08 مرداد 1402 - 15:15

صرافی‌های متخلف چگونه به نوسانات ارزی و تورم دامن می‌زنند

صرافی‌های متخلف چگونه به نوسانات ارزی و تورم دامن می‌زنند
نماینده مجلس گفت: صرافی‌های متخلف در ارتباط با بازار‌های برون‌مرزی به ایجاد نرخ‌های کاذب دامن زدند و موجب آشفتگی بازار ارز شدند.
کد خبر : ۱۵۳۴۵۹

به گزارش ایبِنا، ‌سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: صرافی‌های متخلف در ارتباط با بازار‌های برون‌مرزی به ایجاد نرخ‌های کاذب دامن زدند و موجب آشفتگی بازار ارز شدند، همچنین مبالغ مازاد بر نرخ سامانه‌های رسمی مطالبه می‌کنند که این موجب افزایش قیمت ارز برای واردکننده و تولیدکننده و در نهایت رشد قیمت تمام‌شده کالاست.

وی اظهار کرد: در چند مدت اخیر صرافی‌های غیرمجاز و متخلفی که عامل نوسانات ارزی بودند، در ارتباط با بازار‌های برون مرزی به ایجاد نرخ‌های کاذب دامن زدند که در نهایت تخلف تعداد زیادی از صرافی‌های غیر مجاز بر بازار ارز اثر‌گذار بود. ضرورت دارد بانک مرکزی با کمک نهاد‌های قضایی و امنیتی به مسئله تخلف صرافی‌ها ورود و با این صرافی‌ها برخورد کند، همچنین بانک مرکزی باید صرافی‌های مجاز و قانون‌مند را پشتیبانی کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه نهاد‌های امنیتی باید به کمک بانک مرکزی بیایند، تاکید کرد: باید با صرافی‌هایی که با نرخ سازی، بازار ارز را به هم می‌ریزند، برخورد کرد، همچنین تا زمانی که در کشور صرافی‌های مجاز وجود دارد نباید به صرافی‌های غیر مجاز میدان داد، چون این صرافی‌ها فضای بازار ارز را آشفته می‌کنند.

میرتاج الدینی تصریح کرد: به بهانه نظارت بانک مرکزی بر صرافی‌ها و قاعده‌مند کردن شبکه صرافی در کشور، برخی دلالان در فضای رسانه‌ای و مجازی سیاست‌های بانک مرکزی و دولت در خصوص بازار ارز را زیر سوال برده‌اند و به دنبال ایجاد نوسان و بی ثباتی در بازار هستند که بانک مرکزی باید با کمک نهاد‌های امنیتی با این سودجویان برخورد کند.

برخی صرافی‌ها مبالغ مازاد بر نرخ سامانه‌های رسمی مطالبه می‌کنند

وی ادامه داد: گاهی صرافی‌ها اقدام به دریافت مبالغ مازاد بر نرخ سامانه‌های رسمی می‌کنند که این اقدام باعث افزایش قیمت ارز برای وارد کننده، تولید کننده و در نهایت قیمت تمام شده کالا خواهد شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه گاهی صرافی‌های متخلف با زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات بانک مرکزی اقدام به پولشویی می‌کنند، گفت: تخلفات صرافی‌ها به این اقدامات محدود نمی‌شود بلکه تعدادی از آن‌ها فرارمالیاتی نیز دارند به این صورت که از قانون تفکیک حساب تجاری از غیرتجاری پیروی نمی‌کنند و اغلب معاملات خود را در فضایی غیر رسمی انجام می‌دهند.

میرتاج الدینی اضافه کرد: تخلفات صرافی‌های غیر مجاز ما را به یاد تجربه تلخ موسسات مالی غیرمجاز و تبعات آن برای اقتصاد می‌اندازد که امیدواریم با برخورد و نظارت موثر بانک مرکزی شاهد چنین اتفاقی نباشیم.

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر