تورم مواد غذایی اسپانیا به بالای ۳۰ درصد رسید

تورم مواد غذایی اسپانیا به بالای ۳۰ درصد رسید
طبق داده‌های تحلیلی فونکاس، قیمت محصولات غذایی ضروری در اسپانیا از سال ۲۰۱۹ افزایش بسیاری داشته است.
کد خبر : ۱۵۴۰۹۶

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، روز جمعه فروشگاه ال‌موندواسپانیا با استناد به آخرین داده‌های اندیشکده تحقیقات اقتصادی و اجتماعی فونکاس (FUNCAS) گزارش داد که قیمت مواد غذایی در اسپانیا در ماه جولای نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۱۹  و قبل از شیوع کرونا افزایش یافت و به  ۳۰.۸ درصد رسید. این ارقام نشان می‌دهند که قیمت‌ها در چهارمین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا بیش از دو برابر شده و در دو دهه گذشته ۵۴.۴ درصد افزایش یافته است. قیمت مواد غذایی به تنهایی ۷۹.۳ درصد در مدت مشابه افزایش یافت.

از جمله محصولاتی که بیشترین افزایش قیمت را در سال گذشته داشته اند، شکر (۴۴.۲ درصد)، سیب زمینی (۳۸.۸ درصد)، برنج (۲۲ درصد)، میوه‌های کنسرو شده (۱۹.۴ درصد) و شیرینی (۱۸.۲ درصد) بوده است. بر اساس داده ها، شیر ۱۷.۶ درصد، گوشت ۱۵.۸ درصد، تخم مرغ ۱۲.۸ درصد و میوه‌های تازه ۱۱.۶ درصد در مدت مشابه افزایش یافت. بر اساس داده‌های مین تک، روغن زیتون ۱۱۵ درصد نسبت به سال قبل جهش کرد و بالاترین افزایش قیمت را در تاریخ ثبت کرد. فونکاس اعلام کرد که تورم مواد غذایی اسپانیا تحت تأثیر عوامل متعددی مانند افزایش قیمت انرژی، سوخت و کود و همچنین کاهش عرضه برخی کالا‌ها در بازار جهانی بوده است.

خشکسالی طولانی که اسپانیا از تابستان گذشته تجربه کرده نیز به افزایش قیمت مواد غذایی کمک کرده است. شرایط آب و هوایی سخت اکنون عرضه جهانی روغن زیتون را تهدید کرده و قیمت‌ها در سراسر جهان افزایش می‌یابد. طبق گزارش ال موندو، در ماه‌های آینده افزایش قیمت‌ها در اسپانیا ادامه خواهد داشت و انتظار می‌رود تورم کلی در ماه دسامبر به ۵ درصد برسد.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر