اسپانیایی‌ها قدرت خرید خود را از دست داده‌اند

اسپانیایی‌ها قدرت خرید خود را از دست داده‌اند
داده‌های مربوط به حقوق و دستمزد مردم اسپانیا نشان می‌دهدکه آن‌ها بایکی از شدیدترین کاهش‌های نرخ درآمد واقعی دست وپنجه نرم می‌کنند.
کد خبر : ۱۵۳۳۶۳

به گزارش ایبِنا، به نقل از راشاتودی، گزارش مؤسسه نظارت بر حقوق و دستمزد آدکو Adecco در ماه جاری میلادی نشان داد که اسپانیا با یکی از شدیدترین کاهش‌های نرخ درآمد واقعی در اتحادیه اروپا دست و پنجه نرم می‌کند.

گزارش مؤسسه آدکو حاکی است که مردم این کشور هم شاهد کاهش شدید قدرت خرید و هم کاهش مصرف خود بوده‌اند.

این داده‌ها نشان می‌دهد اگرچه متوسط دستمزد در سال ۲۰۲۲، ۴ درصد افزایش یافته و به ۱۸۲۲ یورو (۲۰۲۹ دلار) رسیده است، اما تورم فزاینده قدرت خرید را از بین برده است.


نرخ قدرت خرید مردم اسپانیا نسبت به دوران بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، ۷ درصد کاهش یافته است.

نرخ تورم سرفصل در این کشور پس از رسیدن به ۱۰.۸ درصد در ژوئن ۲۰۲۲، طی ماه گذشته به ۱.۹ درصد کاهش یافت.

اما حتی با کاهش قیمت اصلی مصرف کننده، خانوار‌های اسپانیایی همچنان تحت تأثیر افزایش هزینه‌های مواد غذایی هستند که سالانه بیش از ۱۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

مانوئل هیدالگو، اقتصاددان و کارشناس ارشد "مرکز سیاست اقتصادی اساد"، در این باره گفت: حال اقتصاد خوب است، اما وقتی با جزئیات به آن نگاه می‌کنید، تصویر آنقدر هم زیبا نیست.

وی افزود: ممکن است شما بیشتر از بقیه قاره رشد کنید و با کمترین تورم شغل بیشتری ایجاد کنید، اما اگر خانواده‌ها نتوانند زندگی خود را تامین کنند، شما را سرزنش می‌کنند.

داده‌ها نشان می‌دهد که تورم بی سابقه و کاهش رشد اقتصادی در اسپانیا که فقط تا حدی با افزایش متوسط دستمزد جبران شده، درآمد واقعی خانوار‌ها را ۲.۴ درصد کمتر از دوران قبل از همه گیری کرونا کرده است.

خانواده‌های اسپانیایی هزینه کرد‌های خود را برای طیف وسیعی از کالا‌ها و خدمات، از اتومبیل و سفر‌های خارج از کشور گرفته تا محصولات غذایی، کاهش داده‌اند.

بر اساس داده‌های وزارت کشاورزی این کشور، مصرف گوشت و ماهی در آوریل نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۷ درصد و ۱۲ درصد کاهش یافته است.

نسبت به سال گذشته، مصرف خانوار‌ها در چهارمین اقتصاد بزرگ منطقه یورو بین سپتامبر و مارس به میزان خیره کننده ۶ درصد کاهش یافت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر