29 مهر 1402 - 09:45
در مراسم بزرگداشت روز ملی صادرات؛

ضیغمی: توسعه اقتصادی بدون توسعه صادرات محقق نمی‌شود

ضیغمی: توسعه اقتصادی بدون توسعه صادرات محقق نمی‌شود
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: توسعه اقتصادی سال‌هاست در شعار‌های سال مطرح می‌شود که این هدف بزرگ بدون توسعه صادرات محقق نمی‌شود.
کد خبر : ۱۵۶۳۰۷

به گزارش خبرنگار ایبنا، مهدی ضیغمی؛ رئیس سازمان توسعه تجارت در آیین بزرگداشت روز ملی صادرات که امروز (شنبه) برگزار شد، اظهار کرد: توسعه اقتصادی سال‌هاست که در شعار‌های سال مطرح می‌شود و توسعه اقتصادی بدون توسعه صادرات محقق نمی‌شود. مقام معظم رهبری نیز در صحبت‌های خود بار‌ها به اهمیت روابط اقتصادی خارجی و اهمیت توسعه صادرات تاکید کرده‌اند.

وی افزود: در ۶ ماهه ابتدایی امسال علی رغم افت بیش از ۳۰ درصدی در تراز خارجی ۲۹ درصد رشد وزنی در صادرات را داشته‌ایم. در بخش پتروشیمی کاهش صادرات به دلیل کاهش ارزش بوده است، اما با این حال در ۶ ماهه ابتدایی امسال بیش از ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم.

ضیغمی ادامه داد: راهبرد دولت سیزدهم از ابتدا توسعه روابط تجاری با کشور‌های همسو و کشور‌هایی که در نقشه تجاری کشور نقش کوچک‌تری داشتند بوده است. در این میان اقدامات مهمی برا حضور و صادرات به قاره آفریقا انجام شده است.

وی اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت برای فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه صادرات امکان حضور شرکت‌های ایرانی در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه خارجی را فراهم کرده است و در داخل کشور نیز نمایشگاه‌های مختلفی برگزار شده است و در آن‌ها از کشور‌های مختلف دعوت شده است.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: دو رویداد مهم و کم سابقه در راستای توسعه صادرات برگزار شد. در اسفندماه سال گذشته نمایشگاه ایران و کشور‌های غرب آسیا و در اردیبهشت ماه امسال نیز نمایشگاه ایران اکسپو برگزار شد که بیش از ۱۱۰۰ تاجر خارجی از ۷۰ کشور در آن حضور داشتند.

ضیغمی با تاکید بر اینکه برای توسعه صادرات کشور با قدرت و توان بیشتری باید پیش برویم، گفت: در دو سال اخیر بیش از ۲۰ رایزن بازرگانی را به کشور‌های مختلف ارسال کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم در سال آینده بیش از ۴۵ رایزن در کشور‌های مختلف داشته باشیم. کشور‌های دیگر در این حوزه بیش از چند رایزن دارند و از طرفی امکان وجود رایزن تجاری برای کشورمان در برخی از کشور‌های امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: برنامه ایجاد نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت در کشور‌های هدف را داریم. در برخی از کشور‌هایی نیز که امکان ارسال رایزن تجاری وجود نداشته است از ظرفیت مراکز تجاری استفاده کرده‌ایم. گرچه هنوز بسیاری از مراکز تجاری به بلوغ لازم نرسیده اند، اما در تلاش هستیم تا از ظرفیت این بخش برای فعال شدن بیشتر بخش صادراتی کشور استفاده کنیم.

ضیغمی ادامه داد: برای شرکت‌های صادراتی EMC نیز محقق شده است. EMC به خصوص برای شرکت‌های دانش بنیان کشور بسیار اهمیت دارد. چرا که با وجود EMC می‌توانند خدمات پس از فروش را نیز ارائه دهند و این مسئله در حوزه صادرات این شرکت‌ها بسیار اهمیت دارد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه در دو سال اخیر در صادرات محصولات پتروشیمی و محصولات خام تحولی رخ داده گفت: بیشتر به دنبال صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر هستیم. سازمان توسعه تجارت مشوق‌هایی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته است تا ارزش افروده محصولات صادراتی افزایش پیدا کند و از این بخش حمایت می‌کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در حوزه ارزی تلاش کردیم به سمت تک نرخی شدن برویم، اما هنوز موفق نشده‌ایم. البته بانک مرکزی نیز توجیهات و مصالحی برای این مسئله داشته است. البته تبعیضی که برای صادرکنندگان غیرنفتی کشور در نرخ فروش ارز وجود داشته با اقداماتی که انجام شد، تا حدی بهبود پیدا کرده است.

ضیغمی با تاکید بر اینکه برای حمایت از صادرات بخش فنی و مهندسی نیز برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که به زودی اجرایی می‌شود، افزود: منابع مشوق‌های صادراتی که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است باید به موقع در اختیار سازمان توسعه تجارت قرار گیرد تا در زمان مناسب اختصاص داده شده و اثرگذاری بهتری داشته باشد. در منطقه‌ای هستیم که بسیار از حوزه صادرات حمایت می‌شود و صادرکنندگان بسیار تشویق می‌شوند. به همین منظور الزامی است که از صادرکنندگان حمایت بیشتری داشته باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر