14 مرداد 1402 - 17:53

جهش تولید صنایع با وجود ناترازی برق و اوج بار مصرف

جهش تولید صنایع با وجود ناترازی برق و اوج بار مصرف
به دلیل اقدام های کاربردی از سال گذشته، شاهد ثبت رکوردهای ماندگار جهش تولید در تاریخ صنعت کشور حتی در زمان اوج بار مصرف برق هستیم.
کد خبر : ۱۵۳۶۴۳

به گزارش ایبِنا از وزارت نیرو، مجمع جهانی اقتصاد بخش صنعت را محرک اصلی رشد، موفقیت و نوآوری کشور‌ها می‌داند.

این بخش علاوه بر ایجاد ارزش‌افزوده بیش از سایر بخش‌های اقتصاد منجر به ایجاد اشتغال خواهد شد و بر این اساس ارزش‌افزوده، اشتغالزایی، تحریک نوآوری و پاسخگویی به نیاز‌های مصرف‌کنندگان عوامل کلیدی رشد اقتصادی بلندمدت و پایدار هستند.

یک قرن اخیر نیز استراتژی‌های صنعتی مسیر توسعه اقتصادی کشور‌ها را هموار کرده و مهم‌ترین دلیل رشد اقتصادی و بهبود استاندارد‌های زندگی در بسیاری از کشورها، توسعه صنعتی آن‌ها محسوب شده است.

براین اساس، تامین برق به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی تولید در صنعت کشور مورد توجه ویژه وزارت نیرو قرار گرفت و از سال گذشته اهتمام ویژه‌ای را برای تامین برق مورد نیاز صنعت کشور صورت داد که با نتایج، آثار و دستاورد‌های ارزنده‌ای همراه شد.

بر اساس این گزارش، در سایه تعامل وزارت نیرو، وزارت صمت و بخش خصوصی، تامین برق صنایع کشور در سال گذشته با هدف تحقق شعار «جهش تولید» در دستور کار قرار گرفت. برپایه این برنامه، برق ۹۲ درصد از مشترکان صنعتی و صنفی صنعتی کوچک بدون محدودیت تامین شد.

همچنین در سال ۱۴۰۱ به واسطه پیشبرد برنامه‌های کاربردی و اثربخش، تامین برق صنایع بزرگ ۱۲.۵ درصد، صنعت سیمان ۴.۸۱ درصد و صنعت فولاد کشور ۱۳.۲۳ درصد افزایش یافت که به ترتیب با رشد تولید ۲۳ درصد، پنج درصد و ۲۸.۳ درصد در این صنایع همراه شد.

بیشترین رشد تولید صنایع در سال ۱۴۰۱ در فصل تابستان رقم خورد

برنامه مدیریت مصرف برق صنایع داخل شهرک صنعتی به یک ششم سال ۱۴۰۰ رسید و بیشترین رشد تولید صنایع در سال ۱۴۰۱ در فصل تابستان رقم خورد.

رشد تولید صنایع پارسال نسبت به سال ۱۴۰۰ در فصل بهار ۳.۱ درصد، تابستان ۱۳.۲ درصد، پاییز ۹.۵ و زمستان ۱۲.۸ درصد به ثبت رسیده است.

ناترازی برق صنایع میراث ۲۲ ساله/ ضرر ۶ میلیارد دلاری صنعت در خاموشی‌های سال ۱۴۰۰

مساله ناترازی برق، مرتبط با امروز نیست و از ابتدای سیر صعودی تولید صنایع در دهه هشتاد، موضوع عدم تامین برق لازم برای صنایع مطرح بوده است. مستند به این موضوع، در اردیبهشت ۱۳۸۰در پی قطع برق سراسری، ۱.۵ میلیارد دلار به صنایع کشور خسارت وارد شد.

تیرماه ۱۳۸۶ برق صنایع با محوریت صنعت فولاد و آلومینیوم قطع شد. در تیرماه ۱۳۸۷ شاهد قطع سراسری برق در بخش خانگی و کارخانه سیمان و فولاد بودیم. در خرداد ۱۳۸۹ در پی قطع برق ۱۰۰ کارخانه در ۱۱ رشته صنعت شاهد کاهش تولید ۴۵ درصدی تولید بودیم. در مرداد ۱۳۹۴ برق صنعت فولاد به مدت ۴۵ روز قطع شد.

قطعی برق صنایع کلانشهر‌ها و شهرک‌های صنعتی در تیرماه ۱۳۹۵ رقم خورد، در سال ۱۳۹۷ شاهد قطع برق ۴۲ شرکت سیمانی و شرکت‌های فولادی بودیم و، اما در سال ۱۴۰۰ به دنبال خاموشی گسترده صنایع، ۶ میلیارد دلار به صنعت کشور ضرر و زیان وارد شد.

با توجه به اهمیت ایجاد فضای مناسب برای فعالیت صنایع کشور و تاکید بر تداوم این روند در سال «مهار تورم و رشد تولید» و نیز با درنظر گرفتن اینکه تامین برق یکی از مولفه‌های اصلی رشد تولید در صنایع کشور محسوب می‌شود، وزارت نیرو در سال گذشته با پیشبرد برنامه‌های جامع و کاربردی از جمله اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی برای بخش خانگی و تزریق برق مازاد این بخش به صنعت کشور و نیز اجرای برنامه مشترک مدیریت مصرف برق صنایع با همکاری وزارت صمت، زمینه را برای رشد و جهش تولید فراهم کرد که این امر با حفظ اشتغال و کنترل تورم همراه بوده است.

«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو پیشتر در این زمینه با اشاره به اینکه در حوزه برق صنایع شاهد ناترازی قابل توجهی میان تولید و مصرف هستیم، گفت: ماموریت ما کاهش این ناترازی از طریق پیگیری دو راهکار مهم است.

وی اظهار داشت: راهکار نخست، توسعه سریع ظرفیت تولید نیروگاهی کشور است که در همین زمینه و تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از هفت هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شد. افزایش هفت هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور در این بازه زمانی در حالی رخ داد که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، سالیانه چیزی حدود یک هزار و ۶۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شده بود.

محرابیان در مورد اقدام دیگر نیز بیان داشت: راهکار دوم، مدیریت مصرف برق است به گونه‌ای که اوج مصرف بخش‌های مختلف متفاوت باشد تا از ظرفیت نیروگاهی کشور در طول شبانه روز، حداکثر استفاده انجام شد.

وزیر نیرو در زمینه تلاش برای تغییر بازه زمانی اوج مصرف بخش‌های مختلف مصرف‌کننده برق، ادامه داد: همانطور که می‌دانید در بخش خانگی دو بازه زمانی اوج مصرف داریم که یکی در بعد از ظهر‌ها و دیگری شب هنگام رخ می‌دهد و ما در این بخش تلاش کردیم با اجرای سیاست پاداش ۲۰ برابری، مشترکان بخش خانگی را به کاهش مصرف ترغیب کنیم. همچنین در بخش اداری نیز با تغییر ساعت کاری به ۶ صبح تا یک بعد از ظهر تلاش کردیم تا بازه زمانی اوج مصرف برق اداره‌ها را نیز تغییر دهیم.

برنامه و عملکرد تامین برق صنعت در تابستان ۱۴۰۲
بر اساس برنامه تامین برق صنعت در تابستان امسال، برق صنایع کوچک و کارگاه‌های صنعتی که ۹۲ درصد کل مشترکان صنعتی را تشکیل می‌دهد بدون محدودیت تامین شد.

برق مورد نیاز واحد‌های صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی و واحد‌های صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی با دیماند بیش از ۵۰۰ کیلووات نیز از ۲۰ خرداد تا ۱۷ شهریور در ۶.۵ روز هفته به طور کامل تأمین خواهد شد و فقط نصف روز در هفته و از ساعت ۱۱ تا ۲۳ در برنامه‌های مدیریت مصرف مشارکت خواهند کرد. با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، امکان جبران محدودیت این نصف روز و تولید حداکثری برای این واحد‌ها در سایر ایام هفته (شش روز و نیم) با جابه‌جایی ساعات کاری حتی به صورت شبانه‌روزی فراهم است.

برق مورد نیاز صنایع بزرگ (حدود ۳۰۰ واحد صنعتی) مطابق برنامه مدیریت مصرف ابلاغی وزارت نیرو و وزارت صمت در دوره تعیین شده تامین می‌‍شود. مشارکت این واحد‌ها از طریق جابجایی بخشی از بار مصرفی آن‌ها از ساعت‌های اوج به ساعت‌های غیر اوج و نیز مدیریت زمان بهره‌برداری از تجهیزات وابسته به انرژی در برنامه‌های مدیریت مصرف بوده و در سایر زمان‌های دوره تابستان، انرژی مورد نیاز این واحد‌ها بطور حداکثری تامین می‌شود.

 

وضعیت تامین برق صنایع انرژی‌بر نسبت به دو سال گذشته/ رشد ۲۶ درصدی تامین برق صنایع

 

در ادامه شاید خوب باشد که مقایسه‌ای درخصوص وضعیت تامین برق صنایع‌انرژی بر در سال‌جاری نسبت به دو سال گذشته داشته باشیم.

میزان تامین برق صنایع در سال‌جاری نسبت به سال گذشته ۱۳.۷۷ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰ به میزان ۲۶.۸۶ درصد رشد یافته است و به طور جزئی‌تر امسال میزان تامین برق در صنعت سیمان در مقایسه با سال ۱۴۰۰ «۲۴.۹۲ درصد» و نسبت به سال ۱۴۰۱ «۹.۳ درصد»، تامین برق در صنعت فولاد نسبت به سال ۱۴۰۰ «۳۱.۸۴ درصد» و سال ۱۴۰۱ «۱۷.۸۴ درصد» و همین شاخص در خصوص سایر فلزات نسبت به سال ۱۴۰۰ «۲۴.۰۸ درصد» و نسبت به سال ۱۴۰۱ «۱۱.۹۹ درصد» رشد یافته است.

سه پله صعود صنعت فولاد ایران در رشد تولید طی نخستین ماه مدیریت مصرف

بر اساس آمار پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از تولید صنایع بورسی کشور، شاخص کل صنایع بورسی در خرداد ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۵.۹ درصد افزایش یافت؛ همچنین تولید این صنایع در خردادماه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۱ درصد رشد کرد که این میزان در بخش محصولات فلزی به ۲۴.۸ درصد می‌رسد.

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ها، شاخص تولید در فلزات اساسی در خرداد امسال نسبت به اردیبهشت ماه ۲۲.۷ درصد رشد کرده است. همین شاخص در بازه‎‌زمانی ذکر شده در خصوص کانی‌های غیرفلزی ۳.۴ درصد، محصولات فلزی ۲۴.۱ درصد و شاخص کل شرکت‌های بورسی ۵.۹ درصد رشد یافته است.

در همین راستا شاهد رکوردشکنی تولید فولاد ایران بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد در دو سال پیاپی هستیم، بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد، در ماه‌های جولای و آگوست (تیر و مرداد ۱۴۰۱) سال ۲۰۲۲ رشد تولید فولاد ایران به ترتیب ۳۴.۱ و ۶۴.۷ درصد رسید.

اما این رکوردشکنی به واسطه تامین برق مورد نیاز صنایع آن هم در فصل گرم سال ادامه یافت، به طوری‌که دربازه زمانی۱۳ خرداد تا ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۲ (ژوئن۲۰۲۳) رشد تولید ایران در بخش فولاد به ۱۷.۴ درصد رسید و کشور با رکوردشکنی رشد تولید از دهمین فولادساز بزرگ دنیا در سال گذشته با سه پله صعود به رتبه هفتم فولادسازان بزرگ جهان رسید.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر