پوتین: غرب از دلار به مثابه سلاح استفاده می‌کند

پوتین: غرب از دلار به مثابه سلاح استفاده می‌کند
رئیس‌جمهوری روسیه گفت که ایجاد موسسات مالی جایگزین، در زمانی که واشنگتن از دلار آمریکا به مثابه یک سلاح استفاده می‌کند،ضروری است.
کد خبر : ۱۵۳۳۶۱

به گزارش ایبِنا به نقل از خبرگزاری راشا تودی، دیلما روسف، رئیس‌جمهوری سابق برزیل که در ماه مارس ریاست بانک توسعه سابق بریکس را بر عهده گرفت، برای دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه پیش از اجلاس سران روسیه و آفریقا به سن پترزبورگ سفر کرده است.

پوتین به دیلما روسف گفت: «شکی ندارم که با استفاده از تجربه غنی خود در دولت و دانش در این زمینه، شما برای توسعه این نهاد که به نظر من امروز بسیار مهم است، هر کاری انجام خواهید داد. در شرایط کنونی، با توجه به آنچه در امور مالی جهان و استفاده از دلار به عنوان ابزار کشمکش سیاسی در حال رخ دادن است، این کار آسانی نیست.»

پوتین تاکید کرد که بلوک اقتصادی برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی علیه کسی نیست، بلکه با هم در جهت منافع متقابل از جمله در امور مالی همکاری می‌کنند. او خاطرنشان کرد که اعضای بریکس به طور فزاینده‌ای در حال تسویه حساب به ارز‌های ملی هستند.

روسف موافقت کرد که این رویکرد باید توسط کشور‌های در حال توسعه به طور کلی اجرا شود. او همچنین گفت که بزرگترین چالش برای کشور‌های در حال توسعه، توانایی جمع‌آوری بودجه برای پروژه‌های منافع ملی، از خدمات اجتماعی گرفته تا مسائل زیست محیطی است. او استدلال کرد که این موضوع نادیده گرفته می‌شود، زیرا همه بر مشکل بدهی تمرکز می‌کنند.

ایالات متحده حدود ۲۰ درصد از تولید اقتصاد جهانی را تشکیل می‌دهد، اما بیش از ۵۰ درصد ذخایر ارزی جهان به دلار نگهداری می‌شود. این آمار‌ها در واقع در سال گذشته کاهش یافته است، زیرا تحریم‌های مالی علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین - از جمله مسدود کردن ذخایر حاکمیتی و مسدود کردن دسترسی سوئیفت - نگرانی‌هایی را در سایر کشور‌ها ایجاد کرده است که چنین اقداماتی ممکن است آن‌ها را در آینده هدف قرار دهند.

در اکتبر گذشته، پوتین استدلال کرد که ایالات متحده با استفاده از دلار به مثابه سلاح، با «دزدیدن» وجوه روسیه، «نهاد ذخایر مالی بین‌المللی» را بی‌اعتبار کرده است. به دنبال آن جنت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که تحریم‌ها ممکن است برخی کشور‌ها را به کنار گذاشتن دلار سوق دهد.

آندری کوستین، رئیس بانک وی‌تی‌بی روسیه ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفت: «دوران طولانی تاریخی سلطه دلار آمریکا رو به پایان است.» در حالی که اکثر اقتصاددانان غربی هیچ ارز دیگری را قادر به جایگزینی دلار نمی‌دانند، پوتین در ماه ژوئن اشاره کرد که بریکس در حال کار بر روی یک ارز ذخیره برای خودش است، شاید براساس یک سبد کالا.

 

منبع: ایسنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر