بولیوی با یوآن و روبل به جنگ دلار می‌رود

بولیوی با یوآن و روبل به جنگ دلار می‌رود
یک مقام دولتی بولیوی اعلام کرد که دولت این کشور به دنبال کاهش وابستگی به دلار در تجارت خارجی خود و استفاده از یوآن به جای دلار است.
کد خبر : ۱۵۳۴۲۹

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، مارچلو مونته‌نگرو، وزیر اقتصاد بولیوی، اعلام کرد که دولت این کشور خود را متعهد به کاهش وابستگی به دلار در تجارت خارجی و رفتن به سمت استفاده از یوآن می‌داند.

وی گفت که بولیوی در حال دنبال کردن یک مدل در سطح تجارت بین‌الملل و در حال پیشروی در افزایش استفاده از یوآن در تجارت خارجی خود است.

بولیوی چند ماهی است که با کمبود شدید دلار مواجه است و دلیل آن هم کاهش تولید گاز طبیعی در این کشور است که یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین ارز خارجی آن محسوب می‌شود. درحالی‌که این کشور در سال ۲۰۱۴، ۱۵ میلیارد دلار ذخیره ارز خارجی داشت، اما حالا این رقم به ۴ میلیارد دلار رسیده است.

کاهش ذخایر ارزی این کشور باعث شده تا ارزش پول ملی بولیوی به نام بولیویانو که به دلار وابسته شده بود، دچار تزلزل شود.

مونته‌نگرو گفت: چین توانسته به بزرگ‌ترین صادرکننده جهان تبدیل شود و این صادرکننده بزرگ تمایل دارد که پول صادرات خود را به چه ارزی دریافت کند؟ این دلار نیست، بلکه ارز خود این کشور است.

مقامات بانکی بولیوی اعلام کرده‌اند که صادرکنندگان و واردکنندگان این کشور توانسته‌اند، از ماه فوریه به بعد در بانک بانکو یونیون، به یوآن و همچنین اخیرا با روبل معامله کنند.

 

منبع: فارس

برچسب ها: حذف دلار یوآن
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر