پیش‌بینی تورم ۵۱.۵ درصدی ترکیه

پیش‌بینی تورم ۵۱.۵ درصدی ترکیه
نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد بانک مرکزی ترکیه احتمالا این هفته یک بار دیگر نرخ بهره را در این کشور افزایش خواهد داد.
کد خبر : ۱۵۳۱۰۵

به گزارش ایبِنا به نقل از هلنیک شیپینگ‌نیوز، نتایج یک نظرسنجی از کارشناسان نشان می‌دهد که احتمالا این هفته بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره بانکی در این کشور را از ۱۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش خواهد داد. این بانک چند هفته پیش نرخ بهره را از ۸.۵ درصد به ۱۵ درصد رسانده بود.

بانک مرکزی ترکیه طی روز‌های گذشته اعلام کرده که تا رسیدن به یک چشم‌انداز مناسب در موضوع تورم به روند اجرای سیاست‌های انقباضی خود ادامه خواهد داد. بالا بردن نرخ بهره و دیگر اقدامات اخیر بانک مرکزی ترکیه و وزارت اقتصاد این کشور نشان‌دهنده تغییر در سیاست‌های اقتصادی ترکیه پس از سال‌ها اجرای سیاست‌های پولی انبساطی است.

کارشناسان می‌گویند البته روند اجرای سیاست‌های انقباضی توقعات آن‌ها را برآورده نکرده و دلیل آن هم تداوم نفوذ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، بر سیاست بانک مرکزی است که توانمندی این بانک در اجرای سیاست‌های پولی را محدود می‌کند.

تیم آش، کارشناس موسسه بلوبی، می‌گوید: افزایش نرخ بهره به کمتر از ۲۰ درصد ناامیدکننده خواهد بود و نشان می‌دهد که اردوغان همچنان در حال محدود کردن توان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد این کشور است.

در اکتبر سال گذشته، به خاطر سقوط ارزش لیر و سیاست‌های اردوغان برای پایین نگه داشتن نرخ بهره، تورم ترکیه به بالاترین میزان در ۲۴ سال گذشته رسید و از ۸۵ درصد عبور کرد.

کارشناسان تورم امسال برای ترکیه را هم در نظرسنجی انجام‌شده، ۵۱.۵ درصد پیش‌بینی کردند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر