25 شهريور 1402 - 10:47

کدام کالاهای ایرانی به کره جنوبی صادر شده است؟

کدام کالاهای ایرانی به کره جنوبی صادر شده است؟
در سال گذشته ۹۷ درصد کل صادرات و معادل حدود ۸۱ میلیون دلار، از صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی شامل کنسانتره مس بوده است.
کد خبر : ۱۵۵۱۳۸

به گزارش ایبِنا؛ معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گزارشی تحت عنوان «بررسی وضعیت تجارت با کره جنوبی» به بررسی اجمالی سیاست‌های تجاری کره جنوبی، وضعیت تجارت این کشور با جهان و تجارت دو جانبه با ایران پرداخته است.

 

بر اساس این گزارش تراز تجاری غیرنفتی ایران و کره جنوبی طی ۱۰ سال گذشته در اکثر سال‌ها به نفع کره جنوبی بوده است. پس از خروج آمریکا از برجام، صادرات غیرنفتی و واردات ایران به کره جنوبی روند نزولی را از سال ۲۰۱۸ از سر گرفت و در سال ۲۰۱۹ با افت شدید مواجه شد، به‌گونه‌ای که ارزش صادرات و واردات در سال ۲۰۲۲ به کمتر از ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

 

چه کالا‌هایی بین ایران و کره جنوبی مبادله می‌شود؟

 

در سال گذشته بخش زیادی، یعنی ۹۷ درصد کل صادرات و معادل حدود ۸۱ میلیون دلار، از صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی شامل کنسانتره مس بوده و بعد از آن محصولات شیمیایی آلی و میوه‌های خوراکی، پوست مرکبات یا پوست خربزه و همانند آن به ترتیب سهم ۰.۷ و ۰.۶ درصدی از کل صادرات غیرنفتی به کره جنوبی را به خود اختصاص داده است.

 

اما نکته قابل توجه درباره صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی در سال ۱۴۰۱، سهم ۹۹.۲ درصدی ۱۰ قلم عمده صادراتی از ارزش کل صادرات غیرنفتی به کره جنوبی بوده که نشان دهنده تنوع کم در صادرات این کشور است.

 

این در حالی است که واردات از این کشور در سال قبل تنوع نسبتا بهتری داشته و گروه‌های ماشین آلات و دستگاه‌های برقی و اجزا و قطعات آن‌ها؛ مواد پلاستیکی و اشیا ساخته شده از این مواد؛ راکتور‌های هسته‌ای دیگ بخار آب گرم، ماشین آلات و وسایل مکانیکی، به ترتیب با سهم ۱۵.۸، ۱۵.۷ و ۱۴.۷ درصد از کل ارزش واردات از این کشور، عمده گروه‌های وارداتی را از کره به خود اختصاص داده است.

 

رشد صادرات بخش معدن به کره جنوبی

 

در بخش دیگری از این گزارش هفت رشته فعالیت شامل وسایل نقلیه، زمینی هوایی آبی و تجهیزات ترابری مربوط به آن‌ها؛ ماشین آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی، اجزاء و قطعات آن‌ها؛ مواد نسجی و مصنوعات از این مواد، پوست خام و چرم؛ محصولات صنایع شیمیایی یا صنایع وابسته به آن؛ محصولات معدنی؛ محصولات صنایع غذایی، نوشابه‌ها، آبگون‌های الکلی و سرکه‌ها، توتون و ... به عنوان رشته فعالیت‌های منتخب انتخاب و روند تجارت در این حوزه‌ها بررسی شده است.

 

این بررسی نشان می‌دهد که سهم این شش رشته فعالیت در سال‌های ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ از ارزش صادرات غیرنفتی ایران به کره جنوبی به ترتیب ۹۵، ۹۶ و ۹۹ درصد بوده است. اما از بین آن‌ها، ایران تنها توانسته در صادرات مواد معدنی عملکرد بهتری داشته باشد که صادرات آن از ۴۱ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به ۷۸ میلیون دلار در سال ۱۴۰۰ و ۸۲ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲ افزایش یاقته است.

 

اما شاهد روند نزولی صادرات گروه‌های دیگر به کره و همچنین در رابطه با گروه چرم و پوست خام شاهد توقف صادرات در سال ۱۴۰۰ هستیم، اما این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۵۳.۲ میلیون دلار رسیده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر