11 شهريور 1402 - 15:39
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

نقدینگی و تورم با سیاست‌های دولت و بانک مرکزی کنترل شد

نقدینگی و تورم با سیاست‌های دولت و بانک مرکزی کنترل شد
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: کنترل نقدینگی و کاهش تورم ماحصل سیاست‌ها و اقدامات دولت و بانک مرکزی است.
کد خبر : ۱۵۴۶۸۳

قاسم کریمی، عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه تراز پرداخت‌ها نشان دهنده تعاملات اقتصادی مطلوب کشورمان با کشور‌های منطقه و جهان است به خبرنگار ایبِنا گفت: تراز تجاری نکته خیلی مهمی در اقتصاد تلقی می‌شود که البته صادرات غیر نفتی بسیار مهمتر است، چراکه با افزایش صادرات غیر نفتی، کل کشور اعم از خصولتی و دولتی در این منافع سهیم هستند. بهتر است به بخش خصوصی نگاه ویژه تری شود تا این بخش مهم و اثرگذار در اقتصاد، در بخش صادرات به مشکل بر نخورد و بتواند مثل گذشته، نقل و انتقال ارز صادرات را انجام دهد.


وی با توجه به رشد صادرات نفت و افزایش حجم تجارت خارجی در سال گذشته گفت: خوشبختانه با رایزنی و توافقات انجام شده و همچنین ایجاد تعاملات بین المللی با کشور‌های منطقه توانستیم در بخش محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به رشد بسیار خوبی برسیم. این در حالی است که بر اساس برخی گزارشات و آمار‌های بین‌المللی در بحث نفتی، توانسته‌ایم از صادرات ۸۰۰ هزار بشکه در روز به بیش از دو میلیون بشکه در روز نیز برسیم که این اتفاق، جای تقدیر از مجموعه حکمرانی، دولت، وزارت امور خارجه و وزارت نفت دارد. به هر حال این منابع یا به صورت کالا و یا در قالب نیاز‌های مختلف به ایران بازخواهد گشت.


رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه کاهش نرخ رشد نقدینگی از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون را بسیار قابل توجه خواند و افزود: کاهش نقدینگی یک حرکت و سیاست بسیار خوب و به جایی است.



وی ادامه داد: هم اکنون واحد‌های تولیدی ما می‌توانند از وام اعتباری یا اوراق گام استفاده کنند که دیگر نیازی به نقدینگی ندارد. البته باید در اجرای این سیاست هم فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد، چون در غیر اینصورت کار را کمی سخت خواهد کرد. همچنین واحد‌های تولیدی ما می‌توانند با اعتبارافزایی، فعالیت کنند، ولی متاسفانه برخی از آن‌ها منتظر هستند تا تسهیلات دریافت کنند و سپس کار را شروع کنند.

کریمی خاطر نشان کرد: معتقدم سیاست‌های اجرایی اخیر کاملا به جا بوده و به ویژه در کنترل و کاهش تورم بسیار تاثیرگذار واقع شده و از سوی دیگر می‌تواند رکود حاصل شده از این سیاست‌ها را با فرهنگ سازی در خصوص تسهیلات اسناد اعتباری، مرتفع سازد تا واحد‌های تولیدی معطل منابع مالی نمانند. آنچه مسلم است اقدامات اخیر بانک مرکزی و دولت، تاثیر بسزایی در کنترل و کاهش نقدینگی و تورم داشته و همچنان می‌توان برای خروج از رکود از روش اعتباری استفاده کرد تا دیگر نیازی به نقدینگی نباشد و بر بانکها فشار بیش از حد وارد نشود. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر