28 تير 1402 - 11:01

افزایش ۲۹.۵ درصدی ترازپرداخت‌های خارجی کشور در سال ۱۴۰۱/ مازاد حساب کالا به ۲۲.۵ میلیارد دلار رسید

افزایش ۲۹.۵ درصدی ترازپرداخت‌های خارجی کشور در سال ۱۴۰۱  مازاد حساب کالا به ۲۲.۵ میلیارد دلار رسید
بر اساس برآورد‌های مقدماتی در سال ۱۴۰۱ ،حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور در مقایسه با سال قبل، آمار افزایشی را نشان می‌دهد.
کد خبر : ۱۵۳۰۹۷

به گزارش خبرنگار ایبِنا، جداول گزیده آمار‌های اقتصادی مربوط به اسفندماه سال گذشته منتشر شد که حاوی جدیدترین اطلاعات و آمار‌های اقتصادی و مروری بر تحولات در بخش‌های پولی و بانکی، تراز پرداخت‌ها و بازار سرمایه است.

بر اساس برآورد‌های مقدماتی در سال ۱۴۰۱ حساب جاری تراز پرداخت‌های خارجی کشور از مازاد ۱۴/۴ میلیارد دلار برخوردار بود که در مقایسه با سال قبل از آن ۲۹/۵ درصد افزایش نشان می دهد.

در همین دوره مازاد حساب کالا با افزایش ۴۱/۸ درصدی به ۲۲/۵ میلیارد دلار و کسری حساب خدمات با افزایش ۲۴/۸ درصدی به ۶٫۷ میلیارد دلار رسید. همچنین افزایش قیمت‌های جهانی نفت و کالا‌های اولیه مهمترین عوامل تاثی گذار بر افزایش عملکرد صادرات و واردات کالا و رشد مبادلات تجاری و افزایش تردد‌های فرامرزی کالا و مسافر نیز مهمترین عوامل تاثیرگذار بر رشد صادرات و واردات خدمات در این دوره بوده است.

در همین مدت، به دنبال افزایش مهاجرت اتباع افغانی به کشور پرداخت‌ها بابت جبران خدمات نیروی کار کارگران غیر مقیم افزایش یافت و بدین ترتیب کسری حساب درآمد نسبت به سال ۱۴۰۰، حدود ۱۱۲/۹ درصد افزایش پیدا کرد. در سال ۱۴۰۱، حساب سرمایه حدود ۱۴/۶ میلیارد دلار بدهکار شد که در مقایسه با سال قبل از آن ۵۶/۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

پرداخت‌های حساب سرمایه و همچنین افزایش خالص مطالبات اشخاص و نهاد‌های مقیم از دنیای خارج دلیل منفی شدن خالص حساب مالی و سرمایه است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر