حضور ایران در شانگهای تحولاتی استراتژیک در اقتصاد جهانی رقم می‌زند

حضور ایران در شانگهای تحولاتی استراتژیک در اقتصاد جهانی رقم می‌زند
یک روزنامه عرب زبان نوشت:با پیوستن ایران به سازمان شانگهای به عنوان یک قدرت اقتصادی موثر در منطقه، تحولاتی استراتژیک رخ خواهد داد.
کد خبر : ۱۵۲۷۵۲

به گزارش ایبِنا، روزنامه لبنانی البناء در یادداشتی به قلم حسن مرهج، تحلیلگر سیاسی عرب با عنوان «الحاق ایران به شانگهای ... تحولاتی استراتژیک» تاکید کرد حضور ایران در سازمان شانگ‌های نقطه عطفی مهم برای اقتصاد جهانی است و جلوه‌ها و نشانه‌های آن به زودی آشکار خواهد شد.

در ابتدای این یادداشت آمده است: ایران به طور رسمی عضویت دائمی سازمان همکاری شانگ‌های را به دست آورده است. این یک تحول و جهشی تکاملی در ابعاد متعدد است که ایالات متحده را آشفته خواهد کرد.

این تحلیلگر افزود: سازمان شانگ‌های در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد و مقر آن در پکن است که توسط روسیه و چین رهبری می‌شود و شامل هند، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و اخیراً ایران است که با هدف تقویت سیاست حسن همجواری میان کشور‌های عضو تاسیس شده است.

نویسنده تاکید کرد: شانگ‌های از همکاری میان کشور‌های عضو در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی حمایت می‌کند و با تلاش برای ایجاد یک نظام بین المللی دموکراتیک و عادلانه با بلوک‌های بین‌المللی مقابله می‌کند.

رئیس شبکه پژوهش‌ها و مطالعات راهبردی فنیقیه گفت: امروز سازمان شانگ‌های و سایر بلوک‌های اقتصادی جدیدی که هژمونی اقتصادی آمریکا در منطقه را تهدید می‌کند، چالش‌هایی را پیش روی آمریکا قرار داده است.

بلوک اقتصادی ضد اقتصاد آمریکا

وی افزود: وقتی صحبت از سازمان شانگ‌های و اعضای آن می‌شود، یعنی معادلات اقتصادی با هدف اعمال فشار بر آمریکا ایجاد شده است.

مرهج، شانگ‌های را بلوک اقتصادی ضد اقتصاد آمریکا توصیف و تاکید کرد: ما وقتی از اهداف سازمان شانگ‌های در مقابله با اقتصاد آمریکا می‌گوییم منظورمان آرزو‌های این سازمان نیست، بلکه در مورد حقایقی صحبت می‌کنیم که به زودی محقق خواهد شد.

البناء آورده است: صرف نظر از اینکه سازمان همکاری شانگ‌های متعهد به برقراری نظام جهانی عادلانه با نقش محوری سازمان ملل متحد است، موضوع مهم‌تر پیوستن رسمی ایران به این بلوک اقتصادی است که برای تشکیل یک نظام جهانی چند قطبی مبتنی بر همکاری در سایه تضاد‌های ژئوپلیتیکی که در جهان شدیدتر شده تلاش خواهد کرد.

این تحلیل گر افزود: واقعیت حال موید این است که ایران یک قدرت اقتصادی موثر و تاثیرگذار در منطقه است و با بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور‌هایی که تحت پوشش آمریکا فعالیت می‌کنند مراودات اقتصادی دارد؛ از همین رو با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی قوی ایران هیچکس نمی‌تواند منکر نیاز دنیا به محصولات و صنایع ایرانی چه در نفت و چه مواد غذایی شود.

البناء تاکید کرد: بنابراین، وزنه ایران در عرصه اقتصادی، تأثیر قابل توجهی بر فرصت‌های اقتصادی نوین خواهد داشت، به‌ویژه در این برهه، که همگان ملزم به شبکه‌سازی با قدرت‌هایی اقتصادی هستند که آثار آشکاری بر نقشه اقتصاد جهان دارند.

مهندسی معاملات تجاری با ارز‌های ملی

نویسنده تاکید کرد: با الحاق ایران به سازمان شانگ‌های ما با تحولات استراتژیک جدیدی مواجه خواهیم شد و از جمله این تحول‌ها برداشتن گام‌های تدریجی به سمت مهندسی معاملات تجاری از طریق ارز‌های ملی و کنار گذاشتن هژمونی دلار است.

این روزنامه لبنانی افزود: ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جریان بیست و سومین اجلاس سران کشور‌های عضو شانگ‌های گفت که معاملات روسیه با کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های از طریق روبل از ۴۰ درصد حجم مبادلات فراتر رفته و بیش از ۸۰ درصد تجارت بین روسیه و چین با روبل و یوان انجام می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد که روسیه از گسترش همکاری‌ها در سازمان شانگ‌های در زمینه‌های اقتصادی و امنیتی حمایت می‌کند.

البناء افزود: مهمترین نکته این است که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، پس از پیوستن رسمی ایران به توافقنامه شانگ‌های گفت که ایجاد یک نظام بین المللی عادلانه مستلزم حذف دلار است

شانگ‌های سنگر غیرقابل نفوذ در برابر استکبار آمریکا

نویسنده ادامه داد: همه موارد فوق ما را در برابر یک معادله روشن قرار می‌دهد، زیرا در حالی که تمام جهان از سیاست‌های اقتصادی ایالات متحده و سلطه دلار به تنگ آمده است، جستجو برای یافتن بلوک‌هایی که به عنوان یک سنگر غیرقابل نفوذ در برابر چهره استکبار آمریکا هستند، ضروری است.

مرهج تاکید کرد: از همین رو پیوستن ایران به سازمان شانگ‌های به این معناست که تغییرات استراتژیک در افق اقتصاد جهانی در حال رخ دادن است و پیوستن رسمی ایران به سازمان شانگ‌های در وهله نخست به ضرر ایالات متحده تمام می‌شود.

نویسنده افزود: در وهله دوم از آنجا که اقتصاد قوی ایران تجربیات زیادی در دور زدن تحریم‌های ایالات متحده دارد و سوم اینکه پول ایران در چارچوب معاملات تجاری بین کشور‌های سازمان شانگ‌های و چه بسا دیگر کشور‌ها وزنه مهمی محسوب می‌شود و همه این‌ها حضور ایران در سازمان شانگ‌های را به نقطه عطفی مهم در ماهیت اقتصاد جهانی تبدیل می‌کند و جلوه‌ها و نشانه‌های آن به زودی آشکار خواهد شد.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر