29 مهر 1402 - 10:42
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خبر داد:

ایران سهامدار بانک بریکس می‌شود/ تلاش بانک مرکزی برای رفع مشکلات نقل و انتقالات مالی

ایران سهامدار بانک بریکس می‌شود  تلاش بانک مرکزی برای رفع مشکلات نقل و انتقالات مالی
معاون وزارت امور خارجه خبر داد که بانک مرکزی برای خرید سهام بانک بریکس اقدام کرده و می توانیم از این بانک وام دریافت کنیم.
کد خبر : ۱۵۶۳۱۱

به گزارش خبرنگار ایبنا، مهدی صفری؛ معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مراسم روز ملی صادرات اظهار کرد: بسیاری از کشور‌هایی که امروز همسو با کشور هستند در گذشته با ایران همسو نبودند. برای نمونه کشور‌های آسیای مرکزی هیچگونه علاقه‌ای به همکاری و رابطه با ایران نداشتند، اما امروز روابط تجاری و اقتصادی با این کشور‌ها برقرار شده است. کشور‌های زیادی از اتحادیه آ‌سه‌آن، کشور‌های قاره آفریقا و آمریکای لاتین امروزه با کشور ایران همکاری دارند و علاقه به ایجاد روابط اقتصادی دارند و این با اقدامات وزارت امور خارجه در دو سال اخیر محقق شده است.

وی افزود: ارزآوری تنها از صادرات نیست، بلکه از انتقال تکنولوژی، واردات مواد اولیه ارزان‌تر، ترانزیت و صدور خدمات فنی و مهندسی نیز ارزآوری برای کشور محقق می‌شود.

صفری ادامه داد: در چند ماه گذشته پروژه‌های بسیار خوبی در کشور‌های همسایه و قاره آفریقا در حوزه خدمات فنی و مهندسی انجام شده است. در بخش دانش‌بنیان‌ها تلاش کرده‌ایم که صدور خدمات فنی توسعه پیدا کند و صدور خدمات فنی و مهندسی از حالت سنتی به دانش‌بنیان‌ها نیز منتقل شده است. برای نمونه در آمریکای لاتین صدور حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار خدمات فنی و مهندسی را داشته‌ایم.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: ترانزیت عامل بسیار مهمی است و باید برای تسهیل رشد صادرات به بخش ترانزیت توجه ویژه‌ای داشته باشیم. برای عضویت در بریکس تنها یکسال است که اقدامات خود را آغاز کرده‌ایم و شخص رئیس جمهور و رایزنی با کشور‌هایی مثل هند، چین و روسیه برای عضویت در بریکس بسیار موثر بود.

وی با اشاره به اینکه عضویت در شانگ‌های نیز که از سال‌ها پیش اقدام کرده بودیم محقق شده است و عضویت در این سازمان‌ها در توسعه تجارت و صادرات کشور بسیار اثرگذار است، تاکید کرد: بریکس بانکی دارد که بانک مرکزی برای خرید سهام این بانک اقدام کرده و با خرید سهام آن می‌توانیم از این بانک وام دریافت کنیم. علاوه بر این استفاده از بانک توسعه اسلامی نیز یکی از ابزار‌های مهمی که است که برای توسعه صادرات کشور استفاده از آن در دست اقدام قرار دارد.

صفری ادامه داد: قرارداد‌های بسیار خوبی با کشور روسیه برای افزایش همکاری و توسعه روابط اقتصادی منعقد شده است. وزارت امور خارجه پیرو دستور رئیس جمهور و مقام معظم رهبری در توجه به توسعه صادرات و روابط تجاری و اقتصادی در کنار وزارت صمت، بانک مرکزی و سایر ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها هستیم. برای صادرات سفرای ایران در کشور‌های مختلف همکاری می‌کنند و علاوه بر رایزن‌هایی که در کشور‌های مختلف داریم، ۱۳۰ سفیر نیز در کنار صادرکنندگان هستند و گونه همکاری که لازم باشد انجام می‌شود. همچنین وزارت امور خارجه در کنار ارگان‌های مختلف برای همکاری در صدور خدمات و رشد صادرات پیشتاز است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تحریم‌ها مانع است و دولت هم تلاش می‌کند رفع تحریم کند، اما با همین شرایطی که قبلا می‌گفتند هیچ کاری نمی‌شود کرد صادرات غیرنفتی ما سال گذشته به بیش از ۵۴ میلیارد دلار رسید، اظهار کرد: بانک مرکزی نیز توافقات بسیار خوبی با کشور‌های مختلف از جمله روسیه و کشور‌های CIS انجام داده است تا مشکلات فرآیند نقل و انتقالات مالی نیز رفع شود. ضمن اینکه تلاش می‌کند ارتباط مالی را با پیمان‌های پول های محلی توسعه دهد.

 

به گفته او، خوشبختانه بانک مرکزی نیز با سیستم سوئیفتی که تعریف کرده امکان روابط مالی با حدود ۱۲ کشور را فراهم کرده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر