14 شهريور 1402 - 20:40

تحریم‌های روسیه گروه بریکس را به هم نزدیک‌تر می‌کند

تحریم‌های روسیه گروه بریکس را به هم نزدیک‌تر می‌کند
مدیران چند شرکت آسیایی معتقدند که تحریم‌های غرب علیه روسیه، در حال نزدیک‌تر کردن کشور‌های عضو بریکس به یکدیگر است.
کد خبر : ۱۵۴۸۴۷

‌به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، برخی مدیران حاضر در یک کنفرانس با موضوع انرژی در سنگاپور، اعلام کردند که تحریم‌های غرب علیه روسیه در حال نزدیک کردن گروه بریکس به یکدیگر هستند.

تحریم‌هایی که گروه ۷ به همراه برخی از کشور‌های غربی به خاطر درگیری نظامی با اوکراین، علیه روسیه اعمال کرده‌اند، از طرفی درآمد‌های نفتی و گازی این کشور را کاهش داده و از سوی دیگر شرایط در بازار جهانی انرژی را تغییر داده است.

راسل هاردی، مدیرعامل شرکت ویتول، بزرگ‌ترین شرکت نفتی مستقل جهان، طی سخنانی در کنفرانس نفتی آسیا اقیانوسیه در سنگاپور گفت که تحریم‌ها توانسته درآمد‌های نفتی روسیه را کمتر کند، اما نقطه تاریک اعمال تحریم‌ها این است که این سیاست باعث شده تا شاهد ایجاد روابطی مستحکم‌تر بین اعضای گروه بریکس باشیم و به نظر من این یک جنبه بسیار منفی است.

کشور‌های عضو گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند که البته به تازگی ایران، آرژانتین، عربستان، امارات، اتیوپی و مصر نیز به این گروه پیوسته‌اند.

از زمان اعمال تحریم‌های غرب علیه روسیه، دو کشور چین و هند واردات نفت از این کشور را به شکل قابل توجهی افزایش داده و به‌جای استفاده از دلار، بخش قابل توجهی از پول آن را به ارز‌های ملی پرداخت کرده‌اند. از طرفی گروه بریکس هم به فکر به چالش کشیدن سلطه دلار در بازار جهانی افتاده و به خصوص چین تمایل دارد تا استفاده از یوآن در بازار‌های جهان را گسترش دهد.

فریدون فشارکی، مدیرعامل موسسه اس جی ای، نیز معتقد است همه از سیاست تحریمی دولت آمریکا و وزارت خزانه‌داری این کشور، عصبانی و خشمگین هستند و به همین دلیل به فکر ایجاد یک ساختار متقابل و رقیب گروه ۷ یا G۲۰ افتاده‌اند و در این مسیر بریکس اصلی‌ترین گزینه است.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر