22 شهريور 1402 - 11:55
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح کرد:

تدبیر بانک مرکزی برای حفظ منابع دلاری

تدبیر بانک مرکزی برای حفظ منابع دلاری
بسیاری از کشور‌ها که در همسایگی هم قرار دارند به جای استفاده از دلار و یورو از ارز‌های محلی برای مسافرت و ... استفاده می‌کنند.
کد خبر : ۱۵۵۰۸۱

هوشنگ شجری؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره تدبیر بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز زائرین اربعین حسینی و عدم ایجاد التهاب در بازار ارز اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که بین کشور‌های همسایه و منطقه در دنیا همواره روال شده، استفاده از ارز‌های محلی است؛ یعنی بسیاری از کشور‌های دنیا که در همسایگی هم قرار دارند امروز به جای استفاده از دلار و یورو از ارز‌های محلی برای مسافرت و ... استفاده می‌کنند.


وی در این باره خاطر نشان کرد: در وضعیت کنونی کشور که نیازمند استفاده از دلار و یورو برای خرید کالا‌های اساسی و ضروری در حوزه تکنولوژی و مصرفی هستیم بهترین کار، تخصیص ارز کشور‌های مقصد به مسافران اعم از سیاحتی یا زیارتی است.


شجری خاطر نشان کرد: بانک مرکزی راهبرد درستی را برای اعطای دینار به جای دلار و یورو به زائران اربعین حسینی اتخاذ کرد، ضمن اینکه راهبرد و تدبیر بانک مرکزی در خصوص اعطای ارز‌های محلی برای کشور‌های همسایه می‌تواند مانع از خارج شدن مقادیر قابل توجهی دلار و یورو از کشور شود.


این تحلیلگر اقتصادی معتقد است: ما نیز مثل سایر کشور‌های دنیا باید از سال‌های گذشته بخصوص در زمان تشدید تحریم‌ها در سفر‌های منطقه‌ای به جای استفاده از دلار ازپول‌های محلی کشور‌های منطقه استفاده می‌کردیم تا بخشی از فشار تقاضا از روی بازار ارز برداشته شود.


وی در این خصوص خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دلار و یورو قابلیت خرید در تمامی بازار‌های دنیا را دارند، یعنی با دلار می‌توانیم از همه بازار‌های دنیا نیاز‌های اساسی خود بخصوص ماشین آلات وفناوری‌هایی که به توسعه اقتصاد کمک می‌کنند را خریداری کنیم، لذا لازم بود سیاستی این چنینی اتخاذ شود تا ضمن تامین ارز مورد نیاز مسافران اعم از زائران یا مسافرت‌های توریستی و سیاحتی، بازار ارز دچار تکانه‌های زیادی نشود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر