معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه؛

دنبال تعمیق روابط در مناطق آزاد تجاری ایران و روسیه هستیم

دنبال تعمیق روابط در مناطق آزاد تجاری ایران و روسیه هستیم
ایران و روسیه در مورد همکاری میان مناطق ویژه تجاری ۲ کشور به منظور تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری گفتگو کردند.
کد خبر : ۱۵۳۶۴۵

به گزارش ایبِنا و به نقل از راشاتودی، دمیتری ولواچ، معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه پس از یک کنفرانس ویدئویی با همکاران ایرانی‌اش، اعلام کرد، مسکو و تهران در مورد همکاری میان مناطق ویژه تجاری ۲ کشور به منظور تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری گفتگو کردند.

دمیتری ولواچ، معاون وزیر توسعه اقتصادی روسیه از ایجاد اتحادیه فناوری و تدارکات (لجستیک) در روسیه با همراهی مقامات ایرانی خبر داد.

ولواچ گفت: «هدف از فعالیت‌های این اتحادیه، تعمیق همکاری‌های تجاری، اقتصادی، حمل‌ونقل و لجستیک میان روسیه و کشور‌های حاشیه دریای خزر و کشور‌هایی که به راه‌گذر حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب جذب شده‌اند، است.»

ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اوایل سال جاری به منظور تضمین جابه‌جایی آزاد کالا، خدمات، سرمایه و کارگران میان کشور‌های عضو یک یادداشت‌تفاهم برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری امضا کردند.

ایران قادر است تا با کشور‌های عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان) بر اساس تجارت ترجیحی تبادل کالا داشته باشد. این اتحادیه برای کالا‌های ایرانی تخفیف قائل شده و ایران نیز کالا‌های بلوک اوراسیا را در اولویت قرار داده است.

به علت تحریم‌های غرب علیه ایران و روسیه، همکاری‌ها میان دو کشور سرعت گرفته است. بر اساس آمار گمرک روسیه، مبادلات تجاری میان مسکو و تهران در بازه ژانویه و اکتبر ۲۰۲۲ به ۴ میلیارد دلار رسیده است که از حجم کل مبادلات در سال ۲۰۲۱ عبور کرده است.

صادرات روسیه به ایران ۲۷ درصد رشد کرده و صادرات ایران به این کشور نیز رشد ۱۰ درصدی داشته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر