24 مرداد 1402 - 14:00

رشد ۱۰۵ درصدی وام دهی به شرکت‌های دانش بنیان در ۴ ماهه نخست امسال

رشد ۱۰۵ درصدی وام دهی به شرکت‌های دانش بنیان در ۴ ماهه نخست امسال
پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان در ۴ ماهه نخست با جهشی ۱۰۵ درصدی نسبت به سال قبل، تداوم تامین مالی این شرکت‌ها را رقم زد.
کد خبر : ۱۵۴۰۰۱

به گزارش ایبِنا، یکی از موانع اقتصاد دانش بنیان و افزایش نقش این شرکت‌ها در تولید ناخالص داخلی کشور، موضوع تامین مالی بوده که طی دو سال اخیر در نظام بانکی کشور این موضوع در اولویت قرار گرفته است تا جایی که در سال ۱۴۰۱، شبکه بانکی کشور در مجموع میزان وام‌های پرداختی به شرکت‌های دانش بنیان را حدود ۱۶۵ درصد افزایش داد که تداوم این حمایت از سوی شبکه بانکی کشور و ارگان‌های مرتبط می‌تواند بهبود وضعیت اقتصاد کشور را به دنبال داشته باشد.

بر این اساس طی چهار ماهه ۱۴۰۲ به ۱۵۶۲ شرکت دانش بنیان (در قالب ۶۱۹۴ فقره تسهیلات) معادل ۵۶ هزار و ۸۸ میلیارد تومان پرداخت شد که نسب به چهار ماهه ۱۴۰۱ معادل ۱۰۵.۴ درصد افزایش داشته است.

در همین حال تنها در در تیر ماه ۱۴۰۲ به ۸۸۰ شرکت دانش بنیان (در قالب ۱۸۱۳ فقره تسهیلات) معادل ۱۷ هزار و ۶۸ میلیارد تومان پرداخت شد که نسب به تیر ماه ۱۴۰۱ معادل ۱۵۳.۹ درصد افزایش داشته است.


رشد ۱۰۵ درصدی وام دهی به شرکت‌های دانش بنیان در ۴ ماهه نخست امسال
بر اساس این گزارش بانک‌های دولتی سهم ۱۷.۴ درصدی در اعطای این تسهیلات داشته و در ۴ ماهه نخست امسال به ۵۴۶ شرکت، ۱۸۳۲ فقره تسهیلات به میزان ۹ هزار و ۹۱۳ میلیارد تومان پرداخت کرده اند که نسبت به چهار ماهه نخست سال گذشته ۱۰۵.۳ درصد افزایش داشته است و در تیر ماه امسال هم از سوی این بانک‌ها به ۲۷۴ شرکت دانش بنیان تسهیلات اعطا شده که نسبت به تیر ماه سال گذشته ۱۲۵.۹ درصد افزایش داشته است.

بانک‌های خصوصی شده نیز سهم ۴۷.۹ درصدی در اعطای این تسهیلات داشتند که در ۴ ماه نخست امسال به ۸۸۶ شرکت تعداد ۲۶۶۲ فقره تسهیلات به مبلغ ۲۳ هزار و ۳۹۱ میلیارد تومان پرداخت کرده اند که نسبت به ۴ ماه نخست سال گذشته ۷۶.۴ درصد افزایش داشته است.

رشد ۱۰۵ درصدی وام دهی به شرکت‌های دانش بنیان در ۴ ماهه نخست امسال

در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان اختصاص پیدا کرد که این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۱۷۷ هزار میلیارد تومان رسید و جهشی ۱۶۵ درصدی را تجربه کرد و امسال نیز روند ۴ ماهه نخست نشان دهنده توجه ویژه شبکه بانکی به این بخش است.

در همین حال از آنجا که یکی از مشکلات شرکت‌های دانش بنیان تامین وثیقه برای دریافت تسهیلات بود، حالا با اجرایی شدن شناسایی و ارزش گذاری دارایی‌های نامشهود این شرکت‌ها در همکاری مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه برای امکان وثیقه گذاری این دارایی‌ها برای دسترسی بیشتر این شرکت‌ها به منابع بانکی نیز هموارتر می‌شود.

علاوه بر این سال گذشته بر اساس تفاهمنامه ای، راه سرمایه گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی شبکه بانکی کشور در شرکت‌های دانش بنیان گشوده شد که اضافه بر تسهیلاتی بود که به شرکت‌های دانش بنیان تخصیص می‌یابد و این حمایت در قالب ضمانتنامه، سرمایه گذای و هلدینگ‌های مشترک پیش بینی شد.

 

منبع: شادا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر