تبدیل به درخت تناوری می‌شود که نهاد‌های سیاست‌گذار مثل بانک‌مرکزی برای ارتقاء فعالیت‌های خود و صاحب‌نظران، فعالان، دانشجویان و اساتید حوزه شبکه بانکی نیز می‌توانند برای مشارکت در بهبود بانکداری دیجیتال کشور (به خصوص در حوزه وظایف بانک‌مرکزی) می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

رویکرد نوآوری باز؛ تغییر پارادایم بانک‌مرکزی در حل مسائل

 

جعفر مرتضویان؛ مدیر نوآوری، طرح، تحقیقات و مطالعات راهبردی شرکت ملی انفورماتیک نیز در رابطه با برگزاری این رویداد، گفت: بحث نوآوری باز در دنیا سابقه‌ای یکی دو دهه‌ای دارد و بحث جدیدی نیست. در کشورمان نیز حدود شش سال است که این بحث در شبکه بانکی، حوزه‌های حاکمیتی و صنعت پیگیری می‌شود، اما در صنعت بیش‌تر بخش خصوصی در این حوزه فعالیت داشته است.

 

وی افزود: از این جهت که در سیستم‌های حاکمیتی برخی اطلاعات محرمانه است، بیان چالش‌ها و مسائلی که بخش‌های مختلف حاکمیتی با آن مواجه هستند با محدودیت‌هایی مواجه است، اما در این رویداد برای اولین بار از این رویکرد استفاده می‌شود که حاکمیت چالش‌های خود را با فضای بیرون مطرح کند. این یک تغییر پارادایم است که بانک‌مرکزی در آن پیشرو بوده است. در این رویداد چالش‌ها با نوآوران به اشتراک گذاشته خواهد شد و از ایده‌های آنان برای حل مسائل استفاده می‌شود.

 

مرتضویان با اشاره به اینکه بانک‌مرکزی از منابع دانشی و فناورانه خارج از بانک‌مرکزی برای حل خلاقانه مسائل و جمع‌‎آوری راهکار‌های مبتنی با نوآوری و فناوری‌های جدید استفاده می‌کند، گفت: به طور کلی حل مسائل مبتنی بر نوآوری به سه صورت امکان‌پذیر است: اول استفاده از مراکز تحقیق و توسعه، دومین راهکار، استفاده از رویکرد کلاسیک و سنتی که مبتنی بر پروپوزال نویسی و تحقیقات آکادمیک است و سومین راهکار نیز رویکرد نوآوری باز است که در آن از نظرات جامعه بزرگی از فعالان، صاحب‌نظران، پژوهشگران، دانشجویان و اساتید و حتی مراکز فناوری، شرکت‌ها و هر بخشی که بتواند راهکار‌های اجرای ارائه کند، استفاده می‎‌شود.

 

وی افزود: گاهی اوقات ممکن است یک ایده نوآورانه تمام اکوسیستم و مدل یک کسب‌و‌کار را در جهت بهبود تغییر دهد که در این رویداد از چنین ایده‌هایی بسیار استقبال می‌کنیم. این رویداد به شبکه‌سازی بسیار کمک می‌کند وقتی به صورت باز برای حل یک چالش از افراد دعوت می‌شود، شبکه‌ای از متخصصان و نوآوران این حوزه شناسایی شده و می‌توان روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرد و یا از آن‌ها برای حل مسائل مختلف کمک گرفت.

 

مرتضویان تاکید کرد: اینوتکنیک باید مبتنی بر فناوری‌های نوین باشد و درحال حاضر تمرکز این رویداد بر هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی در یک سال اخیر خیلی سریعتر از تصورات پیشرفت کرده و به سطح استفاده کاربران رسیده است، به همین منظور ارتقاء در این حوزه بسیار اهمیت دارد. در دوران کرونا حجم تجارت الکترونیک رشد ده برابری داشت و همین موجب دسترسی به داده‌های بسیار زیاد شد که در نهایت منجر به پیشرفت هوش مصنوعی شده است.

 

وی گفت: از تمام افراد، شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز علمی، دانشگاه‌ها و هر بخشی که در هر نقطه از ایران هستند و قابلیت ارائه ایده‌ها، طرح‌ها و راهکار‌های نوآورانه مبتنی بر هوش مصنوعی برای مسائل مرتبط به شبکه بانکی و به ویژه حوزه وظایف بانک‌مرکزی را دارند دعوت می‌شود در این رویداد شرکت کنند.

 

نحوه شرکت در رویداد

 

مرتضویان اظهار کرد: این رویداد در ۲۲ مردادماه با برگزاری جلساتی برای بیان ابعاد مختلف مسائل حوزه بانکی و بانک‌مرکزی و تبیین آن‌ها برای دانشگاه‌ها و تمام فعالان این حوزه آغاز می‌شود. همچنین برخی اطلاعات علمی و مبانی نظری در این روز به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود تا ابهامات برطرف شده و طرح بدرستی تبیین شود. محل برگزاری این رویداد نیز مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است.

 

وی در پایان گفت: در این رویداد مسائل واقعی نهاد رگولاتور مطرح می‌شود و نوآوران از همین امروز می‌توانند برای شرکت در این رویداد و کسب اطلاعات بیش‌تر به سایت رویداد به نشانی www.innotechnic.ir مراجعه کنند.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر