27 شهريور 1402 - 10:03
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

بازار ارز همچنان نیازمند نظارت جدی بانک مرکزی است/ جامعه صرافان رویه اشتباه کانون را تکرار نکند

بازار ارز همچنان نیازمند نظارت جدی بانک مرکزی است  جامعه صرافان رویه اشتباه کانون را تکرار نکند
عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بازار ارز در گذشته به دلیل اختلافات و ناهماهنگی کانون صرافان با بانک مرکزی، دچار نوسانات زیادی بود.
کد خبر : ۱۵۵۰۷۷

مسعود قاسمی، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی استان البرز با تمجید از تصمیم بانک مرکزی در خصوص جایگزینی جامعه صرافان با کانون صرافان و برخورد با افراد متخلف به خبرنگار ایبِنا گفت: در وضعیت کنونی که با تحریم‌های مختلفی روبرو هستیم، مجموعه فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی و همچنین بخش صنایع، ارتباط غیر قابل انکاری با صرافان داشته و دارند. قطعا برای ما و بسیاری از فعالان اقتصادی که در عرصه واردات و صادرات نقش دارند، نقل و انتقال پول اهمیت بسزایی دارد که طبیعتا صرافان باید این کار را بر عهده بگیرند. اما این موضوع باعث تخلفاتی از سوی برخی صرافان شد که به واقع امور جاری را بسیار سخت و پیچیده کرده بود.


عضو اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر افزایش نظارت بانک مرکزی و استفاده بهتر و بیشتر از شبکه صرافی کشور برای مدیریت بازار ارز گفت: بی تردید اگر جامعه صرافان هم بخواهد مثل کانون صرافان عمل کند و با بانک مرکزی و قوانین جاری هماهنگ نباشد، شاهد اتفاقات خوبی نخواهیم بود. متاسفانه ما در گذشته به دلیل اختلافات و ناهماهنگی کانون صرافان با بانک مرکزی دچار مشکلات زیادی بودیم. در این میان ما نیز همواره باید متحمل هزینه‌های زیاد و پرداخت درصد‌های بالای نقل و انتقال ارز می‌شدیم. در نتیجه افزایش نظارت بانک مرکزی و فعالیت جامعه صرافان طبق قانون و اساسنامه باعث خواهد شد تا دیگر شاهد اتفاقات و مشکلات قبلی نباشیم.

وی در خصوص برخورد قاطعانه بانک مرکزی و تشکیل کمیته تخلفات پولی و ارزی و همچنین رد صلاحیت مسئولان کانون صرافان گفت: با توجه به نوسانات بازار ارز در گذشته می‌توان گفت صرافان متخلف، تاثیر منفی زیادی در بازار ارز داشتند و این وضعیت آشفته، نیازمند ورود و برخورد بانک مرکزی با متخلفان بود. در نتیجه حالا باید کاری کرد که بازار ارز از این افراد دلال و سودجو مصون بماند. بانک مرکزی بعد از برخورد با این افراد باید تعامل و همکاری مطلوبی با جامعه صرافان داشته باشد تا این همکاری در نهایت به ثبات و آرامش بازار منتهی شود.


قاسمی، مدیریت بازار ارز را به عملکرد سه ضلع تاثیرگذار یعنی بانک مرکزی، جامعه صرافان و فعالان اقتصادی مرتبط خواند و گفت: مطمئن باشید اگر این سه بخش بتوانند گِره‌های ارزی که در سال‌های قبل ایجاد شده را باز کنند بسیاری از مشکلات ارزی ما حل خواهد شد. ضمن اینکه تعامل این سه بخش می‌تواند باعث اعتماد و امنیت پروسه نقل و انتقال ارز در بخش واردات و صادرات شود و در نهایت به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور بیانجامد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر